Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Hifi & Surround 2014

Redaktionen var traditionen tro med på årets største hifimesse, og vi bringer her en grundig gennemgang.

Fornyelse var årets tema. Nyt hotel, nye udstillere, og nye teamer for udstillerne.
Streaming er det nye sort, og det var det ofte sammen med kompakthed. De mere traditionelle blev dog ikke snydt, og der var til både vinylfolket, rørfolket og dem der har pladsen og lysten til et tratitionelt hifi eller surround anlæg. De nye udstillere lærte en hård lektie da lørdagen bød på et voldsomt rykind allerede fra første sekund, og flere udstillere måtte opgive alle drømme om pauser og vådt eller tørt. De mange besøgende fortsatte dagen ud, og selvom søndagen som altid ikke havde samme besøgsantal, så synes det stadig at være en del flere end sidste år. Herudover var der en klar tendens til at søge det mere enkle, mange udstillere havde kun nogle få produkter som var i fokus, og havde ellers alt andet som ren udstilling.
Igen i år havde man kørt en lang række konkurrencer på de sociale medier og via egen og andres hjemmesider, og det havde nok også hjulpet på udbredelsen.



Årets messe er blevet markedsført noget mere bredt for at matche det meget brede udvalg, og det gav pote i en sådan grad at en enkelt producent måtte fortælle samtlige ordregivende kunder søndag at der først kan leveres efter jul. Der var tydeligvis kommet et nyt og yngre segment på messen, mens at den gamle garde stadig trofast dukkede op. Metroproblemer havde åbenbart ikke betydet det store, og flere jyske besøgende kunne berette om hvor nemt det var at de kunne køre i tog direkte til indgangen.

Link til alle udstillerne kan findes på http://www.hifisurround.dk/site/2014udstillere

Udstillerne
I stueetagen have Dynaudio taget messens største lokale. Her havde man to sæt højttalere, og intet andet. ”hifi 2.0” kalder de det. Efter lanceringen af deres trådløse Xeo serie har man fortsat linjen med trådløshed og aktive højttalere, og har forfinet det i deres Focus XD serie, der er deres Focus serie i en aktiv og trådløs udgave. Messen var samtidig europapremiere på seriens største model, gulvhøjttaleren 600 XD. Serien består udover den trådløse teknologi fra Xeo serien af rent digitale og DSP styrede forstærkermoduler der er koblet direkte på hver enhed. Herudover har man 24’bitiseret teknologien, og har formået også at presse et AD modul ned i kabinetterne således at man kan forbinde fx en pladespiller. Med priser fra 35.000 er det hverken dyrt eller billigt, men tager man i betragtning at man sparer kabler, DAC og forstærker, så er prisen mere end spiselig. Herudover blev mange overrasket over at de små standerhøjttalere, 200Xd, var i stand til at spille et 300 m2 rum op.




Fællesarealet i stuen var fyldt godt op af Amfora Musik der åbenbart havde taget hele lageret med af Audiofile plader og CD’er til ganske gode priser. De måtte dog dele pladsen, både med Vassago Hifi’s MBL højttalere og brochure og andet materiale, og ikke mindst med Ole Lund Christensen der med sit Actem fremviste sin Xetac DAC, specielt beregnet til folk med Apple systemer og i et Apple look alike kabinet. Herudover blev der fremvist 24-bits trådløse højttalere der snart vil kunne fås fra hans hånd, Hallide DAC og den kommende Helio Audio DSP. For lige at runde af, så havde Ole Lund Christensen også materiale med om sin ”bibeskæftigelse” hvor han tager rundt og hjælper med akkustik og specialløsninger for dem der har plads og pengepung til det.



Ved siden af hinanden havde man valgt at placere to af hifibranchens grand old men, Bent Schäfer fra Supra og Hans Henrik Mørch, Danmarks mest berømte analogmand i egen høje person. Supra fremviste strømskinne med fine tyske komponenter samlet i Sverige, og forskellige kabler, prisforskellen ift. mange af de øvrige strømprodukter på messen kan dog få en til at stille spørgsmålstegn ved hvordan Supra kan sælge deres ting så meget billigere. Mørch havde et udvalg af sine tonearme med, og der var stor interesse som altid for hvad mange betegner som nogle af verdens bedste tonearme. Prisen er godt nok ikke lav, men Hr. Mørch stod som altid klar til at fortælle om sit patent og design ideer, og ikke mindst hvad han mener gør en god tonearm. Taget i betragtning af at næsten al produktion går til udlandet, så er det flot, at man tager sig tid til at servicere og tale med de (potentielle) danske og svenske kunder.





Vassagohifi og BR Trading havde slået sig sammen om to rum. I det ene var der Audia Flights Strumento serie, no1 forforstærkeren og no4 Monoblokke, samt Eggleston Andra II højttalere og en Lumin S1 streamer. Den samlede pris modsvarer en god tysk bil, men det afholdt ikke de mange besøgende, og flere så ud til snart at skulle modtage et usædvanligt dyk i deres pensionsopsparing. I det andet rum ville man ikke vige tilbage, her var der Vienna Accoustics store Lizt højttaler, og Modright forstærkning i form af en KWI 200, 200S og 100SE, og igen med Lumin afspiller, og igen med med en prislap i den mindre behagelige del af skalaen. De to rum bød på forskellige bud hvad highend er, men det var øjensynligt noget kunderne kunne lide, der var i hvert fald godt fyldt op begge dage. Audia Flight setupet står til 750.000, og Modwright setupet endte på 220.000,-. Herudover havde man en del Focus Audio med til fremvisning, og de ender med at bliver ganske fornuftigt prissat. Focus Audio har før høstet gode anmeldelser rundt omkring i verden, og det bliver sikkert sjovt at se og høre dem i de danske stuer.







Og så op af trappen...
TP Tube fremviste deres nyeste kreation, TP 200, trådløs væghængt streaming højttaler i slankt skandinavisk design. Værelste var indrettet så det lignede en stue lidt mere, og man fik samtidigt fremvist et eksemplar af deres nye custom serie der kun laves på bestilling. Som backup havde man medbragt et sæt 160 og 300 reol højttalere, og et sæt 500 gulvhøjttalere. Alle var naturligvis sluttet til, og de to veloplagte medarbejdere fra TP Tube tog imod alle ønsker med et smil på læben.



High Performance Audio stillede til start med alle kanoner ladt. I det ene rum kom Stylus Audio fra Sverige, her demonstrerede man Audio Physics højttalere i form af gulvhøjttaleren Tempo 25 . Der blev brugt NordOst kabler, og der var elektronik fra Moon i form af en 650D cdafspiller, og en 600I forstærker, samt en B10LP riaa og en B20S strømforsyning. Der var naturligvis en Bardo pladespiller fra Brinkmann, samt egen pickup i form af en Phi. Det var et enkelt men fint setup, og det var dejligt at se en forhandler der er så ambitiøs.
I deres Devialet rum havde man lavet to setups, og naturligvis fået fløjet folk fra fabrikken i Frankrig op til Danmark for at sikre at alt var blevet sat optimalt op. Det mindste setup havde en Devialet forstærker, og et sæt Athom GT-1 højttalere i en speciel Devialet udgave. Sættet sælges samlet i et sæt kaldet ”Ensemble”, og kan erhverves for – i denne sammenhæng beskedne- 59.000,-.  Lyden var overraskende stor og fyldig, og havde ingen problemer med at spille det store lokale op. I den anden ende havde man placeret et sæt Devialet 400 monoblokke, et sæt Magico S3 og en VPI Scoutmaster II med en Ortofon Rohman pickup, og så kablet det hele op med Tellurium. Rundet godt op nærmer vi os de - i denne sammenhæng "beskedne" - 365.000,- for det primære setup og ca 70.000 for analog delen inkl. strømkabler.











Connaisseur AV havde slået sig sammen med sin nyeste forhandler, Audiophile.dk, og lavet et dobbeltrum setup. I den ene ende stod et setup med Vitus Audio DAC, Alluxity for- og effektforstærker, samt Aurender S10 og et sæt Gauder Cassiano højttalere sat op i et Solid Steel rack. Systemprisen ramte dog stadig 500.000 hårdt beskattede danske kroner. I den anden ende havde man et lidt mere popøst setup med en knaldrød Vitus Audio effekttrin i form af en SS102, Stillpoints afkobling, Solidt Steel rack, Kabler fra Purist Audio, W20 Aurender streamer (med batteridrift bare for at være lidt mere highend end de andre), en Vitus MPD 102 forforstærker og et sæt Estelon Diamond der formåede at spille lokalet rigeligt op, men aldrig overstyrede. Samlet pris for herlighederne var så også 1.700.000,- gode danske kroner. Herudover havde man medbragt nogle Audaze hovedtelefoner som var strategisk placeret i eget og forhandleres rum, og de store enhed emmede da også af tung hifi.








Hififreaks lagde også hårdt ud med tre rum og en stand på gangen. Her stod et nyt engelsk firma, Musiac, der havde deres to trådløse højttalere, MP5 og MP10 med, og ikke mindst to sælgere fra firmaet. Udover at kunne alt det gænske sådan en trådløs ting kan, så er den også udstyret med styring af hjemmets lys, og den medfølgende app kan mere eller mindre styre alt elektronisk derhjemme. Smart dims, men der kan frygtes lidt for hvad slutprisen bliver i Danmark. I sit ene rum havde man et stort udvalg af Micromega elektronik og franske Triangle højttalere, svendestykket var alt-i-en-boksen MyAmp fra Micromega, og den mikroskobiske kasse på størrelse med en Rubiks terning stod og trak et så TRiangle Color gulvhøjttalere til de besøgenes store overraskelse. Salgsrepræsentanten var i særdeles godt humør mens han for de imponerede gæster demonstrerede den lille kasses evne til at spille højt og klart til en pris på 4500,-, og en lille smule mere per højttaler. Triangle har længe levet en anonym tilværelse i Danmark, så man må håbe at agentur skiftet betyder noget for eksponeringen. I deres andet rum havde Hififreaks et Densen setup og fremvisning af deres nye DenDAC. Der blev spillet på Den 340+ forstærker, B250 forforstærker, B440cd og et sæt Triangle Esprit, samt vinyl fra en Well Temempered pladespiller. I deres sidste rum kørte man ren surround med Boston Acoustics højttalere og subs i den lidt billigere ende af skalaen, 49995,- for et stereosæt, samt Marantz elektronik i form af en SR7009 surround reciever, en UD7007 afspiller og en MM8077 forstærker. Det hele kørte faste Dolby Atmos demoer, og er en af de første større fremvisninger af det nye Atmos system i landet. Selvom man fandt det lidt underligt med højttalere over hovedet, så blev der leveret en overbevisende surround effekt på trods af den meget beskedne pris, hvilket dog nok hænger sammen med det relativt høje lydtryk der konstant blev spillet med.











Tekni-fi ville ikke holde sig tilbage, og havde også købt flere rum. Det primære var demonstration af Harbeth, primært den store 40 model, MSB DAC med separat strømforsyning, Fletcher Audio Omega 5 pladespiller og så et kæmpe Parasound setup med en komplet JC serie, inkl. Monoblokke. Alt i alt kostede det kæmpe store setup 300.000. Musikken var helt klart messens  mest varierede, og enhederne i de store Harbeth fik ikke lov at stå stille mange to sekunder. I deres andet rum havde man valgt at kører hårdt på med PMC højttalere og Grado hovedtelefoner. Der blev demonstreret en del på især Twenty-22 modellen, og der var elektronik fra Roksan, i form af en Caspian integreret forstærker, Wireworld kabler og en Projekt Extension 9 pladespiller. I det hele taget må man sige at Tekni-fi fik vist næsten hele deres produktporteføje frem på en yderst behagelig måde, omend redaktionen gerne havde set endnu mere fokus på de mange Grado hovedtelefoner der var medbragt.







For nyelsen og foredrag
I år blev der prøvet med foredrag, et om dagen af analogeksperten Jan Nielsen, og et om lørdagen af Jesper Bevensee Jensen, adjunkt ved DTU. Jan Nielsen har i mange år været et kendt ansigt inden for den danske hifiverden, og betragtes af mange som et mindre orakel når det kommer til pladespillere, hans foredrag tiltrak da også mange besøgende der skulle hører om pladespillere og ikke mindst korrekt indstilling, så udstillerne bør nok overveje et større og lukket lokale til formålet næste år. Især den tekniske gennemgang synes at kunne bringe nyt til selv garvede vinylentusiaster.




Jesper Bevensee Jensens oplæg var også meget teknisk anlagt, og omhandlerede udover samplingsteori, også en grundig gennemgang af fiberoptiske ledere. Dette ledte meget fint op til et spørgsmål om priser og prissætning, og der var to debatoplæg omkring hhv. prissætning og markedsføring af hifiprodukter, med primær vægt på den manglende dokumentation, være det sig holbar teori eller målinger, som ofte følger med de højt prissatte produkter. Foredraget var meget sobert, og der blev gået klart efter markedsføringen, og ikke produkterne. Herudover blev der givet en masse tips til veldokumenteret afkoblingsudstyr og optiske ledere som kan købes for småpenge på nettet, sammenlignet med de dyre hifiproducenter. Med nanometers præcision og priser man dårligt nok kan få et signalkabel for, så virker professionel afkobling i hvert fald som vejen frem, især hvis man har en pladespiller eller andet følsomt udstyr. Der var dog også her langt flere tilhørere end beregnet, men Jesper Bevensee Jensen var åbenlyst en erfaren foredragsholder der formåede at tale højt nok, på trods af at foredraget foregik på et større areal.






Og endnu mere hifi
Hos HTP stillede man på med et mindre system, primært for at demonstrere sit nye argentur på Storm Audio surroundpreccesorer, og det mindste JBL synthesis system. Der blev kørt med en Runco projektor i den billige ende (dvs. samme pris som en lille fransk bil), og Crown drivecore forstærkere. Storm Audio produkterne er spritnye, men gjorde det ganske overbevisende, der er naturligvis Dolby Atmos understørrelse, og baggrunden fra biografverdnne fornægtede sig da heller ikke, og selvom at man havde valgt Tom Cruise tema, så var det som sædvanligt en meget overbevisende demo der blev kørt. JBL’s SAM højttalere som der blev brugt ligger på mellem 5.000 og 36.000 stykket, og leverede også en meget overbevisende demonstration af hvorfor at man bør bruge mindst lige så mange penge på sit surroundsystem som på et seriøst tokanals setup.



Bülow:Steensen stillede til start med Mark Levinson og Revel. Man har netop overtaget argenturet, og det blev fejret med verdenspremiere på den nye 585 forstærker med DAC fra Mark Levinson. som modstykke havde man en No 52 forforstærker samt No512 cdafspiller,  der ligesom 585’eren var kablet til et sæt REvel F208 fra Performa3 serien med straight wire kabler. det virker umiddelbart underligt at sætte en 90.000,- kroners forstærker med indbygget dac overfor en cdafspillre til 130.000, en forforstærker til en kvart million, og så bruger et par højttalere til 40.000,- for et sæt, men effekten udeblev ikke - det var stort set umuligt at høre forskel. 585’eren er endnu ikke på markedet, men med en sikker hånd fra Claus Bülow blev der klart demonstreret at man ønsker at sælge, og ikke oversælge, seriøs highend. Rummet stod herudover for en virkeligt god lyd, og så var der endnu en verdens premiere, nemlig julelakrids fra Johan Bülow, der som navnet indikerer, er i familie med Claus Bülow.
Demonstrationen har forhåbenligt kastet et par forudbestillinger af sig, demonstrationen af 585’eren viste i hvert fald at man stadig kan få DAC og forstærker for under 100.000 uden at skulle give køb på kvaliteten.



Dali havde valgt at udstille, eller rettere, Hifiklubben udstillede, men havde folk fra Dali stående. Det var dejligt at få en demo af nogen der er tilknyttet producenten, og der blev svaret på alle mulige, og umulige spørgsmål under demonstrationerne af de nye Rubicon 8 højttalere der ligger sig lige bag Helicon serien, men meget tydeligt er en nedskaleret udgave af topmodellen Epicon. Til 32.000,- for et sæt var det også noget der var realistisk for de besøgende på messen. Der var tilsluttet lelektronik fra NAD’s M22 og M2 for- og effektforstærker, og der blev leveret lyd fra en Projekt 9.2 pladespiller og en Bluesound Vault musikstreamer. Setupet var meget enkelt, og Dali folkene havde fået godt styr på rummet, og havde desuden taget en hel del øvrige produkter med til de interesserede lyttere. Det var herudover dejligt at endnu en udstiller havde valgt at skaffe folk fra producenten til at varetage præsentationerne.



Exotic Hifi og AB Audio udstillede igen i år sammen, og ville ikke stå tilbage fra de øvrige highend-pushere. Der blev budt på en masse Airtight, verdenspræmiere på en Woodpecker pladespiller fra Feickert med batteristrømforsyning, Jelco arm og Benz Ebony pickup. Der blev spillet på  ATE 2 forforstærker fra airtight, og en ATM4 effektforstærker fra samme sted. Der blev brugt Nano-tec og Cardas kabler, og en Wow XL pladespiller fra Accoustic Signature med deres egen arm og en Benz Ace pickup. Der blev der også plads til. herudover fik man fremvist et sæt Graham Audio højttalerne og der var også en Ear Acute CD for dem der ville lytte på det. Et anlæg der matchede rummet godt, og fik fremvist et stor del af firmaets sortiment. Herudover var der en generel fremvisning af mange af firmaets ting, både Oyaide stik, og håndlavede japanske pickupper. Der blev dog også fremvist små mini-superkompakt elektronik der snart vil komme dansk pris på, og vi kan nu afslører at det bliver på et niveau hvor selv dem på SU kan være med.






Interceptor havde valgt to meget differentiere setups. Dels et gangareal med salg, og et mere highend præget i et konferencerum med to Martin Logan baserede anlæg. På gangen blev der demonstreret Paradigm og Cayin højttalere, ofte for fuld hammer, men det tiltrak virkeligt mange unge købere, og den fyldte bod der blev stillet op lørdag morgen, var et sørgeligt syn søndag aften hvor stort set alt var solgt. Der var nogle virkeligt gode tilbud imellem, men et løst bud er at der blev solgt nok til at chefen nok giver en ekstra øl den kommende fredag. I highend delen havde man to lydkonsulenter gående hvis fornemste opgave var at være flinke overfor potentielle kundre, og så ellers øse ud af deres specialviden om produkterne, kombineret med en stor musikinterresse. Der blev spillet på både Ayre og Luxman elektronik, samt Prima Luna rørforstærkere.Der blev skiftet lidt rundt mellem de forskellige modeller, både Luxman D-05 cdafspiller, L590AX, Prima Luna prolouge, og Martin Logans Montis og Theos. Herudover skal der være et klap på skulderen for at have nogle af de heftigste messetilbud der længe er set, heriblandt halv pris på grej i både mellemklassen og den lidt tungere ende. Og så afslørede en række visitkort første del af et større koncept fra Interceptors side, nemlig erkendelsen af at ultra highend kræver specialviden, og redaktionen ser meget frem til at hører mere om “Lyd på 1.”-konceptet fra Jesper Johannesen og hans kompagnonger. Lyden var som i de øvrige konferencelokaler rigtigt god, og der blev givet nogle solide demonstrationer af hvad en elektrostathøjttaler kan.







Terton Audio forsøgte at fylde så meget som muligt på 3. sal. Faktisk skal Peter Stenberg uden tvivl have årets pris for “mest grej på mindst plads”. Terton Audio har fået argenturet på både Chord og Focal, og det var man ikke ligefrem subtil omkring. Der blev spillet på Naim elektronik, inkl Naim monoblokke, og Focals 1028 gulvhøjttaler. Fokus var dog i høj grad på Isotek produkterne der primært handler om strømstabilisering og rensning samt beskyttelse med støj- og spændingsfejl. Der var naturligvis en masse fine tilbud, men mest af alt var man imponeret over hvor meget Chord kabel og Focal højttalere der rent fysisk kan presses ind i et hotelværelse.





Buchardt Audio var med de små S200 højttalere til 5995,- for et sæt messens helt store positive overraskelse. Hemmelgiheden var to basenheder på bagsiden, således at højttalere er ultrakompakt, men stadig spiller temmeligt meget bas. Elektronikken var lånt fra New Class D i et usædvanligt pænt kabinet, en Topping DAC og en Raspberry Pi minicomputer som kilde. Meget minimalistisk, kompakt, pænt og vellydende. Flere købere måtte dog gå slukøret hjem da Buchardt meget velfortjent fik så mange bestillinger at de har opgivet at levere flere før til næste år. Virkeligt godt gået af et nyt og ukendt lille firma.




Studiosound overraskede alt og alle ved at medbringe rørfortærker og SOtM digitalgrej. Sidstnævnte er en naturlig forlængelse af Studiosounds mange års erfaring med digital lyd, men rørforstærkere fra Eryk S Concept, og de tilhørende Ketsus højttalere var lidt af en overraskelse. Den lille Red King var nu ikke mere analog end at den kunne modtage et bluetooth signal, og den havde rigeligt med power til at sparke liv i højttalerne og levere et pænt lydtryk, gerne kombineret med en meget nuanceret musiksmag fra Karsten og Bjarke. SOtM grejet var en SMS 1000 medieserver og en SDP DAC/forforstærker der så kørte direkte ned i effektdelen fra Red King forstærkeren. I ægte Studiosound ånd var tingene kompakte men vellydende, og Ketsus højttaleren passede godt i både størrelse og lyd til omgivelserne.





Kado Sound som havde debut på sidste års messe var igen i år med. Denne gang har man udvidet den virkeligt gode serie af kabler (som vi tidligere har testet her på Nerds.dk) med et digitalkabel, og igen i år var der Mirand forstærkere med, der alt efter konfiguration starter på 20.000. Rummet havde fået en ordentlig overhaling med akkustikregulering, men eftersom at Kado’s nye 95.000 kroners højttaler, Kado 1.25, fik temmeligt meget benzin og præsterede en af messens heftigste basgengivelser, så var det vist også tiltrængt. Højttaleren er en tovejs D'appolito konstruktion udstyret med 2x7'' Magnesium bas/mellemtoneenhder samt en AMT diskant, og filterstumper fra Clarity Cap Duelund modstand, mens kablingen naturligvis er med deres egne Kado kabler.



Lyd by Dissing havde kun en ting med, deres model 1, en temmeligt seriøs væghøjttaler i snedkerbygget træ med to aluminiums bas/mellemtone enheder og en 1” keramisk diskant i en wavegide, bygget som en tovejs højttaler af rigtigt træ. Priserne starter ved 25.000 for et sæt. Musikken  var noget mere varieret, og der blev forsøgt at følge med publikums ønsker - ideen om en hifi højttaler i stilrent design der ikke fylder det store synes i hvert fald at kunne tiltrække noget publikum.

 

Studio Concept er den svenske forhandler af Marten højttalere, og i mangel af en dansk forhandler var det naturligvis nærliggende at forsøge at skaffe nogle danske kunder. Marten Tenor spillede ganske godt i rummet, og elektronikken fra fra Analog Domain i form af en ISIS forstærker. alt var kablet op med Jorma kabler, og det samlede setup stod i ca 600.000,-. Fest fyrværkeriet var at manden bag, Nils Rigeblad, har en baggrund som professionel cellist, så hvilken bedre måde at demonstrere sit udstyrs realisme på end at spille numre på cello - live, og så lade anlægget spille samme indspillede nummer således at lytterne kan høre en direkte A/B sammenligning mellem anlæggets og virkelighedens cellogengivelse. Omstændigt, men en virkeligt nytænkende og overbevisende måde at demonstrere highend hifi på.





New Class D er drevet af Lars Clausen der i tidernes morgen har været med til at designe mange kendte danske hififorstærkere. Han er på banen med sine egne moduler til selvbyg, og havde til lejligheden lavet et pragteksemplar af en forstærker med egne moduler og i et særdeles pænt kabinet. Højttalerne var også egen produktion med Duelund stumper i delefilteret og Scan Speak enheder. Lyden var luftig, detaljeret og velopløst, og setupet var en stærkt kandidat til messens bedste lyd. For at følge med tiden har New Class D naturligvis også en rørforforstærker på programmet som man også fremviste.




Tape Connection var i år gået med på “affordable hifi” bølgen, og viste både Epos og Monitor Audio høtjtalere der kan betales af alle og gør sig på mindre plads, især deres Gold GX200 med Creek Evolution elektronik var ikke helt skidt. Herudover fik man naturligvis også fremvist sit T+A argentur i form af en DAC8. rummet var meget velbesøgt, og Tape Connection plejer altid at være garant for at vise årets tendenser rent prismæssigt, og det var dejligt at se at man på trods af en klar vision om at holde prisen nede alligevel formåede at have et pænt udvalg af forskellige modeller og mærker af højttalere der blev spillet på i løbet af dagen. 





Tannoy har levet et meget stille liv de sidste mange år. Heldigvis har TC Group valgt at gå aktivt ind, og startede hårdt ud med at have Definition DC serien med, i form af 8 og 10 TI gulvhøjttalere. Prisforskellen på de to er dog begrænset, og det er ikke svært at se at man satser på at kunden betaler den minimale prisforskel og går efter den store udgaver. Der var to sæt elektronik, både Revox Joy serien som er både diskrete og vellydende, og så Tempel elektronik hvor man havde medbragt en Ariadne forforstærker og en Amphion effektforstærker. Lyden havde hul igennem, og selvom Revox er så nyt at der reelt ikke er vejledende udsalgspriser, så var det en fryd for både øjne og øre at opleve Tannoy på en messe igen. Da TC group nu selv går aktivt ind på hifimarkedet vil det måske også åbne op for at hififolket kan få adgang til de studioprodukter som TC group også leverer.

 



AVCentrum havde taget to rum, et til Zingali og Xindak, og et til Grimm Audio. I Zingali-rummet blev der spillet på Client Name højttaleren, en lille tyk fætter der dog spillede ganske godt, og så en Xindak PA på 2x100 watt i klasse A, og det gav varme fra det enorme sorte bæst. Kilden var bla. en Electrocompagniet ECM2 mediestreamer og en TRendlab cdafspiller. I Grimm Audio rummet havde man gået linen fuldt ud og sat et sæt Grimm Audio LS-1 op til demo, og et til display. Den aktive og DSP styrede highend højttaler udgør reelt et helt anlæg i sig selv, og det blev der forklaret ekstremt kvalificeret om fra Guido Tent der har været med til at lave dem, og det må siges at være overordentligt fornøjeligt at diskutere et produkt med dets skaber. LS-1'erne stod for en af messens mest realistiske tam- og stortrommegengivelser.












Hifistore.dk har altid insiteret på at hifi skal være til at betale - Hifi for folket om man vil. De havde deres nye elektronikargentur, Vela med, og kombineret det med Q Acoustics 202 højttalere og Edward Audio pladespillere til priser hvor alle kan være med. Hifistore var som altid garant for at vise hvor lidt hifi egentlig kan erhverves for, og det så ud til at det især var noget mange unge mennesker var glade for efter at have fået mindre hjertestop af priserne hos en del andre forhandlere. Bare fordi at det er billigt skal der ikke mangle service og ekspertise, Q acoustics havde sendt David Jeffereys til at vejlede de danske kunder og svare på spørgsmål, ikke noget man ellers ville forvente fra et højttalermærke hvor den dyreste model stadig koster under. 10.000,- for et sæt.







Medlyd havde ikke bare sponsoreret årets fedeste præmie, en Rega RP3 Union Jack Edition med Rega Elys 2 pick up, men stod også for nogle meget filosofiske musikstykker med blandt andet Per Vers. Det er sjældent at musikken tiltrækker sig opmærksomhed, men det var tydeligt at man har gjort sig tanker omkring hvad der er god musik med et slagkraftigt budskab. elektronikken bestod af Rega, Rega kabler, Rega Apollo cdafspiller, BRio forstærker og RS 7 højttalere der spillede fantastisk i det lille rum, og så naturligvis pladepsillere i form af både en RP 6 og en RP 10. Herudover havde man smuglet  en prototype på den nye Sim2 NERO 3 LED 3D projektor ind i det ene Hififreaks rum. LED kendes nok bedst fra TV, og på samme måde som med LEd fjernsyn skal der aldrig skiftes lampe, og proejktoren kan tændes og slukkes som et TV. Prisen er 80.000 og der kan leveres sidst på året, men så kan der også laves 200" billeder. Var man mere til DLP projektorer, så var der også i en gang ved elevatorerne udstillet en Sim2 NERO 1 3D. Single chip DLP til dedikerede hjemmebiografer. Prisen på 89.995,- er ikke billig, til gengæld kan den opleves hos ROOMAV der i forbifarten også nævnte at de nok kommer på messen næste år.







Vi siger tak for en forrygende messe med mange besøgende, et bredt udbud for alle, og ikke mindst nogle gode initiativer i form af både foredrag og nystarttede virksomheder. Der er altid plads til forbedringer, men det virker som den helt rigtige beslutning at flytte hotel, og markedsføre sig mod et bredere publikum.


For yderligere information, kontakt:
Hifi & Surround
www.hifisurround.dk



 


Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode: