Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Hifi & Surround 2015 Del 1

Vi bringer her første del af vores messerapport fra årets store danske hifimesse, Hifi & Surround

Vinylen er vendt tilbage – og det samme er branchen

Efter en del år hvor mange forhandlere tydeligt har været hårdt ramt var årets Hifi & Surround et sundt udtryk for at branchen er tilbage på fødderne igen. Vinyl, monoblokke og Streaming var tydeligvis det nye sort, men der var ekstremt godt besat med forhandlere af næsten alle slags produkter. CD’en er dog ikke helt død endnu, og den kunne også opleves i prisklasser med faktor 15 til forskel.



Årets tema var også diversitet, for selvom at der var meget vinyl, og anlæg til +500.000, +1,+2+3 millioner, så var der også meget andet, faktisk var spredningen rent prismæssigt rigtigt fornuftig, og der var noget for enhver pengepung og smag – som der skal være.

Selvom det foregik på Hilton, var der for en gangs skyld mad og drikke der var til at betale i messeområdet. Enkelte kom dog til at forvilde sig ned i Hiltons egen resturant, og det blev en særdeles pebret oplevelse.

Foredrag var der igen to forskellige af begge dage. Jan Nielsen, nok en af kongerigets mest kendte vinylfanatikere med omkring 200 pickupper bag sig, havde et særdeles grundigt foredrag omkring pickuppers virkemåde og opbygning, og ikke mindst fordele og ulemper ved forskellige konstruktioner. Det er ganske underholdende og meget lærerigt at høre fra en der har haft så mange forskellige pickupper mellem hænderne gennem de sidste årtier.



I den helt modsatte boldgade havde man fået skaffet Peter Scheelke der er medstifter af Danish Audio Technology. Det er næppe et så kendt mærke blandt hifientusiaster, men DAD har kunder som Abbey Road Studierne, og lancerede verdens første DXD konverter til studiebrug. Foredraget indeholdt en særdels grundig teoretisk gennemgang, såvel som en del praktiske lytteeksempler.

Der har også i år været et væld af konkurrencer op til, og under messen, her blev der givet et væld af komponenter væk for ganske pæne samlede summer.  Billedet herunder gengiver glæden af en mand der har vundet en af verdens mest svært tilgænglige pladespillere, ikke på grund af pris, men fordi at der kun findes 2000 eksemplarer af Queen pladespilleren Rega har produceret.



Vi har gennemgået udstillerne i alfabetisk rækkefølge, hvor der er flere udstillere i samme rum er alle nævnt jf. udstillingens hjemmeside. 

Activ Hifi
Carsten fra Activ Hifi gjorde en god figur. Hans meget rolige facon stod godt til at sælge et solidt mærke som tyske Clearaudio og de noget anderledes Gradient højttalere. Pladespilleren var en Clearaudio Performance DC med Satisfy tonearm, CMB magnetleje i værk og tonearm, samt en Maestro V2 pickup. En ganske komplet pakke til lidt over 24.000,-.

Elektronikken var fra Acoustic Arts i form af ES afspilleren og en Power 1 forstærker. Der var kablet op med Synergistic kabler.




Og så havde man taget en masse forskellige farvede akkustikpaneler med, det var dejligt at se en forhandler der tager akkustikproblematikken med som en naturlig del af det at have et godt hifianlæg. Der var flere højttalere fra Gradient, men der blev primært spillet på de noget usædvanlige Helsinki 1.5 og fremvist Gradient 6.0, en gulvhøjttaler der kan placeres ned til 20 cm fra nærmeste væk. Helsinki 1.5 står til lidt over 37.000,- mens at Gradient 6.0 koster lidt over 15.000.-.

Der var også en flot lille Gpinto rørhovedtelefonforstærker som udmærkede sig ved et levende design der stod godt til de Grado hovedtelefoner der også var stillet til rådighed.


Alluxity

Alexander Vitus Mogensen, dansk hifis unge stjernefrø er en erfaren messeveteran i udlandet, men havde sit første danske show. Han havde to spritnye produkter med, den integrerede forstærker Int One, og medieserveren Media One, men også de to mere kendte Alluxity, Power one og Pre one, hhv. effekt for forforstærker. Stilen er holdt til den velkendte meget industrielle og stilrene, med alt i en sort eller hvid farve, selv højttalerne fulgte dette ret strengent, og rent visuelt var rummet meget behageligt. Der blev spillet på Gauder Berlina RC3 standerhøjttaler, kablerne var fra Furutech, ditto strømrenser og et Steelpoint Rack.

Lyden havde pondus og kontrol, men var stadig afstemt. Det kunne høres at man havde et lidt større rum end mange andre, og lyden var generelt fri for fnidder også selvom at publikum kunne overtale Alexander til at spille både høj og basfyldt musik. Lydbilledet var overraskende roligt og klart på trods af et stort vinduesparti, og selvom at både forstærker og medieserver ligger på ca 50.000 kroner, så virkede det på ingen måde urimeligt ift. performance.



En snak med Alexander Vitus Mogens afslørede at han trods sin unge alder er særdeles velbevandret inden for industriel fremstilling, og han fremstod i tale som en brancheveteran fra den gode skuffe. Han kunne yderligere oplyse at moderne produktionsfaciliteter tillader at kunden kan få lige den finish han eller hun ønsker, omend at man nok vil betinge sig et tillæg hvis sort eller hvid ikke er godt nok, sikkert fornuftigt hvis kunden vil have ægte guld eller dyr metallak på produkterne.
 
Alto Højttalere / Amfora Musik
Amfora Musik solgte CD’er, men som forhandler af Altos produkter var det naturligt at man fulgtes lidt ad. Alto standen bød på ting til forskellige prissegmenter,. og med integerede rørforstærkere til 1.999,- kan man vist ikke beskylde Alto for at trække prisiveauet op.





Der blev fremvist Alto Hurricane, en transmissionslinjehøjttaler med Jantzen komponenter i delefilteret
Hovedattraktionen var den meget effektive Alto Magnum der formåede at leverer en meget hurtig lyd med sine små lette enheder, og en diskant med pådampet guld. Højttaleren var ikke bare speciel ved at være messens billigste topmodel (40.000,-), men den har også en frontbaffelen med fire 8” fuldtoneenheder der er lavet således at den ikke rører ved resten af kabinettet, og benytter kork som afstandsstykker.
Der blev spillet på Phonosonic forstærker og cdafspiller,

Alto gav et godt bud på god lyd til rimelige penge, og at man stadig kan få et rigtigt hifianlæg uden at skulle købe kinesisk plast fra et supermarked.
 
Audio contult
Hos Audio Consult var man gået totalt Audio Note amok, og havde to rum til to meget forskellige budgetter.

I det ene rum var der Audio Note AN.E/SPe-HE højttalere drevet af en Tomei forstærker. Der var naturligvis vinyl, en M3 RIAA og en TT2 pladespiller og ditto PSU leverede sammen med en Arm Three, AN-S MC9 og IO.1 Mc pickup analog vellyd. Der var dog også cd-afspilning i form af et CDT Two løbeværk og en DAC 2.1 Signature, alt kablet med Audio Notes egne kabler.

Designpriser kommer Audio Note nok aldrig til at vinde, men det er heller ikke meningen når man laver engelsk rørgrej i bedste klasse. Det kommer også med et heftigt prisskilt omkring samme værdi som en god tysk mellemklassebil.

I det andet rum havde man valgt at fokusere på den mere tilgængelige Zero serie, hvilket betød at AZ-Two højttalere, I Zero forstærker, R Zero RIAA, TT 1 pladespiller, One tonearm, og en IQIII MM pickup løb op i lidt mere spiselige 70.000, hvilket i Audio Note sammenhæng er billigt.

Audio compagniet
Audio compagniet har en lang række forskellige argenturer, men forhandler også selv forskellige ting, og det kunne ses på Audio Compagniets stand der så vidt vides er den første i Hifi & Surround sammenhæng. Der blev spillet fra en Rega RP 10 pladespiller med n Apheta pickup og en Rega Aria RIAA, men mere interessant var en Blue Trumpet 2 prototype med en særdeles finurlig diskant. Lyden var virkelig god, og selvom at prisen vist ikke er helt fast endnu, så bliver den til at betale, Blue Trumpet har en enkelt standerhøjttaler der ligger på yderst rimelige 12.000,- for et sæt. Det var dejligt at se en kombineret forhandler/importør der turde prøve noget andet.




 Som Perraux importør måtte man naturligvis have et godt udvalg med, og der var både en Audiant DP32 forforstærker med DAC, effekttrinnet Prisma 350, et pontent setup til ca 65.000,-. Der var også en Perraux VP3, noget så usædvanligt som en dobbelt RIAA, altså hvor to pladespillere kan sættes til samme RIAA, noget der med anmelderøjne synes ganske genialt. Kablerne var fra DH Labs, og der var skam også en fin Luxman D06-u cdafspiller.

AV-Connection
AV connection er den danske importør af SVS subs, Inakkustik kabler og Piega højttalere, og det havde man forstået at vise på fornemste vis med et dobbelt rum og en meget uformel tilgang fra messedebutanterne. På den ene side var et budget setup med SVS højttalere fra Tower serie og Yamaha elektronik, samt et udvalg af SVS subwoofere, Her taler vi om 10.00,- for et sæt højttalere, og subwoofere ned til ca. 4000,- og op til til 17.000,- samt den lsjove, men pladsbesparende PC (port cylinder) serie der er, ja, cylinderformet, og dermed ikke fylder det store på gulvet. Det var rart med noget billigere, og surround, og der var alligevel tryk nok på til at flere konkurrenter måtte erkende at det nok ikke var så skidt alligevel.



På den anden side havde man opstillet Hegels 360 forstærker til 39.000,- og Den mellemste af Piegas Classic højttalere, 60.2. der sniger sig op på 72.000,- for et sæt, alt naturligvis kablet op med Inakustik kabler. Nu er en messe ikke ligefrem egnet til kritisk lytning, men for en der har haft fornøjelsen af den mindre model i Classic serien kunne man godt høre at 60.2 modellen kunne ”noget mere” i toppen, uden at det gik ud over resten. I det hele taget var det en flot præsentation af de mærke man havde med, og AV connections dobbetlstand fungerede rigtig fint.


Buchardt audio
Buchardt Audio tog messen med storm sidste år med deres S serie, og successen havde man valgt at gentage. Der blev primært spillet på S300, en T.A.C rørforstærker til ca. 8000m og hhv. Topping D20 DAc til 1195,- og Henry Audio DAC til ca. 1.700, samt en en Rasberry Pi maskine med Rune Audio styresystem til 500 kroner.



S300 står til 8995,- mens at s200 står stil 6500,-. Igen i år havde Buchard nok messens hyggeligste rum på alle leder og kanter, kombineret med grej der er til at betale for de fleste. Buchardt havde et rum efter samme filosofi som deres højttalere, enkelt med virksomt, og igen i år var der proppet godt op.

Connaisseur AV
Hos Connaisseur AV er de ikke kendt for at fedtspille, og det havde man heller ikke gjort denne gang. Gulvpladsen omkring den gang hvor deres rum lå var besat med en stor bod med ADL og Astell&Kern produkter. Her kunne man både se, røre og høre den nye ADL Stratos forforstærker/hovedtelefonforstærker/RIAA/DAC som er så ny at produktet ikke findes i cirkulation endnu, og først sælges i forretningerne i slutningen af november. Herudover skulle man fremvise sit nye agentur, Astel&Kern der er highend musikafspillere der går fra det rimelige og helt op til 56.00,-  for en bærbar afspiller. Men så snakker vi også masser af NAND ram til lagring, dobbelt DSD DAC og lækker finish.



Men for alle os andre er der heldigvis de små lækre junior modeller i ren aluminium og samme vægt som en ipod, og til en pris der ligger under hvad folk betaler for en mobiltelefon. Og så var det også en virkelig god lyd.

I lokalet havde man satset hele butikken, og stillet op med et Estelon Extreme, en højttaler der er så høj at diskant/mellemtonemodulet – via fjernbetjening, kan flyttes op og ned så højden passer til lyttepositionen. Der er tale om en forholdsvis voldsom konstruktion med to 10” alubasser, en 10” bas-mellemtone, en 7” inverteret keramik mellemtone og en 1,5” inverteret dome diskant – i ren dimant.



Den slags har en pris, 1,25 millioner for at være specifik.

Den slags skal naturligvis matches, så der var to Vitus Audio Masterpiece monoblokke – pr. højttaler. Disse fire koster ca. det samme som højttalernene. Resten af elektronikken var også fra Vitus Audio, en 201 cd-transport, en MPD DAC, MPP RIAA og MPL forforstærker, sådan ca. en million kroner. Alt stod på Stillpoints rack, og pladespilleren, en Kronos Spartan til  130.000 kr for værket alene var udstyret med en Transfiguration Orpheus pickup, og en  Aquilar arm fra Acoustical Systems til en endnu ikke fastsat pris, men den forventes at koste cirka det samme som en lille konebil.



I modsætning til resten var kablerne til at betale, der var Furutech hele vejen rundt, inkl. deres nye Nano serie i strømkabler men med prise på 20.00 for et sæt højttalerkabler havde man da fundet et sted hvor kvalitet og pengepung kunne mødes, men når resten koster på den gale side af 3 millioner er det også nødvendigt. Selvom der generelt var enighed blandt publikum om at lyden matchede prisen, og der var vist en større håndfuld end forventet der skulle hjem og tale finansiering med familien. 

Densen
 Hos Densen havde man smidt direktøren på porten, og afgivet ansvaret for salget til det produktionsmateriale der sidder med hænderne nede i produkterne til dagligt, Kenneth fra Densen havde at gøre med et sæt Triangle Magellan Duetto, en DenDAC, et sæt 350 monoblokke med hver deres peserate strømforsyning, B275 forforstærker og en B475 afspiller, herudover kunne man fremvise den nye Dino DAC og kabinetterne til de kommende produkter i halv størrelse.




Som hos andre havde man valgt at lægge vægt på at der er tale om dansk produceret, og havde en større udstilling af produkterne i forskellige stadier, og herudover et fint display med gennemskårede kabler fra Kimber som man også forhandler.
Rummet passede godt til anlægget, og man havde valgt at holde alle produkter i aluminiumsfinish og intet andet, men det er vist også det værste der kan siges.

Dynaudio
Dynaudio går altid all-in, der er ikke meget jantelov over fabrikanten fra Skanderborg. Indgangen til messen var derfor beæret med en Lego udgave af deres XD 600, bygget i en højde så der var plads til forholdsvist mange liter øl derinde. Det var ret imponernede må man indrømme.


Der blev spillet på Evidence Platinium til en halv million, og et sæt Emit M10 til 4.999,- for et sæt. Tricket er naturligvis at Dynaudio gerne vil demonstrere at man får en lille del af den ultimative Dynaudio lyd, også selvom at man ikke er millionær. Elektronikken var kablet med Cardas kabler, og for at fylde de 250 m2 med ti meter til loftet ud, havde man lavet en slags linesource bassytem ved at stakke fem Sub 600 oven på hinanden – i hver side. Så 140.000 for subwoofer systemet oveni. Elektronikken var fra McIntosh og bestod af 2x 1.2 KW effektforstærkere, og to D150 digitale forforstærkere med DAC. Det lyder måske voldsomt, men elektronikken kostede ”kun” 300.000,-.

De to systemer kan naturligvis svært sammenlignes, men Emit M10 imponerede nu alligevel med sin lyd i så stort et rum, især at det kunne spille forholdsvist upresset, mens at det store system var imponerende ved at forvandle kæmperummet til en normal daglig stue når det kom til at opleve anlægget, men det krævede også et massivt lydtryk, til gengæld gik alle derfra med et smil. Dynaudio er durkdrevne til at sælge både store og små højttalere, og der må have været kæmpet en del for at få anlægget til at virke i så stort et rum, men det lykkedes.
 
Exotic audio
Hos Exotic Audio havde man et dobbeltsetup som mange andre, men man skulle nautrligvis overgå de andre, så tre spillende pladespillere var da et minimum. Som Oyaide forhandler havde man naturligvis brugt Oyaide strømkabler på begge anlæg.






Det første setup bestod af Spendor SP100r2 højttalere, My Sonic Lab pickup, Jelco SA750L arm, en Feickert Woodpecker pladespiller med Clean Batteri strømforsyning. Der blev brugt EAR elektronik, 921 forforstærker, en Acute cdafspiller og et sæt 534 monoblokke. Ca.275.000 uden kablerne, der var Prograssive Audios Monteverdi serie. Hertil en Acoustic Signature Storm II, der holdt sig på lidt mere beskedne 37.000,-. Imponerende lyd, imponerende pris.

Modsat var et lille sæt Graham LS5/9, en Acoustic Signature WOW XL med en TA 1000 arm, og der var elektronik fra Canor i form af en VRX forstærker og VRT RIAA, Benz pickup og alt kablet op med XLO kabler. Der var ret meget hul igennem og som med Spendor er det tydeligt at man går efter en bestemt lyd, og har en klar vision med hvad man vil rent lydmæssigt. Til ca. 30.000 for pladespiller var det ikke en billig pakkeløsning, men den var nu ganske vellydende uanset hvad.


Fællesområder
Udover plade og vinyl salg fra Amfora Musik og Route 66 stod Ole Lund Christensen og fremviste sine egne akkustikpaneler, der ganske vist koster 6000,- per styk, men flere forhandlere brugte dem, og mente at de virkede godt – og så hjælper det at de er på størrelse med en dør. Herudover stod han for at præsentere en mindre model af Tronnov rumkorrektion nærmere. For 135 k kan der korrigeres fase, tid og frekvens i 32 kanaler. Heligvis koster en 4 kanals lidt mindre, nærmere 44k i udgaven til budgetfolket.





Mørch var endnu en gang på plads til at vise sine DP tone arme, nærmere bestemt DP 4 og 6 i nyeste udgave, samt DP 8 med vægte på siden. Den slags superspecialudstyr koster, med en DP8 arm har man givet noget fantastisk til sin pladespiller, men der skal også betales noget der ligner 30.000,- uden danske skatter og afgifter.



Bent Schäfer gav den som sædvanligt fuld skrue som Supra Cables ukronede salgskonge, og det er ret svært at argumentere med en mand der har så mange gode tekniske argumenter når kablerne han sælger koster brøkdele af konkurrenternes.

Gato audio
Som altid var Gato mødt op med et pænt, rent og hyggeligt setup der kunne fremvise deres nye PWR monoblokke i bedste sil, parret med en PRD 3 forforstærker. Kilden var en XBMC baseret server, og det var deres egne FM 6 højttalere der blev spillet på.







Gato formår altid at have en meget stilren stand kombineret med en meget ren lyd, og havde i år valgt at fokusere på også at have nogle ret heftige messetilbud på deres udstyr. Samtidigt havde man kombineret med en stand på fællesarealerne hvor man havde taget låget af forskellige Gato produkter så potentielle kunder kunne få en fornemmelse for hvad de betalte for.
Det er dejligt at kunne konstatere at det til stadighed går godt for de yngre og nye kræfter i branchen, og at de stadig har deres eksistensberettigelse i en branche med ekstremt hård konkurrence.

Hegel audio
Her havde Fredrik Johnsen taget turen fra Norge, og som alle nordmænd var han meget veloplagt og glad, som nordmænd nu altid er det. Der blev spillet på den nye topmodel Hegel 360, samt de to mindre H160 og H80, og så havde man den ny HD 30 DAC med også. Der blev brugt KEf Reference 1 højttalere der stod godt til Hegel forstærkerne, og virkelig fik vist hvad de kunne, selv med en “lille” højttaler.



Der var brugt Blue Heaven højttalerkabel, og det var bemærkelsesværdigt, men også beundringsværdigt, at udenlandske producenter på den måde tager på messe for at understøtte de lokale forhandleres salg med glade og solide demonstrationer. Herudover havde Hegel også en større samling reklamegenstande der blev kastet i grams til et fornøjet publikum, et billigt men effektivt trick. Der er dog nok nogen hos Hegel der skal lærer at dobbeltchecke farveskalaen så man ikke leverer ting i same orange som Jägermeister er kendt for.

Hifihuset / Lydspecialisten / Ansuz Acoustics / Raidho / Aavik
Hifihuset og Lydspecialisten havde allieret sig med to af deres leverandører, Ansuz Acoustics i form af Frits Dalmose, og Raidho / Aavik repræsenteret på fineste vis ved marketingsansvarlig Lars Christensen og konstruktøren Michael Børresen der herhjemme nok er mest kendt for at have lavet bånddiskanterne i Raidhos konstruktioner, men nu også har kastet sig over forstærkerdesign. Meget belejligt havde man nyheder fra alle tre firmaer i form af Raidhos nye XT højttalere, Ansuz nye Diamond serie af kabler, og ikke mindst en forstærker fra Aavik.



Ansuzrummet bød på Primare elektronik i form af en BD32, en Pre32 og en A34.2 forstærker. Der blev spillet på flere Scansonic MB modeller, inkl en MB 6 i en meget speciel finish der dog aldrig bliver andet end en prototype grund at prisen ville være dobbelt af en normal MB 6 der står til 70k. Lyden var god, og rummet var effektivt sat op, det var tydeligt at mærke at de tre herre var erfarne messegængere, og faktisk havde de begge rum fuldt funktionelle allerede få timer efter at rummet var blevet tilgængeligt fredag. Lyden var rigtigt god, og det skinnede igennem at man havde et gøre med folk der var vant til at få god lyd ud af umulige rum. MB-1 blev også både fremvist og spillet på i løbet af messen, og der er ingen tvivl om at MB serien med sin noget mere spiselige priser er med til at åbne op for både Ansuz og Raidho baserede produkter på det danske marked. Der blev brugt de ikke billige, men dog stadig betalelige Ansuz X kabler, samt afkobling og strømrensning fra samme, og lyd og æstetik var i højsædet.



Radiho Rummet blev brugt til at frem vise Raidhos nye XT serie og U-300 forstærkerne fra Aavik Acoustics. En af de demoer der blev kørt var med Raidho XT-2 der havde, måske, messens bedste lyd. Der var tale om enheder i keramik og titanium, og skulle man være i tvivl vil det også sige anden generation af Raidhos snart berømte bånddiskant. Det koster, 129.000 for et sæt, men så fik man også et sæt højttalere der totalt forsvandt i lydbilledet, selv under disse forhold. Der var lyd fra en DcS Puccini cdafspiller.
Aaviks U-300 forstærker var heller ikke helt billig med et prisskilt på 200.000,-, og er ment som en demonstration af hvor langt klasse D teknologi er kommet på et enkelt årti. Lyden var meget ren og strøjfri, og Michael Børresen bemærkede “Det er vigtigt at hvert eneste led er så støjfrit som muligt, at man går op i at der er lavet stel korrekt, hvert eneste led i systemet skal være så støjfrit som muligt, og det kan høres i det endelige resultat”. Der blev brugt kabler fra Ansuz nye DTC serie alle steder, hvilket på dansk betyder kabler til 370k.
 
Hifiklubben / Dali / B&W
Dali havde to rum. I det første havde man satset på den nye Opticonserie i form af Opticon 8, low-level highend om man vil, hvor man har forsøgt at få Epicon serien end i et leje hvor de fleste kan være med. Der blev spillet på C151 DAC og C275 BEE fra NAD, og brugt Bluesound streamer som kilde. Herduvoer var der pyntet op med Dalis egne akkustikpanaler som er noget billigere end hvad man ellers kunne finde på messen, men efter lyden at dømme så virker de.




Der blev brugt Dalis karakteristiske træfiberbasser, og dobbeltdiskantmoduler med både bånddiskant og alm. softdome. Lyden var overraskende god på et så “billigt” anlæg - 18.000,- for et sæt højttalere der er topmodellen i sin serie er jo desværre ikke mange penge nu om dage. Det var rart at se at Dali stadig formår at lave ting der er til at betale, uden at man går for meget på kompromis med resten.



I det andet lokale havde man aktive udgaver af Dalis billige Zensor serie, der har suffixed AX. Det fungerede overraskende godt, og til en pris på 3999,- for et sæt var Zensor 1 AX vist messens billigste komplette anlæg. Den store Zensor 5 var nu ikke ligefrem rasende dyre til 6700,- og så understøtter Bluetooth delen endda AptX.

B&Ws nye 800 serie havde fået sit eget rum, her regerede B&Ws nordiske (og baltiske) salgschef  Ole-Vidar Anderaland med sin sædvanlige norske charme, og legede giro 413 det meste af dagen. Når publikum var  for sløve hev han selv en palette af demonumre frem. Her skal især bemærkes Cincinatti Pops Orchestras Banditten Galop Op. 378 som også blev brugt andre steder. Der blev spillet på elektronok fra Classe i form af en Sigma Amp2, en CA2300 og en CP 800 forforstærker, mens der var kablet op med AudioQuest til de B&W 803 D3 der blev brugt. Herudover blev der brugt en del tid på at gennemgå alle de forbedringer som den nye 800 serie har fået, nye kabinetter, basser, mellemtoner - og materialer, og diskantkabinetter. Der blev spillet med en præcis og massiv bund, og højtalerne formåede at spille det fyldte lokale godt op, uden at det blev for meget. Det synes at være en overraskelse for publikum hvad B&W’s nyeste serie kan i forhold til konkurrenterne.

Hififreaks
Her havde man gået efter et rent surround rum hvor vinklen var et Dolby Atmos system der var til at betale. Der blev stillet til start med Triangles Esprit serie hele vejen rundt, Wharfedale subwoofere, og elektronik fra Marantz i form af AV8802 og M8077. Selvom at der blev brugt rigtige højttalere, også til loftskanalerne, så var det stadig et 9.4 system til under 70.000,-. Det var samtdigt overraskende vellydende selvom at rummet kunne virke lidt stort, og selv de mere garvede surroundfolk vores skribenter løb ind i måtte indrømme at det måske ikke var så skidt alligevel, og slet ikke med prisen i betragtning..


Nå ja, og så var der et sæt Triangle Magellan Concert Grande udstillet i fællesområdet, på over to meters højde, og et prisskilt på en halv million. Bare lige for at matche salget på stande i fællesområder hvor der blev soldt hovedtelefoner helt ned til 125 kroner for et sæt, medmindre der stod Stax på kassen.



Herudover havde man et rum kun til Micromega, her var de fleste af produkterne fra My serien til skue, men midt i rummet var placeret et sæt Myspeaker, trådløse højttalere som spillede løs. Det lykkedes at få en lukket demo lige inden messen gik i gang, og der kan godt komme en del lyd igennem. Herudover at de den fine funktion at bluetooth kun kan skiftes hvis den person der spiller på dem aktivt vælger at koble sig af, således undgår man at festen ødelægges fordi at en eller anden tosse insisterer på at streame dødsmetal for fuld hammer.

 Hifi Store
I et af de sidste rum på tredje sal gemte der sig en af de større overraskelser. Et sæt Q Acoustics 3050 højttalere til 6500,- var messens billigste pasisve gulvhøjttaler, men den kunne spille, måske fordi at den havde elektronik fra Danish Audio Design i ryggen. Der var også en Edwards Audio TT3 pladespiller, og Audio Analouge, men mest interessant var nok Amp 15, DAC 15 og PRE15 sættet der gav liv til Q Acoustics højttalerne. Danish Audio Designs skaber, Jan Jakobsen var også til stede og fortalte gladelig om sin designfilosofi, og der var ingen fine fornemmelser ved at lade elektronik for 130.000,- trække et sæt budgethøjttalere, der så til gengæld virkelig viste hvad de kunne.









Setupet var særdeles vellydende, og om end at det var et umage match, så formåede det alligevel på fineste vis at demonstrere begge mærkers kvaliteter, selvom at de fleste messebesøgende næppe realiserede prisforskellen på højttaler og elektronik.

Highend Sound
Gert fra Highend Sound havde valgt at placere sit setup væsentligt anderledes end alle andre, men det betød så også at der kommer ret meget lyd ud af de små PSB Imagine højttalere havde havde med. Det var ganske vist rent overkill med en Icon Audio rørforstærker, Tsakiridis ditto og en Playback Designs afspiller som elektronik, toppet op med en Acoustic Solid Smal Machine pladespiller, men man var da ikke i tvivl om at han mente det ganske seriøst når han fremførte at højttalerne havde potentiale.





Som Amazon Audio importør blev der også fremvist en Audio Referenz pladespiller, og det var i det hele taget imponerende hvor meget rørgrej og hvor mange pladespiller dele der kunne presses ind i så lille et rum.

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode: