Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Mandig messe

Årets mandemesse er blevet voksen

I gamle dage var mandemesser noget med øl, letpåklædte damer og høj rockmusik. Det sidste kan der stadig leveres, men ikke fra et PA anlæg, men et sæt Audiovector til 1,3 millioner.

Årets Mandig Messe bød på en lidt mere raffineret udgave end man skulle forvente. Nerds.dk besluttede sig for at dække messen da flere hififorhandlere skulle have været til stede, men kun en enkelt valgte at gribe denne mulighed for at tiltrække nye kunder, og det blev der vist også høstet så rigeligt af. Grundpræmisserne for denne artikel blev dermed også ændret, og skal derfor mere ses som halvt inspirationsguide og hyggelæsning, og halvt historien om en forhandler der vælger at gå nye veje og skaffe nye kunder i butikken, i stedet for at spilde tiden på at slås med alle de andre om de samme kunder.

Men lad os kigge på andet først. Først og fremmest er det jo en messe med fokus på den danske mands ynglingsbeskæftigelse, spiritus og mad. Der var ganske vist også lidt små elektronik, men der var primært fokus på kvalitetsprodukter, være det sig køkkenborde og højttalermøbler med pladespiller fra Noyer, såvel som japanske køkkenknive, cigarhumidore og andet godt.



Hovedfokus var dog på spiritus, og herfra skal lyde et trefoldigt hurra for Det Danske Spiritus Kompagni der var i stand til at imponere med “En rejse ud i Akvavit”. Salgsmetoderne var gode, for der var ikke meget salg i denne prøvesmagning med mad, men mere bare en fremvisning, en salgsteknik hifisælgere landet over bør overveje, for varen blev i den grad solgt uden at man som deltager reelt indså at man havde lovet sig selv at der skal stå Linieakvavit på julefrokostbordet. Og så endda med et højt niveau af lødighed og faglighed.





Pernod Ricard skulle sælge ind til nye udgaver af Abourlour og Glenlivet whisky, samt Jameson whiskey og andre mærker. Det virkede. Man havde som hos Linieakvavit valgt at hyre professionelle folk ind i stedet for sælgere, dvs. en whiskyekspert til at skænke whisky og fortælle, og bartendere fra de rigtige cocktailbarer til at sælge Havana Club rom og Jameson. Det gjorde atmosfæren væsentligt mere afslappet, men på poserne at dømme gik det ikke ligefrem ud over salget. Denne skribent købte muligvis også en flaske eller to med hjem.

Herudover var der besøg fra en række mindre vinimportører, og ikke mindst en af landets lidt større uafhængige romimportører, Rombo, der bød på specialrom i store mængder fra bla. Fiji og andre små øer man ikke lige tænker på når snakken falder på traditionel rom. Det havde måske ikke så meget med hifi at gøre, men som tweak/tilbehør til anlægget var det fuldt på niveau med whisky og akvavit.

Efter spiritusmekkaet komer så udlejning af sportsvogne med et godt messetilbud, det burde måske have været placeret før spiritussælgerne. Mad var der også plads til, og mens at betjeningen var lettere aggressiv og småstresset hos Rene Difs “Difs Food Truck” - og slet ikke havde nogen Rene Dif, så skinne Gastrotrucken igennem med både god betjening, og ikke mindst en burger, der på trods af en pris på ca fire billige bananstik, er blandt de absolut bedste denne skribent har smagt i årevis.



Og så til det som vi egentlig kom for. Midt i det hele, ikke kun på de 4600m2, men i midten af samtlige messestande havde Lydportalen valgt at besætte et forholdsvist stort område. Og bevares, der var da også blevet plads til livstilsprodukter fra Vifa, det par fladskærme og en enkelt surroundreciever, men hovedfokus var nu engang på den gode gamle stereolyd.

Man fremviste Luxmans L serie, der ganske modekorrekt med L-305 og L505UX utilsigtet er i retrodesign. Eller også er det bare Luxman der kun har ændret farve, og så meget design de sidste mange årtier.

Der var først og fremmest fremvisning af Audiovectors SR serie, og der var opstillet et sæt SR3 Discreet som er Audiovectors aktive løsning. Ideen med højttalere med indbygget forstærker synes at fungerer godt, for der var godt med kunder i biksen til demonstration af højttalerne, der havde fået placeret nyeste udgave af Loewes 4K fjernsyn imellem sig for at illuderer stue.

Selve demonstrationen blev foretaget af Mads Klifoth, der udover at være firmaet salgsansvarlige også er søn af firmaets grundlægger, og i bogstaveligste forstand er vokset op med mærket. Ud fra musikken der blev spillet at dømme var der ikke som sådan noget fast program, men mere mulighed for at man kunne høre lige hvad man havde lyst til, og også streame fra sin mobil.

Nu er Lydportalen ikke ligefrem kendt som en forhandler der fedtspiller, og det er uvist hvor mange timer der er brugt på at tale i telefon med leverandørerne op til messen, men faktum er at der stod et sæt Audiovector R11 Arrete højttalere til 1,3 mio midt i hallen, der blev spillet op af Luxmans C-700u forstærkersæt, og fik signal fra Super Audio CD-spilleren D-06u, ting der ikke ligefrem er billige med en samlet pris på 185.000,- .

Og hvad gør en highend højttaler med 2x120 watt i rumpetten i et 4600m2 rum?
Den spiller op til fest.
Det skal forståes ret bogstaveligt. For R11 Arrete har muligvis dobbelt bånddiskant, men har også skjult 8 basenehder i en linie-source konfiguration på bagsiden af hver højttaler. Alt hvad lytteren ser er 2x bånddiskanter og 2x mellemtoneenheder i en højttaler der står i et kæmpe rum, så forbløffelsen er stor når der bliver blæst afsted med næsten PA agtige lydtryk, og der stadig både er bas og lydkvalitet på hifi niveau med en forstærker der burde være for svag, og et rum der er helt umuligt - men lad os bare sige at de andre udstillere ikke var i tvivl om at der blev afholdt demo.

R11 Arrete blev demoet på samme måde som de små SR3, men det indkluderede også at folk selv kunne skifte musik, og skiftes til at sidde i bedste position, en gruppe besluttede sig endda at holde mini-Roskildefestival foran anlægget da der blev sat Metallica på, og selvom fadøl og highend højttalere måske ikke umiddelbart lyder kompatible, så var der i hvert fald en fest for dem der havde lyst til det. De mere modne mænd på stedet fik naturligvis også en “rigtig” highend demo, men det var lidt sjovt at se hvordan at både Audiovector og Lydportalens folk tilpassede sig det publikum der var. Der var intet snobberi, intet direkte salg, og selvom at folk så ud til at have en alder og et indkomstniveau der ikke lige matchede et anlæg til halvanden million fik alle den samme gode behandling og individuelle oplevelse, og mon ikke også det kaster noget salg af sig på den lange bane, der var i hvert fald godt proppet omkring Lydportalens stand hele messen igennem, kun overgået af baren der rundhåndet udskænkede årgangswhisky til gud og hver mand.

Skål, og så glæder vi også til næste år også, der kan det være at flere hififorretninger ligesom Lydportalen kan se det smarte i at kapre nye kunder et sted hvor andre ikke gør det. 

For yderligere information, kontakt
www.mandeweekend.dk

 

 

 

 

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode: