Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Hifi & Surround 2016 Del 2

Vi bringer her anden del af vores messerapport

HPA
High Performance Audio har aldrig hørt om lavt tempo, de havde i hvert fald Danmarkspremiere på 
3 Devialet produkter (Devialet Expert 1000 Pro og- Devialet Expert 220 Pro forstærker, Devialet Gold Phantom højttaler)  Audio Research GS serien, betonfinish til Audiovectors SR serie i form af en Audiovector SR3 (det så fantastisk ud) og to nye højttalermærker, GoldenEar og  Rosso Fiorentino. Sidstnævnte var repræsenteret ved et sæt Volterra, men priserne er nu altså ikke så barske og starter ved 15.000,- for et sæt. Her skal i øvrigt lyde en tak til HPA - og de andre - der stadig oplyser prisen på stereohøjttalere i sætpriser.


Man havde også et nyt mærke møblement med, Bassocontinuo, der åbenbart er italiensk for “rustfrit stål, kulfiber og flydende ophæng”. Det så ganske vildt ud, og det var kulfiberdelen også, men startpriserne på lidt over 3000 kroner er trods alt ikke helt ude i hampen.

Golden Ear højttalerne er noget mere konservativt designet end de mærker man ellers ser hos High Performance Audio, og priserne i den lave ende, begyndende ved 8.000,- for et sæt.


Det ene setup var ganske enkelt to Devialet Gold Phantom, en forfinet Devialet Phantom i RoseGold med nyeste generation af ADH forstærkeren, diskant i ren titanium, og 4500 watt til at spille op til fest. Prisen ligger dog kun på en halv gang grundmodellen, og koster således lidt over 19.000,-.

Der var flere små setups og fremvisning, bla. Rossini Rossini Fiertiono og Mcintosh 275 samt C47. Der var også et Naga setup baseret på en Naga 300, Jazz og CDP, Der var flankeret af Audio Research GS150 og Evolution 650P og GoldenEar højttalere.

Hovedsetupet var ikke overrasket baseret på den helt nye Devialet Expert 1000 pro og en Thales TTT Compactpladepiller, der udover at være batteridreven, luftbåren og bæltedrevet, også har den meget bemærkelsesværdige Simplicity arm der er lavet dobbelt, altså to sideliggende armrør, der så kompensere for, og skal forhindre fejlsporing. En meget anderledes, men ganske genial løsning der var monteret med en Dynavector DV XV-1s pickup, hvilket desværre gør at vi ender omkring de 300.000,- for pladespilleren alene. Der blev spillet på Wilsons Yvette, og totalprisen på systemet ender så omkring en kvart million.
Højttalerne passede til gengæld godt til rummet, og High Performance tilgang med et setup i hver sin ende, og stole der kan dreje, fungerer rigtig godt i udstillingssammenhæng.

Limited Edition Audio
Lasses Hifi fra Sverige udstillede ren highend under navnet Limited Edition Audio, der var dog ikke de store begrænsninger på prisen.

Der var fokus på nogle af kerneprodukterne, og der blev via en Entreq Poseidon groundingboks spillet på Gradonite elektronik i form af Domino forforstærker til 155.000,-, Demone monoblokke til 240.000,-, og 
Audio Alchemy DAC’en DDP til “kun” 20.000,- der brugte separat strømforsyning. 

Højttalerne var de noget anderledes Double Bass til 239.000,- fra Lawrence Audio. Navnet kommer af udformningen, og modellerne inkludere en Cello, og der er også en Pinguin på vej.


Højttalerne er en firevejskonstruktion med seks enheder, basserne er sandwichkonstruktioner med kulfiber, to 5” AMT mellemtoneenheder, og en 3” bånddiskant, samt en 4” bånddiskant monteret på bagsiden. En gennemført anderledes konstruktion både design- og lydmæssigt, men bestemt noget man bør tage et lyt til hvis man vil investere i prisklassen.


For at sikre optimal præsentation havde Limited Edition Audio fået fløjet manden bag firmaet til Danmark.  Lawrence Liao er en taiwanesisk multikunstner der gør sig som både musiker på flere instrumenter, designer og nu i 30 år som højttalerfabrikant. Man kan ikke andet end at tage hatten af for at Limited Edition Audio gør så stort et nummer ud af hvad der trods alt “bare” er et lille land, og også et lille marked, og at man fra leverandøren tager sig tid til at støtte op om sin forhandler så langt væk, og på så begrænset et marked.

Hififreaks - det store rum
Hififreaks havde valgt at indtage deres hovedrum med en hel væk af produkter i alle prisklasser, men opmærksom gik nu til de to ganske seriøse setups man havde til at stå.

Det ene setup, flankeret af en repræsentant fra fabrikanten, var et sæt Quad ESL 2912 elektrostater til 80.000,- og Quad elektronik i form af Artera serie. Et stærkt bud på et +100.000 kroners setup.


Lyden var rigtigt god, åben og frigjort, men det skal så også sige at redaktionen fik et lyt før messen gik i gang søndag hvor der var ro, og under ti mennesker i rummet.


Det andet setup blev kørt af en dreven Marantz medarbejder fra det europæiske hovedkontor, og der blev spillet på Triangle Magellan Concerto til 220.000,-, og en dugfrisk aftapning af Marantz kendte PM 10 og SA 10. Lyden var langt mere fysisk og med langt mere krop end man lige regnede med, især det enorme rum taget i betragtning.


Hificable
Der var heldigvis flere salgsboder end sidste år, en af dem var Hificable der fyldte hele mellemområdet i stueetagen. 



Der var tilbud på cder, Viablue, Xindak, Oyaide, Valhalla og andet godt, og der var godt gang i forretningen dagen lang, der også inkluderede hele kabelruller.

Mørch Tonearme
H.H Mørch er ganske berømt i udlandet for hans fine håndlavede tonearme, og er ganske velkendt blandt analogentusiaster, og det er derfor dejligt at han giver sig tid til at fremvise sine produkter for et mere bredt publikum. Der blev fremvist topmodellen DP 8, det er dybest set en 25 år gammel prototypeudgave af en stærkt modificeret UP-4 arm, og som især formår at gengive bastonerne ekstremt detaljeret.


Mørch afsætter primært sin produktion i Asien, og særligt det japanske marked, men der findes heldigvis danske forhandlere der har, eller kan skaffe, tonearme fra Mørch.


Densen
I et diskret rum stod messens mest enkle anlæg, en kasse, et sæt højttalere. Triangle Theta højttalerne fungere godt i rummet, og til 12.000,- for et sæt var det også til at betale. Der blev fremvist Densens Dino DAC, hvor man laver Densen produkter i halv størrelse. 



Centrum for opmærksomheden var dog Densens nye CastAmp, der er en integreret forstærker med DAC og streaming indbygget - bare i en lidt mere hifiorienteret kvalitet, CastAmp synes derfor at være ganske fornuftigt som navn. Der er 2x60 watt at gøre godt med, og der kan forbindes optisk eller via analogindgang beregnet til brug med Googles Chromecast.


Foredrag
Der var igen i år foredrag, der var flere forskellige, med udgangspunkt i hver sin del af en produktion.
Samtidskunstneren Bisse fortalte om det at være udøvende kunstner og om den kreative proces med at indspille, det er en side af sagen som hifinørder sjældent går så meget op i, men dog en interessant alternativ vinkel.

Michael Whiteside fra Studio Connections gav en overraskende neutral lekture omkring kablers opbygning, betydning og virkemåde. Hans tilgang var præget af resultatet af de ændringer kablerne giver, men gav også klart udtryk for hvilke nuanceringer af musikken der kan blive ændret, og ikke mindst hvor ændringerne betyder for lytterens opfattelse af musikken. Det var befriende at høre en producent der ikke mente at netop deres produkt fundamentalt ændre et anlæg, men derimod har en jordbunden tilgang til hvad der ændres - og ikke mindst hvorfor. Interessen for påvirkning af opfattelse er væsentligt anderledes end mange andre kabelproducenters, og det var en særdeles positiv overraskelse.


Nordsø Records er hvad navnet lyder, en producent af vinylplader der ligger ud til Nordsøen, eller, de ligger i Københavns Nordhavn område ud til Øresund.
Der blev talt om mastering, noget mange går meget op i, men også om de krav der bliver stillet for at man kan betjene en vinylpresse, og så ikke mindst selve det at fremstille en vinylplade. Der var naturligvis fremstillingsprøver - og næste naturlige skridt må næsten være guidede ture da der ikke er andre vinylproducenter i Danmark - men så kunne de ikke lave andet.



Tekni Fi
Tekni Fi havde både rum og udstillede på fællesarealet. Her havde man udstillet en vanvittig mængde pladespillere, hovedtelefoner og hovedtelefonforstærkere så folk kunne få et lyt på Pro-ject pladespillere, samt elektronik fra deres Box serie og Grado hovedtelefoner i form af særligt GS200e og Ortofons SPU serie.. Af mere kuriøse tiltag havde man taget en VTE BT2 pladespiller med - væghængt med bunde mod vægge, således at den spiller på højkant. Djævelskabet spore ved hjælp af en fjeder - vi fastholder at den indeholder sort magi, bluetooth har den i hvert fald også.


Rummet var styret med Torus strømrensere, Fletcher pladespiller med den nye Grado Master 2 pickup, og Fletchers Zero arm. Elektronikken var fra Manley i form af en Chinook RIAA og en Roksan Blak forstærker. Højttalerne var som sædvanligt Harbeth, denne gang den noget mindre model HL 5, men den gjorde det nu stadig ret godt.

Der var andre af Tekni-fi’s forhandlere der havde PMC højttalere og Grado også. Tekni-fi fik som sædvanligt vist at analog lyd kommer i mange former og farver, og ikke mindst prisklasser.

Flexvox
En ny udstiller var Flexvox. De benyttede Cyrus elektronik, men hovedpointe er et modulopbygget højttalersystem der kan forbindes med hinanden på kryds og tværs da der er indbygget filter i hvert modul, og muligheder for forskellige delefrekvenser/opbygning. Man valgte naturligvis at spille samme nummer, og så opgradere en enhed af gangen, det tog ikke mange fem sekunder, og så opgradere igen, og bytte rundt på kryds og tværs. 



Det var ganske god lyd der var i rummet, og systemets opbygning og fleksibilitet var ganske overbevisende når et 2,5 vejs system med et snuptag blev ændre til et 3 vejs system. Selvom at systemet er ganske enkelt opbygget er der alligevel vanvittigt mange muligheder, og priserne starter på 10.000,- for et sæt. Det virkede lidt sært i starten, men man må erkende at det faktisk virkede efter hensigten.

Hifishack
HifiShack er en ny dansk forhandler, men også hovedoutlet for producenten Phison Audio der tidligere har været på messen. Der blev spillet på PMC 523 højttalere, og Phison Audios modulopbyggede PD-2 forforstærker med RIAA og DAC modul. Der blev benyttet Phisons A2 120 effektforstærker i brokoblet udgave. Samlet prislap for elektronikken alene er 180.000,-. Der var kablet op med Synergestic Research kabler, og MIG 2.0 afkobling. Pladespilleren var en Pro-ject RPM 9 Carbon med en Grado Sonata pickup.



Herudover laver Hifishack sine egne stereobænke i massivt træ, kunderne kan stort set selv bestemme, og alle produkter er derfor one-off. Racket til udstillingen var ganske voldsomt, men mon ikke at de kan lave noget der er til at betale hvis man spørger pænt.


4200 stereo
Hos Slagelses nyeste hifibutik havde man valgt at fremvise flere muligheder, og havde både et sæt Martin Logan 25XT kompakthøjttalere med bånddiskant med, såvel som et sæt Paradigm Prestige 15B. Herudover havde man Paradigms PW serie med i form af en Amp og en Link, sidstnævnte ligger omkring de 4000 kroner og fungerer som både DAC og rumkorrektionsboks der kan tilgås med en mobilapp - hvilket publikum fik lov at prøve. Anderledes måde at gøre det på, men glimrende til at demonstrere effekten af rumkorrektionen og ikke mindst brugervenligheden.



Der var også medbragt en Luxman M200 og en DA250 DAC, samt rørforstærker fra Prima Luna, og man var således i stand til at demonstrere mange muligheder og lydidealer på en gang, rigtigt god udnyttelse.


Lyd by Dissing
Et af de mest sammenhængende rum stod Lyd by Dissing for. Deres Copenhagen on wall til 24.999 sæt er som skabt til de mindre hotelværelser, og monteringen på væggen viser hvor tyndt kabinettet er. 

Gengivelsen var hjulpet godt på vej af noget akkustikregulering i rummet og ergonomiske skamler, men skal man tro marketingmaterialet, så måler Copenhagen virkelig godt.

Hifi Store
Her havde man valgt at satse fuld ud på egne - og nye argenturer. Forstærkning kom fra en Audio Analouge Maestro Anniversary og signalet var en Fortissimo cdafspiller. Sammen med et nyt pladespillermærke, 
PE Ebner PE440 med Ortofons 2M Bronze pickup udgjorde det rent prismæssigt et voldsomt overkill til 
Q Acoustics 3050i højttalerne man havde medbragt.






Elektronikken ligger samlet på langt over 100.000,- mens at højttalerne er i 7000 kroners prislejet - repræsentanten fra Q Acoustics lod dog til at være ganske godt tilfreds, og det var de besøgende også. 



Revox/Tannoy
Hos Revox / Tannoy stod en af branchens kendte ansigter, Per Magh, der havde medbragt ganske noget der var til at betale for alle. Der var fire sæt højttalere, Tannoy 6/8F og Revox Elegance/Coloum 02 - i hvad der må betegnes som et yderst konevenligt design. Især de små Revox overraskede meget positivt, og der blev løbende spurgt hvor subwooferen var gemt - men der var ikke nogen. 





Elektronikken var Revox Joy serie der forsøger at kombinerer hifi med stuevenligt design og budgetvenlige priser. Dyreste kombination var med de mellemstore Tannoy XT8F, og her er prisen stadig omkring kun 14.000 for et sæt. Det er dejligt at se - og høre - at Tannoys kendte koaxialenhed, og dermed lyd, ikke behøver at koster sekscifrede beløb, og stadig er pæne at se på trods den relativt beskedne pris. Den marginalt mindre XT6 model koster i øvrigt kun 10.000 for et sæt - vi var ret imponeret!

Buchardt Audio
I den prisvenlige ende af skalaen havde Buchardt Audio placeret sig i et af messens hyggeligste rum. Enkelhed i produkter og æstetik gennemsyrede det hele, og det er tydeligt at man lærer og opgraderer lidt hver gang at man har været på messe. Elektronikken var en enlig Hegel 160, og så var der et sæt S200 og et sæt S300 højttalere samt de nye tilhørende standere.



Lyden var letflydende og ganske tiltalende, der kommer endda en anmeldelse af S300 MKII senere her på Nerds.dk, og det var sjovt at observere hvordan at lytterne blev lige forbavset hver gang at der blev spurgt til prisen “Lige under 9.000,- for et sæt af de store og 7.500,- for de små”, og svaret hver gang var “Nå - ikke mere!?”.

Audio Form 
Ole Lund Christensen havde sine nye Jern14 højttalere med til 15.000 for et sæt. Højttalerens konstruktion ligger i navnet, et kabinet i et stykke jern på 14 kg. Til at drive tekstildiskanten og 5,5” enheden i fiberglas Blev der benyttet et sæt Creek Evolution for- og effektforstærker, og Creek Ruby DAC’en.




Ganske kontroversielt er højttaleren lavet specifikt til at bruges med en subwoofer - hvilket man også havde med, og giver derfor ikke meget lyd af sig under 100hz, et markant valg i design og applikation.

Studio Sound
Messens mindst kedelige musikvalg stod Studio Sound for. Man havde valgt et rimeligt enkelt setup med de velansete og ganske dynamiske SP Tech Timepiece, en standerhøjttaler lidt ud over det sædvanlige.





Der blev spillet på Belles Aria forstærker, mens at DAC og streamer var fra Auralic i form af Auralic Vega Aries. 
Som altid havde Studiosound formået at lave et enkelt setup baseret på digitale medier med nem styring, hul igennem til musikken og fodtramp

Hififreaks Surround rum
Bare at kalde messen “Hifi” ville være et lidt underligt navn, men på trods af at der var rigtigt mange leverandører til stede der har surroundmærker på programmet, så havde man kun et enkelt sted valgt at opstille en hjemmebiograf der fremviste Dolby Atmos og DTS X. Systemet var baseret på Triangle’s Signature serie i form af Alpha og Delta modellerne, signalbehandling og afspilning kom fra Marantz UD7007/AV 8802A.



Den rigtige forstærkning kom fra en voldsom Earthquake Cinenova Grande multikanalsforstærker og 2x Supernova MKVI subwoofere i en specialudgave med et endnu kraftigere forstærkersystem end normalt.  Med 2x15” i hver og 9 cm vandring per enhed var der rigeligt evne til at flytte luft – og det blev demonstreret til fulde. 



Messen var noget mere blandet i år, der var langt mere at røre ved og købe på gangene, men det var rart med flere systemer der var til at betale. De meget forskelligartede foredrag følger fint det faglige niveau fra sidste år, og så var der var en klar tendens til brugen af pladespillere - den er vist kommet igen for at blive, men også genkomsten af elektrostater og magnestater vidner om at “gamle dage” måske er på vej tilbage. Herudover var vi også glade for at der var fokus på kvalitetsprodukter, men der er stadig plads til flere systemer for folk med budgetter under 25.000, og mere surround. Messen var dog ret godt fyldt, så måske man skulle overveje at udvide åbningstiderne næste år.


Vi bringer senere 3. del hvor vores analogekspert Jan Nielsen vil tage et kritisk kig på messen igennem en vinylelskers briller.


Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode: