Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Jeff Rowland-event hos Holm Acoustics

Når man får et nyt mærke ind, så inviterer man naturligvis ophavsmanden forbi til at fortælle pressen og stamkunder om det nye tiltag...

Jeff Rowland-event hos Holm Acoustics

Når man får et nyt mærke ind, så inviterer man naturligvis ophavsmanden forbi til at fortælle pressen og stamkunder om det nye tiltag...

Som sagt, så gjort. Jeff Rowland, en ganske høj amerikaner med en tydelig amerikansk midtvest accent, befandt sig en onsdag aften på indre Østerbro, hvor Holm Acoustics hovedkontor ligger. Holm Acoustics, der har medvirket ved udviklingen af Aeris DAC‘en, tager nu springet videre og er blevet mærkets officielle importør i Danmark og Sverige.

Det kunne ikke mærkes på Rowland, at han havde været en lang tur igennem. Han kom nemlig direkte fra Lunddahl Transformers i Sverige, der leverer trafoer til alle Rowlands produkter. Og inden da havde han været på messe i München. En gedigen Europa-tur må man sige...



Aftenen var et hyggeligt sammensurium af produktdetaljer, gode historier og prøvelytning.
Jeff Rowland fortalte om sin interesse for elektronik, fra en tidlig barndom, med en masse gode anekdoter. Han fortalte om sin audiokarriere helt fra den spæde start, hvordan tingene rigtigt tog fart fra han kom fra Ampex til Wilson Audio og ikke mindst, hvordan lysten til at starte for sig selv kun voksede over tid. Han fortalte også om, hvordan han modificerede og omdesignede alt han kom i nærheden af, hvordan alle reparationsopgaver endte med et modificeret og forbedret produkt, og hvordan han hele vejen igennem har sat sin lid til god omtale i stedet for marketing.



Jeff Rowland har en særlig kærlighed til forforstærkere, og gik i tidernes morgen i front for brugen af balancerede kredsløb til hi-fi-brug. Denne metodes overlegenhed blev han bevidst om, da han fra sin tid med at bygge forstærkere til indspilningsstudier mente, at det var en bedre måde at konstruere forstærkere på. Det er også herfra, at han har gjort sig tanker omkring resonanskontrol i en forstærker, og at det er grunden til, at Jeff Rowlands forstærkere er lavet solidt ud af et enkelt stykke aluminium med stor vægt på intern dæmpning og mekanisk stabilitet. Hér påpegede Jeff Rowland, at det havde været en kæmpe hjælp, at tolerancerne er blevet bedre med tiden. Herudover blev der snakket meget om renheden af signalet, og Jeff Rowland gav også sit besyv med omkring brug af Icepower i highend-sammenhæng.
Det samme gør sig gældende omkring signalet; Signaloverførslen skal have sin egen uafhængige clock data, idet datatransmission jo foregår hurtigt, og der er mange variable inkluderet.




Signatur-frontpladen blev til med hjælp fra tysk maskineri i 1999. Hér var tolerancerne og præcisionen blevet så god, at man kunne lave en "bølgende" frontplade, der reflekterer lys på den helt rigtige måde. Dermed var Jeff Rowlands signaturfrontplade født, og har været en fast del af produkterne siden.
Jeff Rowland gjorde meget ud af, at man ikke måtte være for fasttømret og tro på den sande sandhed - en hellig gral inden for forstærkerteknologi. Men at man må være parat til at ændre sig, når der kommer bedre ting på markedet. Hans egen overgang til brug af klasse D til highend-forstærkere indikerer også, at han er villig til at gøre, hvad han prædiker. 

Men Jeff Rowland har faste kæpheste; Én af dem er, at det rent fysisk er godt at kunne lave et lille kredsløb uden at der skal tages hensyn til æstetik. Af samme grund brugte Jeff Rowland SMD som en af de første for at komme ned i størrelse, og her er kvaliteten af udførelsen essentiel.



En anden stor kæphest er støj. Det er, ifølge Jeff Rowland, ekstremt vigtigt at eliminere udefrakommende støj, således at Jeff Rowlands produkter kan sættes sammen med alle andre produkter, og stadig yde optimalt. En af metoderne er brugen af Power Factor Correction - et kredsløb der kan hjælpe med at sørge for at strøm og spænding er i fase. Jeff Rowland forklarede også, hvordan  man, ved at optimere strømforsyningen, kan tappe strøm hele tiden i stedet for kun når sinusbølgen topper, og at han selv var startet med at implementere dette på  et tidligt tidspunkt.


Aftenens hovedpunkt var den integrerede Continuum S2 forstærker. Forstærkeren er baseret på Capris forforstærkeren med udgangsmodulet fra danske Pascal Audio, som fortsætter Jeff Rowlands tradition med at benytte klasse D til highend-brug. Strømforsyningen er highend high power / low current, input og output feedback er fuldt adskilt og isoleret efter alle kunstens regler.
Der var naturligvis en gennemgang af dagens produkter, og især Aeris imponerede tilhørerne på trods af, at grundmaterialet kun var 44/16. Thomas Holm fortalte, at det ved en DAC er vigtigt at fjerne forvrængningen i upamp-delen, og sørge for at alt er med lige upsampling så der ikke sker matematiske fejl.

Setup’et var ikke ligefrem billigt, og der var gået “all in” for at sikre god lyd...

Der blev spillet på følgende:

Elektronik:
Continuum S2, 86.000,- dkk  int. amp med capri preamp
DAC udvidelse til Continuum S2 5.500,-dkk
Aeris DAC 86.000,- dkk
Model 625 stereo amp 131.000,- dkk
Parasund CD1 CD afspiller



Afkobling :
Sort Kone Titanium/Ceramic og Sort Kone Bronze/Ceramic

Power cleaning :
QRT Qv2 2stk
QRT Qk1 2stk

Kabler:
Parasound CD til Aeris, Odin 2.5 m. BNC Digital 75 Ohm.
AirportExpress TOS-to-S/PDIF-on-BNC (Batteripowered link) : Valhalla 2.0 m. BNC Digital 75 Ohm.

Strømkabler :
Valhalla2 PWR 20A 2.0 m.
Valhalla2 PWR 15A 2.0 m.
Odin PWR 15A 2.5 m.
Valhalla2 PWR 15A 2.0 m.

Nerds.dk siger tak for en spændende aften med grej i den tunge ende, og ikke mindst fornemt besøg fra Jeff Rowland i egen høje person.


For yderligere information, kontakt
Holm Acoustics
Willemoesgade 51
2100, København Ø
mail: info@holmacoustics.com
Web: www.holmacoustics.com
Tlf: 32134000

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode: