Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Det tunge Nordjylland

På besøg hos Steensen

JBL Highend og Mark Levinson er hæderkronede mærker, kendt ikke kun for sublim lyd, men også for priser der kan få de fleste venner, ægtefæller og ikke hifi entusiaster til at betvivle den mentale sundhed hos køberen.
Men lige så interessant kunne måske være at vide, hvem der importerer den slags tungt og eftertragtet grej.



I det nordlige Jylland, nord for Ålborg, bor den danske importør af Harman-koncernens highend produkter, JBL, Revel og Mark Levinson.  Firmaet hedder Steensen, og sidder også på importen af highend biografmærket Lexicon, JBL Synthesis  –  THX godkendte hjemmebiograf systemer der hurtigt kommer over to millioner for et system. Herudover har man importen af Infocus projektorer, kabler fra Straight Wire samt Bel Canto, der laver cd-afspillere, forstærkere og DAC’s. Herudover har man en afdeling der sælger industriprodukter såsom rengøring og smøreprodukter til tungt maskinel.

Manden bag er en yderst stilfærdig og beskeden mand der med rette kan kaldes for rutineret i branchen. Erik Christensen har, sådan cirka, været med siden 1971. Som et kuriosum kan nævnes seancen med et specialindbudt publikum som, uden at vide det, blev udsat for en blindtest af de mere alternative: Det, tilhørerne troede, var en demonstration af JBL højttalere, var i virkeligheden Gasolin som stod og spillede live bag et tæppe. Udover sin PA baggrund viser det sig i løbet af besøget, at der også er tale om en mand som er ret glad for dokumentation og ikke mindst blindtests.

Lytterummet hos Steensen afslører også en lidt anderledes tilgang. Langt de fleste laver lytterum som er designet til at efterligne en almindelig stue, men hos Steensen fik man lavet lytterummet som et projekt for de lokale ingeniørstuderende, hvilket resulterer i et lytterum der måske ser lidt anderledes ud, men som rent akustisk skulle være ganske fornuftigt. I løbet af dagen demonstrerer Erik Christensen også sin egen glæde for lytterummets indflydelse, og demonstrerer bla. nogle af de beregningsprogrammer og metoder han selv benytter, når han stiller anlæg op hos kunderne, hvilket han anser for at være en naturlig ting i forbindelse med salg, da mangelfuld opstilling ellers kan betyde en yderst ringe ydelse fra et ellers rigtig godt anlæg.

Indtil 1987 beskæftigede man sig med Proton, en underleverandør til NAD, men måtte erkende at man ikke kunne leve af det, så samme år lykkedes det at få agenturet på Mark Levinson, en beslutning der synes ganske fornuftig da Steensen ser ud til at leve i bedste velgående stadigvæk. Mirage og MIT har også tidligere været en del af programmet hos Steensen.



Kunderne er og bliver det vigtigste hvis man skal kunne leve som hifi importør, og en af Erik Christensens kæpheste er den manglende vejledning til kunderne omkring opstilling af produkterne. Dette synes at være en væsentlig årsag til at produkterne kan skuffe hos forbrugeren. Det er som før nævnt derfor forholdsvist normalt at man laver dokumentation og tager ud og stiller op hos kunden, noget som heldigvis er mere reglen end undtagelsen ved tungt grej i dag.

Og så til en af de mere underholdende ting: Lytningen. Normalt indeholder besøgsartikler på Nerds.dk sjældent udtalelser omkring lyden, idet at det ikke ville være fair for de mange der med fuldt overlæg laver et stue setup, men idet at lytterummet hos Steensen er indrettet efter alle kunstens regler, skal vi her gøre en undtagelse. Især efterklangen er vigtig for Steensen. ”Klangen bevares ikke hvis overtoner skæres væk eller der ændres i tidsdomænet, så hvis amplitude eller tid ændres, så ændres lyden også. Alle 12 overtoner skal derfor helst med, også dem over 20 kHz”. Mange svage signaler der ligger tæt på støjgulvet, giver hurtigt tabte overtoner, og såfremt efterklangstiden er forskellig i eksempelvis diskant- og basområde, kan dette resultere i en tonal ubalance, forklarer Erik Christensen. Rummet er derfor opbygget lidt alternativt. Blandt andet er hele væggen bygget som en stor bas absorbent.

For nogen kan det måske virke som overdrevet at sikre overtonerne, især ved bas, men Erik Christensen forklarer: ”Selv ved dybe toner, hvor selve grundtonen er fjernet grundet rummets dimensioner, der ved hjernen grundet at afstanden imellem overtonerne med det samme hvad grundtonen er, forudsat at alle overtonerne er der. Hjernen kan regne den manglende grundtone ud.”
Det handler altså om at bruge akustik til at indstille højttaler rigtigt, det er en ”gratis ydelse” som kan forbedre lydoplevelsen væsentligt.

I sortimentet er nu kun Straight Wire tilbage, Steensen har tidligere forhandlet andre highend kabler, men får nu specialfremstillet kabler der matcher kunden s ønske om Mark Levinson og JBL Highend.

Herudover bemærkes at Steensen ikke har strømfiltre i sortimentet. Direkte adspurgt svarer Erik Christensen at han ”Tror at eksterne filtre er unfair da dyre apparater allerede har (burde have) indbygget netfiltre”.

Lytterummet hos Steensen byder på et ganske imponerende setup bestående af et større Mark Levinson setup. I dagens anledning var der dog primært fokus på Revel Ultima Salon 2, JBL K2 S9900, og især mark Levinsons nyere effekttrin i form af stereoblokken 532 og et sæt No 53 Reference monoblokke, der er den første forstærker fra Mark Levinson der forsøger sig med PWM teknologi.

Som nævnt afholder Nerds.dk sig normalt fra at skrive om selve lytteoplevelsen, men på trods af et prisskilt på 380.000 for monoblokkene alene, og yderligere 300.000 for højttalerne (hvilket giver en samlet pris med forforstærker og cd-afspiller samt kabler på en lille million for det komplette anlæg,) så var der stor glæde over ydelsen ift. prisen. Ja, Prisen var ud over det sædvanlige, men det var lyden så at sige også.



Det var en stor fornøjelse af få lagt øre til nogle af de nyeste forstærkere fra Mark Levinson, og indtrykket fra Steensens øvrige program var også ganske positivt. Det var dejligt ikke at møde den sædvanlige svanesang om at en forhandlers lytterum skal ligne en almindelig dansk stue, for med de priser Steensens produkter desværre ofte ender på, så må man også forvente at kunne opleve produkterne under omstændigheder der måske ikke er optimale, men ganske tæt på.

 

For yderligere information, kontakt

www.steensen.dk

 

 

 

 

 

 

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode: