Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Hifi & Surround 2013

Hifi & Surround messen udvidede med en ekstra etage, og det gjorde messen særdeles interessant

Større - bedre - vildere

Årets messe bød på noget usædvanligt, der var nemlig i realiteten ingen standardvare. Herudover havde udstillerne givet sig fuldt ud, og mange havde fået fløjet specialfolk ind fra nær og fjern og at fremvise deres grej fra deres absolut bedste side. Der var ganske mange besøgende i år trods det dårlige vejr, men to etager med udstillere og nye kræfter bag udstillingen havde sin effekt. Messen var meget mærket af at forhandlere og producenter ønskede at vise noget af de bedste de havde inden for et realistisk budget, og derfor var mange setups på både hele og dobbelte årslønninger. Variationen var også stor, og der var lydidealer for enhver smag og pengepung, om end at ”mellemhifi”, 50-100.000 for et komplet anlæg ikke var noget der var meget af. highend streaming var årets kodeord, og integrationen med eksisterende anlæg er nu så nem at der ingen undskyldning er for ikke at prøve det, specielt ikke når prisen variere fra 3.000 til 300.000 kroner.



Der blev som noget nyt afprøvet brugerafstemning omkring hvem årets udstiller var, her vandt Interceptor med en smal magen med Dynaudio på andenpladsen, mens at HTP/KT Radio, Vassagohifi og TAD måtte deles om tredjepladsen, mens at årets meget nye udstiller med prototyper KaDo Sound måtte dele fjerdepladsen med Gato Audio. Markedsføringsmæssigt fik flere af udstillerne, heriblandt både Karsten Elkjær fra Studio Sound og Hans Ole Vitus fra connaisseur lov til at lege TV stjerner da LSTV kom forbi for at dække messen.

Den bedste lyd blev dog efter rundspørge af tilfældigt udvalgte messegæster (og intens lytten fra redaktionen) ret ensidigt vundet af TAD, der dog havde ”snydt” ved at medbringe Frank Van Leuvenhaege, der ikke bare er en af branchens mest rutinerede deltagere på den internationale scene, men også en mand der kan demonstrere anlæg på et niveau langt over hvad vi er vant til herhjemme.

Her følger billeder og beskrivelser af udstillerne i vilkårlig rækkefølge, lyden er bedømt “efter forholdende”, da golde kubiske rum i hårdt materiale nu engang har en ret kraftig begrænsning når det kommer til udstyrets performance, messer skal derfor, som altid, ses som et spillende udstillingsvindue snare end et seriøst lytteindtryk, udstyret kan derfor ofte kun vise det potentiale, men aldrig sin fulde ydelse der narturligvis kun kommer til sin ret under rette akustiske forhold. Efter artiklen vil der være en lang række billeder  i vilkårlig rækkefølge fra messen.

 Tape Connection
På trods af i mange år at have gjort sig mest i hifi til folket, har Tapeconnection i noget tid slået sig op som Highend forhandler og havde medbragt det helt tunge skyts af egen import. Der blev spillet på deres nye highendmærke T+A MP 3000 HV streaming/DAC/CD maskine, og den matchende forstærker PA 3000 HV. Højttalerne var også fra T+A i form af sæt Solitaire CWT 1000, et firevejsmonster med elektrostatpaneler, og som på trods af et hotelværelses akustik har formået at lave et fast og præcist stereoperspekltiv. Kablingen var fra Audioquest DBS serie, og hele herligheden stod i beskedne 440k.000. Ottp var som sædvanlig i hopla, og gjorde i hvert fald sit for at få fremvist T+A’s løsninger der også findes i en noget billigere udgave, og i det ”billige” segment åbenbart også fås alle RAL farver, bare for det tilfældes skyld at kunden ønsker pink eller neongrøn. Det var dejligt at se at Tape connection har haft modet til at tage noget helt nyt og, på det danske marked, ukendt ind i deres sortiment.

 



Nordic AV
Peter Olsen var, som sædvanligt i hopla og stod for at fremvise Nordic Av’s hovedargentur, Mission. Selvom et sæt velspillende SX5 med en sætpris på 25.000 hørte til et et af de billigere indslag på messen, så var der alligevel ikke sparet for at få det til at spille optimalt. Således var der både en 100.000 kroners Gryphon Dibalo forstærker til at trække højttalerne, og ikke mindst kabler i den bedre ende fra Zensati for en mindre formue. Der blev brugt streaming, og i løbet af søndagen kunne man fra de fine Gryphon stole også nyde mindre eksemplarer fra Missions sortiment. Selvom anlægget hørte til et af de billigere på messen, så gav mange gæster klart udtryk for at der var noget at hente for pengene.

 


Studiosound

Studiosound havde valgt at fremvise the Mummy, ikke bare ved at have en meget iøjenfaldende blå farve, men også ved at have inviteret Lukasz der er hovedudvikler og ingeniør hos Horns, firmaet bag ved, til at fortælle om konstruktionen og tankerne bagved opbygningen, der lidt utraditionelt er i glasfiber. Der blev spillet på Blue Cheese Audio digital forforstærker og DAC, Balles SA30 effekttrin og JPS kabler. I det andet rum havde man valgt at spille på et par små horn højttalere der er så nye at de endnu ikke har et navn, rummet var med total fokus på Nuforce produkter og til højttalerne blev der brugt en DDA 100 forstærker og signalet blev problemfrit overført via en bluetooth modtager. Begge rum lå i den ”billige” ende af skalaen, men især Nuforce rummet viste med al tydelighed at det ikke kræver en millionindkomst at få god lyd, et pænt og enkelt design, og ikke mindst en rigtig god ydelse med massere af punch og spilleglæde.

 






Vassago Hifi
Vassago havde hele tre nye mærker med, og dem var der naturligvis stor fokus på. MBL havde fået sit helt eget rum, er var et sæt 126 standerhøjttalere, en C31 cdafspiller/DAC, og en C51 forstærker, et lille diskret setup til små 200.000. Setup’et var i en flot sort finish, og spillede ofte fine og ekstremt velopløste kvinestemmer. I deres andet rum kunne man opleve Vassago's nye forstærkermærke Modwright. Rene Jensen er ikke kendt for at gøre sig i det små, så der var taget en LS100 rørforforstærker og en KWA 150SE effektforstærker med dæmpet blåt lys (der naturligvis kan slåes fra), og ikke mindst det spritnye højttalermærke Aerial Acoustics hvor der var valgt modellen 7T der spillede væsentligt mere levende og transperant end man ville forvente på et hotelværelse. Signalet blev leveret fra en Calyx femto DAC, og der var Cardas kabling hele vejen rundt. Alt i alt var der for ca 300.000 Kroners vellyd i Modwright rummet, der dog udmærkede sig ved at spille musik med noget mere gang i end ditto i MBL rummet.






High Performance Audio
High Performance Audio havde allerede tidligt meldt ud at man ville deltage i messen, og det kunne ses. Der blev disket op med to meget forskellige rum, der dog begge udmærkede sig ved at have rene highend setups. Der blev spillet på to setups i hver deres rum. Det ene er rettet imod den helt enkle opsætning, her blev der spillet på Devaliet’s 170 og 240 model, og så blev der ellers skiftet rundt imellem både digital, trådløse og analoge indgange. –der blev brugt kabler fra Tellurium Q, og spillet på Magicos S1 højttalere.

Herudover blev der lejlighedsvist spillet på en Vitus Audio RCD 100 og en VPI Scoutmaster pladespiller. Måske grundet den lukkede konstruktion i Magico højttalerne havde man ikke de store rumproblemer, og selvom at Devialet og Magico i billigste opstilling kostede over 200.000 (og 365.000 alle afspillere inkluderet), så var lyden alligevel lyt og frigjort. I det andet rum havde man valgt en mere analog tilgang til tingene. Her blev der spillet på Wilson Audio Sophia, plasespilleren var en Brinkmann Bardo med en Phi pickup (som er Banz baseret). Moon leverede elektronik, en 810 LP Riaa blev brugt sammen med et sæt 400M monoblokke og en 350P forforstærker. Kablingen var fra Nordost, og til dem der ville høre cd var der en 380D DAC med drev. Hele herligheden stod til 745.000, så helt billigt var det ikke ligefrem…






Interceptor Audio
Hos Interceptor havde man virkeligt gået en ekstra mil for at have messens bedste stand, og vandt meget fortjent titlen som årets udstiller. Ikke blot havde man nyeste generation Luxman, men der blev også budt på et dobbeltsetup. På den ene side havde man Martin Logan Montis og lejlighedsvis Theos med Luxman C600 forforstærker, og M60a effektforstærker og D-06 cdafspiller sat en Ayre AX-5 integreret forstærker. Et diskret lille setup til over 450.000 som så fungerede som PA da det danske band Panamah spillede. I perioden op til havde der på Hifi & Surrounds hjemmeside kørt en lang række konkurrencer, hvor Panamah var en integreret del af en af præmierne. Panamahs koncert var ekstrekt intim med 90 mennesker i et 50 kvadratmeter rum hvor langt det meste af pladsen var brugt på udstyr og stole.
Heruodver havde Interceptor hentet forstærkning i form af tung highend fra danske Gryphon Audio, der dog trods massiv prissætning og byggekvalitet som en kampvogn bød på en luftig og let gengivelse i form af et komplet Gryphon setup bestående Diablo integreret forstærker, Mojo dtanderhøjttalere og Mikado cdafspiller der tilsammen stod i ca 360.000 kroner.







AVcentrum / JJ Teknik

Hos Av Centrum havde man ikke alene valgt at udstyre højttalermanglende kollegaer med Zingali, men man havde slæbt hele forretningen med. Først og fremmest havde man medbragt electrocompagniets flagskib, monoblokkene Nemo, EMC9 dcafspiller, EC 8.4 forforstærker og kablet alt med Zensati kabler. Hertil spillede man primært på zingali 2.12 højttalere med horn, og den analoge afspilning kom fra en Rega RP8 med en Apheta pickup og en Aria Riaa. Et fint, og meget åbent og velspillende setup der med en prislap på ca 260.000 uden kabler hørte til en af de biligere på messen. Musikken var ekstremt varieret, og der blev i høj grad spillet efter ønsker om at høre forskellige løsninger når det kommer til afspilningen. Det er dejligt at se at Electrocompagniet og Zingali får den opmærksomhed og eksponering det fortjener inden at det glider helt ud i glemslen, og at der aktivt gøres noget for at markedsføre det.



Dynaudio
Dynaudio havde et, mildest talt kontrastfyldt setup. Over Hegel elektronik der inkluderede monoforstærkere, Dac, forforstærker og Chord kabler der sammenlagt kostede over 300.000 kroner blev der skiftevis spillet på de små Excite 14 til 7500 for et par, og så et sæt Evidence Platinium til 500.000 for et par. Herudover var der et rent surround setup med Excite 14 hele vejen rundt og so subwoofere for at hjælpe med at spille i rummet på små 300 kvadratmeter. Der blev brugt Oppo Bluray afspiller og en Anthem surroundreciever, og selvom det var et 7.2 setup var der ”kun” for 50.000 i alt.

Musikken der blev brugt som demomusik var ekstremt forskellige og inkluderede både soundtracks og industrial metal, på samme måde som surrounddemoen også havde mere kuriøse indslag med blandt andet Blue Man group. Selvom Evidence Platinium var ganske imponerende og formåede at spille rummet op selvom at de ikke er lavet til noget der er så stort, så var det dog Excite 14 der stak af med opmærksomheden, for de små højttalere leverede en pragtpræstation i det kæmpe rum, og formåede at leverer både klar og ren gengivelse med forholdsvist stort lydtryk uden at gå en flammende død i møde. Selvom Morten Nielsen fra Dynaudio efterhånden er berygtet for at lave den form for kontrastdemo er effekten ikke aftaget med tiden.








Densen
I det andet store rum gik en enlig svensker rundt og forsøgte sammen med en amerikaner at overdøve Dynaudio inden ved siden af. Udstyret med et sæt Zingali Evo 3.18 til en beskeden pris på 400.000, og messens største højttaler (dog i skarp konkurrence med naboens) blev der blæst om kap med alt fra orgelmusik til Metallica. Det enlige anlæg midt i rummet var åbenlyst en slags statement, og der var elektronik fra Dennsen i form af B350 monoblokke, en B275 Superleggra forforstærker, B475 Superleggra cdafspiller, 2x DNRG moduler og så en DP Drive Riaa sammen med en Well Tempered pladespiller med Sumiko pickup. På trods af en heftig pris tæt på 600.000 for elektronikken og højttalerne tilsammen, så stod Zensatis Seraphim kabler der blev brugt hele vejen igennem til nogenlunde lidt mere pris. Man kan diplomatisk konstatere at det nok havde været en god ide hvis man havde brugt færre penge på kabler og i stedet anskaffet kraftigere eller flere effektforstærkere således at Zingalis 3.18 havde kunnet få de 1000 watt den kan håndterer (det synes rimeligt i en højttaler med en 18” basenhed), hvilket er nødvendigt hvis man vil lege PA system i et 300 kvadratmeter rum med fem-seks meter til loftet. Så havde man måske også undgået et så tungt kabeltræk at der med det blotte øje kunne konstateres påvirkede alle stik på al elektronikken sørdeles kraftigt grundet trækket fra vægten af kablerne.

 





Hifiklubben
Årets fokus var også hos Hifiklubben Highend, og her havde man sendt to eksperter fra Dali fabrikken for at demonstrere hvad deres seneste topmodel, Epicon 8 kan.
På trods af en prislap på 100.000 for højttalerne alene var det dog hurtigt klart at de to demoansvarlige var ekstremt jordbundene på trods af at der blev leget med udstyr fra Classe for over 150.000, hvilket sammen med bla. en Project RPM 11.2 bragte den samlede pris op på over en kvart million kroner. Herudover havde man medbragt en avanceret og multifuntionel aktiv og trådløst højttaler i form af Kubik til 5500 kroner. Selvom det er mono fra fødslen, så er der mulighed for at man kan udvide med en ekstra højttaler til stereo for 2500 kroner ekstra. Som noget ekseptionelt har man inkluderet optisk input i erkendelse af at det efterhånden er den eneste måde man kan trække et rimeligt signal ud af kundernes fladskærme på, i tillæg til bla. USB og analog indgange.

Herudover havde man en masse af Epicon seriens øvrige modeller udstillet som kunne nydes imellem de uhøjtidelige demoer, og Dali skal have stor applaus for at forsøge at gøre Highend så lettilgængelig og ukompliceret som muligt. Som publikumstække havde Dali sørget for at tage keyhangers (snore til nøgler) muleposer og andre Dalimærkede gaver med til folket, og kassen med keyhangers var hurtigt på halvtom.








Connaisseur AV

Hos Connaisseur havde man også lagt i ovnen til lidt af en fest. Udover at have den ultimative kompromisløse musikserver og streamingmaskine, The Beast til små 300.000 kroner med, så havde man satset og medbragt et sæt spritnye Estelon XB højttalere som man kun lige har fået argenturet på. Til en pris på 200.000 var højttalerne næsten billige, men med Fono Acustica kabler og forstærkning fra Aulluxity der med en pris på 80.000 hører til den billige ende af Connaisseurs sortiment var der nu stadig dømt vellyd. Der blev også spillet på Gauder højttalere i starten men det permanente valg faldt dog på Estelon, og det var der ingen der klagede over. På trods af mindre optimale dimensioner på rummet lykkedes det at få en absolut fin klar og ren lyd med stram bas ud af rummet. Udenfor havde man opstillet VPI pladespillere og ikke mindst sørget for at man kunne lytte til ADL hovedtelefoner og forstærkere, der til et par tusinde må siges at være nemt tilgængeligt. Hans Ole Vitus var som altid veloplagt og hurtigttalende, på trods af at det ikke så meget var hans egne produkter der var i fokus. Lidt finurligt er Aulluxity lavet af Vitus søn, men hvad han mener om at dele branche med sønnike kan der læses mere om når vi lidt senere publisere interviews fra messen. Connaisseur fik hvad de sandsynligvis kom efter, nemlig at få slået fast at de er en seriøs konkurrent til de andre highend distributører, og at de vil kæmpe for at få deres plads på markedet. Herudover havde man afluret branchens ældste men mest effektive trick, og havde medbragt et par nydelige og ekstremt velinformerede hunkønsvæsner til at fange kunder ind til rummet.






KaDo Sound

For enden af gangen på 3. sal var der gemt et rum der reelt var en stor verdenspremiere.
Faktisk var tingene så nye at forstærkeren måtte skiftes til endnu en prototype lørdag morgen, på samme måde som alt hvad der var i rummet aldrig før er blevet vist for offentligheden. Selvom alt var nyt, så blev der fungerende og problemtfrit fremvist KaDo 1.2 højttalere (en tovejssag med bånddiskant) med KaDo RCA kabler og KaDo Speaker Cables. I modsætning til meget andet var priserne til at overleve med 40.000 for et sæt højttaler og 2200 kroner for et sæt signalkabler. Forstærkningen kom fra den spritnye Mirrand A2SE forstærker som endnu ikke er prissat, men mon ikke at prisen kan findes ved et telefonopkald til forhandleren inden for et par uger. Det er rart at se at der til stadighed dukker nye danske producenter op, og at dansk hifi endnu ikke er blevet mere kompliceret end at man kan være med og vise sine ting frem for publikum uden at have et kæmpefirma med tilhørende kapital i ryggen.







Hififreaks
Vanen tro bød Hififreaks på to rum og en hovedtelefonudstilling. Med deres røde skjorter var hififraks sælgere nemme at genkende på miles afstand hvor de pushede hifi og hovedtelefoner til de uskyldige forbipasserende. I det ene rum havde man en Audiolabstand hvor der blev spillet på 8200 CDQ cdafspiller/forforstærker og MPWR forstærker over et sæt Boston M25 med Kimber kabling. Sættet ligger på en pris under 20.000, og var således blandt messens billigste. Uden for blev der solgt Fischer og STAX hovedtelefoner til den store guldmedalje i enhver afskygning fra 300 kroner til 30.000 kroner. I deres andet rum havde man både surround og stereodemo med fokus på Marantz der leverede afspillere og forstærkning. Der blev brugt Kimber kabler til at forbinde udstyret til de nye Boston Acoustics M-350 højttalere som blev vist frem offentligt for første gang.







Gato Audio

Messens rent visuelt flotteste stand var måske Gato der havde omdannet deres rum til en hyggelig stue med pejs og nogle yderst diskrete akustikreguleringsplader i hvid. Hele rummet var meget gennemført i nydelig skandinavisk minimalisme, hvilket stod godt til anlæg og højttalere, alt af egen produktion. Der blev skiftet lidt rundt fra et sæt PM2 højttalere og IA250 forstærker, men man endte dog med primært at spille på PM 6 højttalere, AMP150 forstærker og CDD-1 cdafspiller. Pænt, enkelt og nydeligt, og så ”kun” omkring 100.000 for det hele. Herudover fremviste man tæt på hele sortimentet af højttalere og forstærkere, inklusiv den kraftige men stilfulde DIA serie. Gato Audio overraskede ved at produkterne er lige så rene i deres æstetik på billeder som i virkeligheden, og udmærker sig herudover ved at køre ren klasse D og have fået gode anmeldelser over hele kloden.




Exotic Audio / AB Audio
Som sædvanligt stillede Exotic Audio op med et stort og varieret setup, og som sædvanligt var Kim fra Exotic audio i højt humor og klar med en frisk bemærkning. Igen i år valgte Exotic Audio at fokusere på Rockports nye Atria højttaler, og ikke mindst Air Tight forstærkning. De store ATM-3 rørmonoblokke varmede godt op, og selvom der blev skiftet rundt i elektronikken med produkter fra både North Star, Ear og Feickert Firebird pladespiller med Benz Pickup, så nåede det samlede spillende anlæg vist aldrig under en kvart million på noget tidspunkt. Rummet blev herudover brugt til en massiv fremvisning af især AirTight som man netop har fået argenturet på, og herudover enhver highendfanatikers våde drøm af tweaks, opgradering og filtre. Exotic Audio var som sædvanligt velbesøgt, og bød på et ekstremt blandet udvalg af musik, selv Infected Mushroom blev det til i løbet af dagene.





TAD

Den japanske highend producent TAD er ikke noget der normalt er i Danmark, faktisk er det første gang at TAD officielt deltager eller fremviser grej i vores lille land. Manden der er ansvarlig er Frank Van Leuvenhaege, manden der næsten på egen hånd har etableret og skabt Pioneer som mærke i Europa, og i dag leder TAD’s europæiske division. TAD er ganske vist ejet af Pioneer, men så holder al sammenligning også op. Med sig havde han den nordiske importør fra Ultimate Sound & vision, Jörgen Nilsson, der ligesom Frank Van Leuvenhaege har en meget jordbunden og afslappet attitude på trods af at de billigste TAD produkter stadig står i en lille årsløn, men så følger der også en personlig installation og fintuning fra distributøren med i prisen. På messen blev der spillet på C2000 forforstærker, D660 Cd afspiller og DAC, og så ikke mindst M2500 effektforstærkeren der til manges forundring viste sig at være en hybridforstærker med et klasse D udgangstrin, hvorefter man ikke sjældent hørte mumlet ”kan det lade sig gøre?”. De to højttalere der blev spillet på var Evolution One som er seriens nyeste, og publikumsfavoritten Compact Reference der i TAD regi er billig, men også udmærkede sig ved sin frigjorte, dynamiske, neutrale og meget velopløste spillestil der uden tvivl var messens bedste lyd, hvilket nok især skyldes at man havde tæmmet rummet virkelig godt. Hele setup’et stod i den beskedne sum af 750.000 kroner, og rummet var uden tvivl en af messens helt store trækplastre rent lydmæssigt.



Dynamax
Hvor stor en højttaler kan man proppe ind i et hotelværelse? Det spørgsmål må Dynamax have stillet sig, for de ganske imponerende Genesis fra Aurum Cantus med intern kabling fra Bertram Audio kunne kun lige være i rummet. Der blev benyttet elektronik fra flere producenter, men hver højttaler havde dog til alle tidspunkter hver sin 500 watts monoblok at få kraft fra. Rummet var ikke nemt, men der var akustikbehandlet så rigeligt at der kom et mere end fornuftigt resultat ud af det. Til 165.000 for et sæt var det også messens billigste topmodel. På standen havde man inviteret kabelguruen Søren Bertram der stod klar til at svare på spørgsmål begge dage, og der var mulighed for at gøre en god handel med Bertram Audio kabler. Hvorvidt man kan få sparket liv i Aurum Cantus igen er et godt spørgsmål, men det bliver næppe markedsføring eller prissætning der vil være problemet. Bertram Audio har desuden for nyligt lanceret en specialserie, Edition D, som er kabler lavet specielt til at passe med Devaliet digitalforstærkere. Med en ny distributionsstruktur og en ny serie af kobberkabler er det desuden lykkedes at få omkostningerne så langt ned at Bertram kabler nu kan erhverves for helt ned til 3.000 kroner, omend at topmodellerne stadig kan kommer op på langt over 100.000 kroner for 6 meters udgaverne. Bertram har dog bibeholdt sin strutur med at prisen fordobles hver gang at man går en serie op for identiske typer/længder kabler, så i forhold til konkurrenterne er det stadig “billige” highendkabler.






ArtSound
Messens mest kompakte highendanlæg havde fået eksperthjælp til den store guldmedalje. Hans fra Artsound havde nemlig fået den danske DSPudvikler og manden bag anlæggets digitale hjerne, Thomas Holm, til at komme og fortælle om Avantgarde Acoustics nye Zero -1 Pro. Herudover havde man allieret sig med Holger Fromme der sætter den daglige retning i firmaet, og sammen med Thomas Holm blev der ivrigt fortalte om alle de små snedige detaljer man havde proppet ned i højttaleren. Til 90.000 var er måske ikke tale om en billig højttaler, men taget i betragtning af at der var indbygget forstærker, DAC, trådløst netværk, USB konvertering og hver eneste enhed har sin egen forstærker, ja, så er der ikke noget at sige til at dette meget enkle men velspillende setup koster lidt. Hans fra Artsound havde dog alligevel valgt at bruger en ekstern Superclock og SPDIF konvertering, bare lige for at kunne klemme det sidste ud af højttaleren. Det meget enkle setup stop godt til et enkelt rum med en fin udsigt, var var grundet pris og udseende noget et af de mere realistiske bud på et highend anlæg hjem til stuen.





Fælles Areal

Hificable havde et meget bredt sortiment af kabler, stik, dimser, og ikke mindst et hav af mastering og guldcd udgaver af berømte værker. Af de mere kuriøse var der blandt andet en remastering audifiludgave af et Megadeath album, måske ikke lige det man vil forvente at highendentusiaster vil høre. Kablerne var fra både Viablue og WM cables, og var et særdeles kosteffektivt alternativ til de 200.000 kroners højttalerkabler der var andre steder på messen.





Ole Lund Christensen demonstrerede sit Actem målesystem og gav gode råd om akustik og højttaleroptimering, og havde et vældigt rend af potentielle kunder dagen lang der gerne ville se nærmere på nuværende og kommende produkter fra en af branchens veteraner. Og så fik han også lov at øse ud af årtiers visdom da han blev "forhørt" hos LSTV.





Audiosale var som sædvanligt på pletten med gode tilbud på Supra kabler, og ikke mindst det nye katalog og prislister med fornuftige priser på den nye generations HDMI kabler og andet sjovt. Der blev spillet musik på et sæt Chario højttalere, og selv et lille hovedtelefonsetup havde man fundet plads til for dem der ville ønske at lytte forskel på kabler.


HTP / KT Radio
Den danske importør af M&K Sound havde sammen med en af sine københavnske forhandlere fornøjelsen af at have verdenspremiere på M&K Sounds nye S300 serie som er en overbygning til S150 serien og beregnet til større rum. Udover at M&K Sound er på danske hænder, så er enhederne fra ScanSpeak, således at M&K Sound nu reelt er en dansk virksomhed med danske produkter. Der blev demoet på S300 serien, Datasats RA 7300 og RS20i processor samt projektor fra Runco. Kombineret med tre M&K Sound X12 Subwoofere der havde premiere for et par uger siden, og så et lydtransperant lærred i stor størrelse var det på alle måder en rystende oplevelse som naboerne næppe var glade for. Prisen for hele herligheden landede på den forkerte side af 750.000, men så sparer man også biografbilletter resten af livet.









TP Tube

I et gennemført livsstilsrum holdt TP Tube til. Her fremviste man de eksisterende 160,300 og 500 modeller, men der var også taget en prototype af den nye 400 model med som skal være en trådløs soundbar. Herudover havde man fremvist flere af sine alternative finishoptioner der visuelt gjorde et virkelig godt indtryk på messens gæster, især den kvindelige del. Brugen af meget enkel streaming og aktive højttalere gjorde rummet til et af messens mest nydelige og stilrene.Største model står til 28.000 for et sæt, så her var tale om et rent røverkøb i sammenligning med messens øvrige udstyr.





Audio Consult

Med en samlet pris på omkring 850.000 kroner var der ganske meget Audio Note grej i det lille rum, men til gengæld har Rage against the Machine næppe før fået en så fin behandling. Det lille rum var proppet når der skulle lyttes til Tomei Kensi forstærkede Slade højttalere, en M6 forforstærker, en DAC2 og ikke mindst en ”billig” TT-2 pladespiller hvor tonearm og pickup dog forøgede prisen med 150%. Alt var kablet med Sogon kabler, og rummet var afdæmpet rent lysmæssigt således at man kunne koncentrere sig om musikken og rørenes glød. Det var en lidt underlig ting at have så meget rørgrej på forholdsvis lidt plads, men der var åbenlyst taget lytternes komfort ind i tankerne da rummet blev indrettet, og demoseancerne havde mere karakter af en DJ der blev spurgt om at spille folks ynglingsmusik end det havde af at demonstratøren kunne få lov til at spille det han gerne ville selv. Der var med andre ord dømt ægte hifinørderi på gammeldags maner fra ende til anden, og ord som USB, streaming og Wifi var man da fri for så længe man blev i rummet.






Redaktionen på Nerds.dk siger tak for denne gang, det var en fornøjelse, også med den opbakning der har været til den nye arrangør, og den markedsføring via egne kanaler og sociale medier som branchen også har deltaget aktivt i.

 

 

 

Billeder fra messen:


 

































































Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode: