Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Hifi & Surround 2017

Lidt mindre, men mere kvalitet.

Årets messe var lidt mindre end sidste år, men til gengæld var lyden generelt bedre i alle rummene. Der var en del fokus på highend, og en lang række af dagens anlæg var derfor i klassen omkring en halv million – og derover, dog blev der løbende skiftet ud med udstyr på de forskellige stande.


Deltagerne står nævnt i vilkårlig rækkefølge.

Buchardt Audio
Buchardt Audio havde deres spritny prototype på S400 standerhøjttaler med. Højttaleren er udstyret med horn/waveguide hybridkonstruktion til diskanten i aluminium. Den skal så matche den nye mellemtoneenhed der også har aluminiumsmembran, og grundet horn/waveguiden, kan tekstildomen række ned til 2000 Hz. For at undgå fasedrej er diskanten placeret under base/mellemtonen og lave en meget lille hældning på kabinettet. 


Der er også monteret en slavebas på bagsiden for at kunne bruge et så kompakt kabinet som muligt. Der blev spillet på Atoll IN300 forstærker, Rasberry Pi streamer og Cambridge DAC 100. 

S400 står til at koste 15.000 DDK for et sæt, men kører pt med introduktionstilbud på 12.000 – og var dermed den billigste højttaler der blev spillet på.  

Lyden var virkeligt overbevisende, perspektivet stod knivskarpt, og stemmegengivelsen sad i skabet. Buchardt Audio havde måske messens billigste setup, men lyden var så absolut i top. 
     
Hifi freaks
Hififreaks havde i år sat sig hårdt på messen med to store rum, et biografsetup og et rent hovedtelefonrum.

Det store prestige setup var QUAD Elite QMP monoblokke, Quad Artera Play forforstærker og DAC, Kimber kabler og Quad ESL 2912 elektrostater, der blev demoet af QUADS’s egen Peter Comeau flere gange dagligt. Demoerne var ganske overbevisende, og selvom at prisen nok var over de flestes budget – lidt over 110.000 plus kabler, så var der ingen fine fornemmelser at spore. Demoerne var ganske overbevisende, og væsentligt mere strukturerede og meget bevidst niveauopbyggede. 



I rummet ved siden af havde man et af messens dyreste rum, Triangle Magellan Grande Concert højttalere til en rund million. Med en højde på over to meter var det en meget dominerende højttaler, der blevet demoet sammen med Densens nye monoblokke – B390 der meget passende også står til 500.000 – dog for et sæt. Demoen blev foretaget af Densens ejer og grundlægger, Thomas Sillesen, der i dagens anledning bruge en B275 Superleggra forforstærker til 65.000, og en B475 cdafspiller til 50.000. Kablerne var som i det andet rum også fra Kimber, dog i den mere spiselige ende, så den samlede systempris landede på under 1,7 millioner kroner.   

 

Der var dog også fremvisning af næste Densen forstærker der kommer til at ligge på 15.000 for 2x60 watt, og ikke mindst Dino Dac’en, den første i en serie af produkter i halv størrelse, med en pris på 22.500 kroner.

Biografsetupet bød på 4 spritnye Wharfedale SW-15 subwoofere til meget imponerende 3400 stykket. Højttalerne var Wharfedale Diamond 11.5, også helt nye, og Marantz SR7012, der lige er kommet på markedet. Til at trække herlighederne blev der brugt en Earthquake Cinenova Grande. Der var tryk på, og de ekstra højttalere i loftet var ganske overbevisende, og der var højttalere for 35.000 på trods af at der var fire subs og komplet Dolby Atmos setup.




Stax rummet var et af de mere behagelige, der var sat stationer op med forskellige hovedtelefoner med matchende forstærker, og så kunne man ellers tage turen fra billigste til dyreste kombination. Der var en langt mere behagelig og afslappet atmosfære på resten og messen, og det var rigtig rart. Det er jo desværre kun med hovedtelefoner at man kan tage tingene i sit eget tempo, men det var en rar afveksling fra de mere ordnede forhold der kørte efter skema i de fleste andre rum.



Hififreaks har også lige fået argenturet på Tannoy, og havde et mindre udvalg med af de lidt billigere modeller.

Hifiklubben
Dalis nye aktive Callisto højttalere var det store udstyrsstykke til 35.000 – som det forventes at de kommer til at koste på februar. Højttalerne er ganske diskrete, de har touch betjening på toppladen – som flere fandt ud af ved et uheld, og lyden var ganske fornuftig. Det er helt klart en højttaler der vil kunne sælges hos Hr. og Fru Danmark. Den aggressive prispolitik vil også gøre højttaleren attraktiv ift. at meget af den er nedarvet fra den større og dyrere Epicon. Rummet blev i øvrigt passet af folk fra fabrikken der var særdeles venlige og meget vidende omkring produktet. Der er 2x 6,5” træfibermembran, 300 watt forstærkermodul per højttaler, og et kombineret diskant og bånddiskantmodul som man kender det fra Dalis dyre serier.


I det andet rum stod Ole Vidar fra B&W og demonstrerede B&W’s nye 700 serie på elektronik fra Classes Sigma serie. Der blev spillet på 705 standerhøjttalere samt subwoofer om lørdagen, og 702s2 gulvhøjttaleren om søndagen.

Demoerne var rigtigt gode, og man præsterede at vise højttalernes evner på fin vis med almindelig musik. Især de små 705 koblede virkeligt godt til rummet, og kunne virkelig præstere en god lyd, om end at 705 standerhøjttalerne var mere sammenhængende i deres udtryk.


Diskanten sidder i sit eget aluminiumshus på toppen af højttaleren og er lavet af kulfiber og kulstof i kombination. Mellemtonen er kantløs, og priserne er yderst rimelige, topmodellen står i lige under 30.000 for et sæt.

Audiolabs
Audolabs havde fokus på deres Stage Accompany højttalere, og havde to systemer med. M-57 højttaleren og en tilhørende Stage Accompany DS20 forstærker udgjorde det ene system, med en heftig systemrabat, og knaldtilbud på M-57 på 76.000 for sættet og messetilbud på 29.000 for forstærkeren.


Stage Accompany M-59 Exclusive udgjorde kernen i det andet system. En mægtig højttaler med både dobbelt 15” og dobbelt 12” i hver side som "mellemtone", sat til AtmaSphere rørforstærkere, M-60 til diskant og "mellemtone", 60 watt klasse A monoblokke til 68.000, og bunden blev drevet af MA-1 forstærkere, også OTL fra Atmasphere på 140 watt klasse A fra hver monoblok – og en pris på 158.000 for et sæt. 


Kilden var en EAT Forte grammofon, Ortofon RS309D  tone-arm, Koetsu URUSHI Wijama. og  
Atmasphere MP-3 forforstærker med RIAA. Selve værket er ikke billigt, 55.000, arm til 28.000 og pickup til 32.000, men det lød virkelig godt. Der blev lejlighedsvis også benyttet en Bel Canto cdafspiller.


M-59 højttalerne var ”billig” highend med en pris på 248.000 i valgte finish, men ”kun” 156.000 vejledende i standardfinish. Det var det absolut stærkeste bud på messens bedste lyd – og niveauet var ellers højt i år.

Vinylkollektivet havde en stand i stueetagen, her blev ikke overraskende solgt både vinyler og alt hvad hjertet kunne begære af tilbehør. Der både almindelig og samlervinyl, og lidt for enhver pengepung.

Hegel
Fra norske Hegel vil man sætte fokus på nyeste generation elektronik: Hegel 190. Der blev også benyttet flere andre af Hegels modeller, bla. H90 og Röst, men KEF højttalerne gjorde sig nu bedst med H190. Der er ingen tvivl om at Frederik fra Hegel fabrikken var glad for sine produkter, men Hegel har også bevist igen og igen at de kan bygge særdeles fornuftige forstærkere der bliver lidt bedre for hver gang. Det var så meget praktisk at en af forhandlerne, AV-Connection stod i stuen til at tage imod ordre.


Hegeldemoerne er altid en fornøjelse, der bliver ikke snakket mere end strengt nødvendigt, og så får publikum selv lov til at danne sig en mening igennem musikken.

Lyngdorf Audio
Peter Lyngdorf, manden der startede Hifiklubben, og om nogen har været med til at forme den danske hifiscene på forhandler og distributionssiden selv stod i år på messen med Lyngdorf Audios kerneprodukter, små stuevenlige satellitter og subwoofere, optimeret igennem rumkorrektion og tilpasning via hans egen TDAI-2170 digitalforstærker. Systemet med forstærker, to MH-2 satellitter og to BW-2 subwoofere udgjorde i messesammenhæng 40.000 kroner, og så kommer der så Lyngdorfs egen CD-2 oven i . 





På trods af et ret stort rum til to så små højttalere og satelitter, så udviste Peter Lyngdorf en velplaceret tillid til sine egne produkter. På trods af et ganske heftigt volumen, så var lyden særdels hæderlig i et ellers meget bart rum, netop for at vise hvad ”simpel” rumkorrektion kan, selv med et billigt system hvor højttalerne står til 2.999,- stykket. Det var under alle omstændigheder imponerende at opleve systemet benyttet i omgivelser der i den grad repræsenterede det værst tænkelige, et hårdt kubisk rum, og så hvad rumkorrektion kan gøre for at forbedre det.


Wallmart er ny på messen. Det er en dansk designvirsomhed der specialisere sig i at lave din væg om til kunst, eller rettere sagt, en stor diffusor, alt efter kundens ønsker og specifikationer. Det er et spændende produkt, og så absolut interessant for dem der vil gå all-in på en akustisk dårlig væg.




Connaisseur-AV
I det ene rum gik man all-in på Goldnote. Der var en Mediterraneo pladespiller, PH10 RIAA, CD-1000 (og forforstærker), og PA1175 forstærker som en Gold Note XT-7 højttaler. Der var brugt Goldnote Machiavelli-Red MC pickup. Der var der for lige over 300.000,-. Komponenterne var altså ikke helt billige, men det var et meget sammenhængende system både lyd- og designmæssigt, hvor især gengivelsen af kvindestemmer udmærkede sig. Det hele stod på HyperSpike-rack fra ligeledes italienske Solidsteel.




Alt var forbundet med kabler fra amerikanske Purist Audio Design (lad os bare sige at det fordyrerede setup’et et par gange), og rummet var dækket til med akustikpaneler slovenske RW Acoustics til 5100,- per styk.

I deres store rum havde man et ganske seriøst setup i 1,5 millioner kroners klassen. Det var Alluxity medieserver, forforstærker og monoblokke, og Gauder RC-9 højttalere der alene udgjorde halvdelen af systemets værdi. Der var kabler fra Furutech, og CDafspilleren var en Kalista fra franske Metronome til en halv million. Natalia fra Metronome havde herudover taget plads i rummet, klar til at svare på potentielle kunders spørgsmål, og sikre at alt gik rigtigt til her første gang at Metronome skulle vises i Danmark. Det skal retfærdigvis siges at Kalista er deres dyreste produkt, og at man også er leveringsdygtig i løsninger der kan betales af almindelige mennesker.





Der var ligeledes RW Acoustics paneler, og rack fra japanske TAOC. Lyden var stor, og det stod godt til rummet. Det var også en af de få lokaler hvor der blev spillet noget reelt blandet musik, og ikke bare de samme demo-klassikere hele tiden.

Ikke medregnet i prisen var Stabi Refernce 2 pladespiller fra Kuzma med tilhørende Kuzma 4Point tonearm, og Accoustical Systems Palladian pick-up fra Tyskland samt Theriaa RIAA fra RCM. Samlet var prisen for det hele i runde tal 2 millioner kroner med akustikpaneler.


StudioSound
I år havde studiesound medbragt et udvalg af nogle af deres nye mærker, men med hovedvægt på systemer der var til at betale. Fra Auralic var der verdensnyhed i form af G2 DAC og Aries G2 streamer. Forstærkeren var en Taga HTA 2000B hybridforstærker med USB. Der blev fremvist Taga Diamaond 200 Højttalere, men spillet på Diamond F60, til den mere beskedne pris på 17.500 kroner.


Systemet var klart det bedste mellemklassesystem på messen til en pris på lige omkring 35.000, især mellemtonedynamik og homogenitet mellem diskant og mellemtone fremstod særdeles fornuftigt. Og så var det dejligt enkelt og ukompliceret.


Interceptor Audio
Interceptor Audio havde som flere andre et dobbeltsystem – især for at vise flere nyheder. 
Interceptor har for nyligt fået argenturet på Cyrus fra England, et mærke der ellers vansmægtede og røg helt ud af det danske marked for mange år siden. Det er modulært, og ganske aggressivt prissat. På messen spillede man på en Cyrus 8 DAC og en Cyrus Stream, igennem en Anthem STR forstærker med rumkorrektion. De spillede en del af tiden på de nye Paradigm Persona B. Den lille kompakthøjttaler undrede mange med sin pris på 70.000 for et sæt – indtil det blev oplyst at hele bas/mellemtonen var lavet i ren beryllium, et materiale der normalt kun bruges til diskanter grundet sin høje kostpris.




Andet setup – med det forbehold at der blev skiftet rundt mellem elektronik og højttalere løbende, bestod af Luxmans LX-380 rørforstærker og D-380 cdafspiller med rør og et sæt Martin Logan Impression ESL 11A. Til en pris på 105.000 for et sæt kan det godt være at der var både aktiv bas og rumkorrektion, men det er da heldigvis muligt at få andre Martin Logan højttalere til meget mindre. Det er dog rart at springet imellem de forskellige Martin Logan modeller efterhånden er blevet særdeles anstændigt. 




Dynamikken og transientgengivelsen i dette setup var ganske imponerende, og størrelsen på elektrostathøjttalerne passede perfekt til rummet. Så kan vi tilgive at der stort set hele tiden blev spillet champagnegaloppen.

 AV-Connection
Igen i år havde AV-Connection valgt at stille op med en mindre hær af folk til at styre deres stand, og endnu en gang havde man overtalt en af sine hovedleverandøre, den schweiziske højttalerfabrikant Piega til at sende Alexander Greiner, firmaets product manager, en tur til det Københavnske for at demonstrere den nye Coax serie i form af Coax 311 og Coax 711. Den lille model stod til 45.000 for et sæt, 711 til 128.000 for et sæt. Begge blev fødet fra en Rega P6 med en Ania pickup – det lød i øvrigt virkelig godt – og der var kablet op med Inakkustik kabler, og der var Rega Riaa, og Supra strømkabler.


Elektronikken var fra Emotiva, et mærke der ellers aldrig har gjort sig i distributører og fysiske forhandlere da amerikanerne mener at det fordyrer processen. Det kunne man dog ikke mærke. DC-1 Stealh DAC’en stod til 5000 kroner, og monoblokkene på 600 watt, heraf de første 60 Watt i ren klasse A stod til 25.000 – for et sæt vel at mærke. Forforstærkeren var ligeledes fra Emotivas X serie, en ESP-1 – til 12.499.-. 



I den modsatte ende af rummet havde man et lidt mere budgetvenligt setup, en Rega P2, Piegas T-microhøjttalere og tilhørende subwoofer – til 15.000 for sættet plus 5.500 for subwooferen. 
Det blev trukket af separate entry-level komponenter i form af BasX PT-100 stereo forforstærker og BasX A-300 effektforstærker til hhv. 3.300 og 4.600, også fra Emotiva.


Det var dejligt at se en udstiller der kunne demonstrere evner både inden for dyre såvel som særdeles prisvenlige anlæg, og vi på redaktionen håber at introduktionen af Emotiva vil sætte mere fokus på højtydende hifi til priser der er realistiske for den gennemsnitlige forbruger.

Audio Form
Jern 14 er stadig hovedproduktet for hifiguruen Ole Lund Christensen, og i år var ingen undtagelse. For nyligt er der kommet en række forskellige udgaver på markedet fra 15-30.000 kroner. Det tæller blandt andet en aktiv version med indbygget forstærker kaldet DIGI, en udgave med Seas diskant i stedet for Scanspeak kaldet EP, og en DS udgave med uld omkring diskanten og WBT terminaler. Der var suppleret op med Gamut D3i forforstærker og en D200i effektforstærker, samt supplering af subwoofere. Der var også fremvisning af et nyt racksystem han havde udviklet, og med en ganske imponerende bæreevne til acceptable priser.


Tekni-fi
Her havde man delt sig i to dele. På gangarealet stod man og fremviste nyeste agentur, Ruark, og havde endda fået fløjet en repræsentant fra fabrikken over. Udover en meget stor portefølje af Ruark produkter fremviste man også Grado hovedtelefoner og Project pladespillere og elektronik. Det var rart at se en dobbeltstand dedikeret til et mere budgetvenligt marked, og at man som importør tager budget-fi ganske seriøst. 




I det dedikerede rum havde man ligeledes fløjet folk ind, denne gang fra Martin Harding fra  strømrenserproducenten Torus der lavede en ganske overbevisende demo. Rummet var udstyret med PMC’s fine Twenty 5 højttalere med en ganske slank profil og ditto pris på under 20.000 for et sæt. Elektronikken var fra Roksan i form af deres Black forstærker, Caspian RIAA, og Xerxes 20 plus pladespiller med Carbon arm og Orotofon Windfield pickup. Kablerne var fra Wireworld, og der blev spillet over en Parasound JC3 Riaa også.




Mørch 
Som altid stod Hans Henrik Mørch klar til at fremvise sine tonearme. I år var der endelig produceret nok DP-8 arme til at man kunne have en udstillingsmodel med.



En af tonearmens egenskaber er en langt større horisontal end vertikal masse, hvilket skulle give en øget basrespons og evne til dynamisk gengivelse. Mørchs arme er dog ikke ligefrem nemme eller enkle at fremstille, og prisen på armene er derfor ikke for studerende, men ligger på 36.500 for en DP-8. 

Lydprodukter
Som det ofte sker I den danske hifibranche, så er grænsen mellem forhandler og distributør hårfin, og ofte er det en og samme virksomhed. Det har Exotic Audio taget konsekvensen af, og har tidligere i år i smug startet Lydprodukter op i deres kontorlokaler på Østerbro.

Programmet er hvad man regner med, og så lidt ekstra, bla. Har man fået agentur på engelske Living Voice højttalere, og øget sin import af eksotiske forstærkere fra Tyskland og Japan, både i den dyre ende, men også i mellemsegmentet hvor en del flere kan være med. 



Lydprodukter havde sat sig på tro rum med blandet udvalg af setup i begge rum, og det var ret imponerende hvor meget grej der var blevet plads til på de store racks, og hvor mange mindre højttalere man kunne spille på – næsten på en gang. 

Det ene rum bød på Graham LS 5/9 højttalere der blev trukket af en Coda forstærker, Trigon RIAA i form af Vanguard 111, og pladespiller fra Accoustic Signature, både en Primus og en No 7 fra Langer. Prisen for værket alene står i 72.500, mens at en Primus kan erhverves for lidt over 10.000.
Coda forstærkeren stod til 56.000 – men kombineret med Graham højttalerne til 31.500 var det et af, hvis ikke det bedste vinyl setup på messen. 

 
I det andet rum fremviste man især grej fra EAR. Acute Cdafspiller, 868 forforstærker, 534 effektforstærker og Living Voice højttalere fra 30-80.000 for et sæt. EAR forstærkerne var ikke helt billige, der var tilsammen for over 100.000 danske kroner. Der var også et sæt LFD forstærkere (og kabler) i form af en NCSE mk 3 forstærker og en DAC5 SE, et sæt til lige under 70.00,-. Herudover blev der benyttet en North Star Magnifico cdafspiller og spillet på Feickert Blackbird med Helius Omega arm og Benz Micro reference pickup. Helt billig en pladespiller var det ikke med en cirka pris på 85.000.

Lyd og Kabel
Den Randhusianske importør af Atoll og Xavian havde benyttet lejligheden til at fremvise to nyheder fra netop disse to mærker – på trods af at man også sidder solidt på distributionen af Xindak. Der blev fremvist og spillet på Xavian Orfeo til 40.000 for et sæt, og fremvist Xavian Calliope, nyeste skud på stammen, en gulvhøjttaler i massiv ahorm med valnøddeindlæg, og en sætpris på 72.000. Der var også udstillet den lille Xavian Joy til noget mere modrate 6.800 for et sæt på trods af udførsel i massiv eg.



Elektronikken var en Atoll DR200-SE2 cdafspiller og Atoll IN300 integreret forstærker med RIAA og DAC, vi er dog stadig under 28.000 for sættet.

Herudover var der et udvalg af plader og tilbehør, bla. De nye Wooden Bull kortk/gummi plademåtter. 

Rummet var som sidste år virkelig hyggeligt indrettet med dæmpet belysning og alt i massivt træ – det gjorde desværre også billederne fra rummet knapt så optimale.
 

Bülow:Steensen / Top Sound
Bülow Steensen / Top Sound kørte tema, for stort set alting kostede 180.000 per komponent. Også her kørte man dobbeltsetup med henholdsvis Revel og JBL som modpoler.

De spritnye Revel Performa F228 højttalere med Beryllium diskant og keramiske enheder blev vist frem for første gang i Danmark, sammen med Mark Levinson 585 integreret forstærker til 105.000 og 512 CD-afspiller til 180.000,-. Prissætning på højttaleren lå ikke helt fast, men forventes at ligge omkring 90.000 for et sæt.   
  

Det andet, hovedsetupet var en Mark Levinson 515 Pladespiller, ligeledes aldrig før vist frem i Danmark, og heller ikke færdigprissat, sammen med en 526 forforstærker med DAC og RIAA til 180.000,-. Der blev spillet på en 534 effektforstærker igen til 180.000,-, Straight Wire kabler og 
JBL K2 S9900, ligeledes til 180.000 kroner – stykket. Man have herudover fået assistance fra en af dansk hifi’s koryfæer, Tom Nielsen fra Audio art der om nogen ved et og andet om højttalere og pladespillere. Det var messens bedste hornlyd.


Lyden hos Mark Levinson var virkeligt god, noget af det bedste transistorgrej man kan købe til penge – men netop prisen var også derefter. Til alt held kan der leveres væsentligt billigere JBL K2 serie højttalere og ditto Mark Levinson, men drømmene skal man jo have.  

JBL K2 serien er altid en fornøjelse at lytte til, det er horn med både korrekthed og massivt hul igennem på alle leder og kanter – og endda i et kabinet der er til at få en i en almindelig stue. 

High Performance Audio
Highperformance havde stoppet en vanvittig mængde grej ind i deres rum, og lavet en 2x2 opsætning med et dobbeltsystem i hver ende af rummet. 

Hovedsetupet var med Stenheim Aluminium Five højttalere der skal have prisen for messens bedste dybdeperspektiv, det var på alle måder imponerende, men det var prisen på 420.000 for et sæt også. Al elektronik var fra PS Audio, forstærkningen kom fra Signature serien og der blev leveret lyd fra Direct Stream serien. Pladespiller var Clearaudio Performance DC / TTC og streamingen blev leveret fra en Innuos Zenith afspiller. Racks var Bassocontinuo Aeon 2.0, og til 45.000 stykket var der for en mindre formue. På trods af at hylderne er i kulfiber kan de hver især holder til langt over 300 kg, men officielt er tallet dog noget mindre. Samlet var der for 960.000 kroner i runde tal. Som dansk eneforhandler havde man inviteret Stenheims ejer, Jean-Pascal Panchard forbi til at sikre at kunderne kunne få svar på alt mellem himmel og jord – når bare emnet var Stenheim. 


I samme ombæring havde man lavet et mere budgetvenligt setup med Audiovector SR3 Arrete Raw Surface i betonfinish – og et ud af kun 100 producerede eksemplarer. Prisen er desværre også 90.000, og så skal der ligges 66.000 oven i til en Devialet Expert 220 Pro forstærker med Dac.

Den anden ende bød på lidt mere økonomiske højttalere – sådan meget relativt set. Der var et sæt Devialet Gold Phantom, og med et sæt menes to, på trods af at højttaleren er tænkt til at spille solo, men her sat op i stereokonfiguration. De koster lige under 20.000 kroner stykket, men er så også både trådløse og har indbygget DAC. De fik rigeligt med mulighed til at demonstrere at man med tilpas stor vandrig godt kan spille dyb bas ved højt volumen. 


Det tilstødende setup var et mere spartansk PS Audio setup med en strømgenerator, effektforstærker og DAC/forforstærker fra Stellar serien og den mindste Innuos Zen streamer. Strømgeneratoren er faktisk den dyreste med en pris på 40.000, mens at forstærkerkombinationen stod til 32.000, og lidt over 6000 kroner for streameren. Højttalerne var Spritnye og fra Golden Ear, nærmere bestemt topmodellen Triton Reference. Med blik på hvad der ellers var på messen, eller bare i rummet, så var prisen på 85.000 for en flagskibsmodel ikke dyr – alt taget i betragtning.




Kablerne i de to setups var fra Tellurium og NordOst og indgår ikke i de samlede systempriser.  

Technics lå i et rum lidt for sig selv. Her fremviste man med stor entusiasme den nye SL-1200G pladespiller der med arm står til 29.000. SU-G 700 forstærkeren til 20.000, og SB serien højttalere, G90 gulvhøjttaleren og SB-700 standerhøjttalere. 



Alt sat op med strømrensere fra svenske Entreq. De små højttalere stod til 11.000 for et sæt, og 30.000 for et sæt. Det var et af de desværre alt for få rum hvor anlægget kostede lidt over husholdningsbudgettet, men ikke uden for realistiske grænser. Og så er det rart at se en pladespiller der ikke koster årslønninger.



Sådan samlet set
Det er ingen tvivl om at der var færre udstillere i år, men kvaliteten rent lyttemæssigt var kraftigt steget. Der var også en hel del nye udstillere, og ikke mindst var der væsentligt flere unge mennesker blandt publikum end de foregående år – den udvikling kan kun være positivt, så skal der bare fyldes endnu flere udstillere på til næste år.

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode: