Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Copenhagen Highend 2018

Nerds.dk var på pletten da Danmarks største hifiudstilling løb af stablen - Mere skandinavisk, mere fokus på stereo.

Det er ingen hemmelighed at Hifi & Surround messen i mange år har lidt under at udstillerne reelt ikke var interesseret i at udstille surroundlyd. Messen har derfor taget navneforandring til Copenhagen Highend, og der var i år tydeligt et mere internationalt tilsnit, særligt med fokus på Skandinavien som helhed i stedet for kun Danmark, både hos udstillere og publikum.


Det har også resulteret i flere besøgende såvel som flere udstillere. De besøgende var generelt en smule yngre end sidste år, men det kniber stadig gevaldigt med at få dem under 25 år ind på messen, her må man gerne i fremtiden presse udstillerne lidt hårdere, og tilføjelsen af danske Steelseries hovedtelefoner og Earthquake’s taktil setup med spillekonsol er absolut et skridt i den rigtige retning. Men der mangler pladespillere og anlæg der ikke koster flere månedslønninger for en akademiker hvis man vil have et yngre segment ind, det nytter ikke noget at de går fra messen med en forestilling om at en pladespiller skal koste mindst 25.000 kroner for en lille model.

 
Lyden var generelt i den bedre ende, ikke alle havde fået samme resultat ud af messens forskellige rum, men tager man i betragtning hvor mange mennesker der er, hvor meget der larmes og støjes, og at værelserne er lavet til ophold og ikke lyd, så finder vi nu at man slap ganske heldigt fra det hele.

Årets messe var ekstremt velbesøgt, særligt lørdag, og bibringer det sædvanlige problem, nemlig at der er rigtigt mange mennesker på meget lidt plads - særligt i de små rum.

Der var også ændret lidt på opstillingen, fællesarealet samt garderoben var flyttet bagud, og et rum nedlagt, fællesområdet var derfor flyttet ind i et af de helt store kæmperum, og det gav en meget mere sammenhængende fornemmelse af udstillerne der lå i en stime rundt om en lille ø af vinyl og cd-salgsboder.

Her følger en tilfældig og uprioriteret liste med udstillerne, en nogenlunde oversigt over benyttet udstyr, billeder og en lille kommentar til hver:
 
Cambridge
Hos Cambridge var det de to englændere, Vince Wade - Cambridge Audio, og 
Adam Gray - Tannoy, der huserede. Der blev spillet på et sæt Tannoy Arden til 56.000 for et sæt, Kimber kabler forbandt alt og det hele stod på Solid Tech møbler og elektronikken var Cambridge nye highendserie i form af Edge W effektforstærker til 23.000 og Edge NQ forforstærker med netværksafspiller til 30.000,-.



Musik og kolde øl stod den på, der var fri bar til gæsterne, mens at der blev spillet noget af det mere interessante musik, heriblandt Credence Clearwater Revival. Højttalerne var desværre ikke vinklet nok opad, så hvis man ikke nærmest lå ned i sofaen var der ikke meget diskant, og det er ærgerligt, for Tannoy har ikke eksisteret i en menneskealder for ingenting.

Bulow Steensen havde fokus på deres lidt billigere JBL-program i form af JBL 4429 til 52.000 for et sæt (der desværre hurtigt blev sat i en passiv rolle), og de små “nye” L100 Classic der ikke rigtigt noget med de originale at gøre udover designet, og prisen på 40.000 synes at placere den lidt mellem to stole hvor den reelt set konkurrerer med andre af JBL’s egne højttalere. 


Redaktionens favorit var de små 4306 kompkakthøjttalere med horn, de åbnede flot op i mellemtonen og havde godt hul igennem.

Elektronikken var godt nok delvist en Mark Levinson 585 integreret forstærker med RIAA til et sekscifret beløb, men primært blev der spillet på Arcams CD550 og SA10 forstærker til en samlet pris på 14.000, og så SA20 til 9500. Det hele var kablet op med Straight Wire.


Det helt store tilløbsstykke var dog MagLev pladespilleren til 18.995 uden pickup, den er, ja, svævende - pladetallerkenen svæver med magnetisme (bare rolig, der er et system der går op og understøtter tallerkenen hvis strømmen bliver afbrudt). Der var mange delte meninger om fordele og ulemper ved sådan en konstruktion, men interessant var den uden tvivl.


Connaisseur-AV havde installeret to forskellige lytterum. 
I det lille spillede et sæt Audio Solutions Figaro S, en Aurender NH-10 og Gold Note Pianosa pladespiller med Shelter 301 pickup opg en PS-10 strømforsyning over en IS 1000 forstærker og en Metronome Le Player cdafspiller. 

Hele setup’et kostede “kun” 150.000, heraf sølle 27.000,- for højttalerne der dermed var nogle af messens billigste.


I det andet “sædvanlige” rum havde man udstillet stort og småt af kabler, stik, pickupper, elektronik og andet hvad hjertet kunne begære, selv akustikplader.

Der blev spillet på de store Audio solutions Figaro L til lidt over 50.000, og som præsterede messens nok bedste stereoperspektiv. Rummet var så heldigvis også til det. Herudover er det altid rart med et meget afdæmpet rum holdt i mørke farver, det tillader at man kan koncentrere sig om lyden.


Kablerne var fra Gemini, og elektronikken var Alluxity Int One og Media One.

Intet Connaisseur-AV rum uden pladespiller, denne gang i form af en Amari LP 82S med Paladian pickup og Aquilar tonearm fra Acoustical Systems. Sammen med Metronomes AQWO cdafspiller og en Vitus Audio RP-102 RIAA var det den primære grund til at systemet kom op på over 600.000 kroner. 

Fællesrummet bestod af ikke bare pladeforhandlere, men også rigtigt fine, men desværre passive udstillinger fra Mørch - der fremviste sin DP-8 tonearm, veldesignede væghøjttalere fra Lyd by Dissing - der tidligere har imponeret når de har spillet, og i den mere kuriøse afdeling fremviste Renvinyl.dk en prototype på pladevasker for de interesserede.





Lindemann fremviste sin spritnye Limetree serie, ganske kompakt, vellydende, diskret, og ikke mindst noget lavere prissat end stort set alt andet på messen. Det var ganske rimelige priser for headamp og DAC, 4-6.000 kroner, og helt klart messens store lyspunkt på budgetsiden. Hr. Lindemann havde selv taget turen fra München for at fremvise og finde forhandlere, og det må vi håbe lykkedes, der burde absolut være plads på det skandinaviske marked til hans produkter.


Soekriss havde Senheriser HD800 med for at vise deres nye serie af R2R Dacs fra 4-10.000 (specialpris på messen), og de to store modeller 1431 og 1531 har nu fået hovedtelefonudgang, mens det måske er sparet væk på den lille 1321 model, der til gengæld er noget billigere. Vi har tidligere anmeldt Soekriss R2R DAC’s her på Nerds.dk, og det hørte, skuffede ikke.


Der blkev også udstillet af Tibo og Audiofly udstillere in-ears, og havde en mand på stedet i modsætning til naboen fra Podspeakers der af en eller anden årsag bare have et display, og intet andet, det er ærgerligt, for det er produkter der klart var interesse for, særligt hos den yngre målgruppe.


Terton Audio havde et hav af forskellige produkter udstillet, både Isotek strømprodukter og head-fi, men med fokus på Focal Clear og Utopia hovedtelefoner. Der var elektronik fra Naim i form af Dac V1 og NDS XS2 netværksafspiller. Der var lavet små fine opstillinger så man kunne høre på forskellige modeller, og vigtigst af alt, så var der gode messetilbud - det hører sig jo til.


Hififreaks havde i det andet kæmperum ved siden af fællesarealet lavet halvt udstilling, halvt demorum hvor Peter Comaeu fra hovedkoncernen IAG berigede lytterne med elektrostathøjttalerens lyksaligheder i form af Quads ESL 2912, forstærket af Quads Artera Play og QMP Eite monoblokke. 40.000 for elektronikken, og 80.000 for højttalerne. Det er virkeligt synd at der ikke er flere rum i sådan en størrelse, for nogle anlæg kræver bare plads på en større skala.


Definitive Technology havde medbragt stereo såvel som surround. I rummet spillede en Marantz ND8006 + PM 8006 forstærker på et sæt Definitive Technology Demand 9 med Kimber Cables. Prisen for højttalerne var 6.800,- for et sæt, og de var dermed den bedste billigste højttaler umiddelbart - primært også fordi at der ikke var noget billigere.


PM Audio fra Norge var på messen for at promovere deres egne Black Magic Cables der lå på 20-40.000 for et sæt, men ikke mindst også noget af det mere eksotiske grej som man ikke har herhjemme. Blandt disse var Krix Esoterix Altum højttaleren til 65.000 med en særdeles anderledes waveguide. Der var også en Sutherland Duo RIAA til 53.000 og Black Magic kabler for 40.000. Elektronikken var en Coda CSIB2 forstærker, Metronome CD8S og Gold Notes Mediterraneo pladespiller med en Tuscany pickup og en B-7 tonearm. Man skulle ikke tro at der var plads til endnu flere kabelmærker, men det er der åbenbart.


Top Sound havde en af, hvis ikke messens, absolut bedste setup, og det var ikke kun grundet brugen af Regas nye RIAA topmodel, Aura. Det var et dobbeltsystem med henholdsvis JBL K2S9900 og Sonus Faber Extra Amator mk III standerhøjttalere. Det lille system spillede på Moon 390 og 330a elektronik, mens at pladespilleren var en Technics SL1000 med en Ikeda Kai pickup. Det andet system var med Mark Levinson no 53 monoblokke og 523 forforstærker, med en Fletcher Audio Pladespiller og Ikeda tonearm og S9 pickup.


Det var kablet op med Nordost fra ende til anden, og det løber op for sådan et dobbeltsystem, 1.5 millioner for at være lidt mere præcis, men lyden var også virkeligt god, JBL-højttalerne og Ikeda pickuppen fungerede virkeligt godt sammen.

High Performance Audio havde messens på alle måder mest voldsomme anlæg. Ikke bare fyldte det hele væggen i det store konferencelokale, det kostede sammenlagt to millioner kroner, og bød på messens mest voldsomme og dynamiske lyd, på alle måder overvældende.



PS Directstream Memory Player og Innous Statement leverede musikken, PS Audio Directstream DAC konverterede, mens at der blev brugt Avantgarde Acoustics XA Power og XA Pre forstærkersæt. Strømmen kom fra PS Audio P20 strømgenerator, der var kablet med Tellurium Q kabler, og brugt en Roon Nucleus musikserver.



De bemærkelsesværdige højttalere var Avantgarde Acoustics Trio XD i en farve der kan ses. Selvom at bassystemet nok åd en del effekt fra forstærkerne, så blev der sjældent smidt mere end en enkelt watt i højttalerne der med en driftseffekt på 109 dB formåede at spille ekstremt dynamisk, bragende højt, og alligevel meget rent.

Marantz havde i år både repræsentation af den lokale forhandler, HifiFreaks, men også den europæiske afdeling havde valgt at sende folk til at demonstrere KI Ruby serien der pt. består af en enkelt forstærker og en enkelt cdafspiller. Der var brugt kimber kabler, og højttaleren var meget overraskende Polk Audios nye S-60- E signature, til 8000,- altså for et sæt. 


Demoerne blev drevet af Oliver Kriete fra Marantz der måtte tage over da Ken Ishiwata var blevet fanget i en lufthavnsstrejke der desværre endnu ikke var overstået før flere dage efter messen - vi håber at nogen bestilte en taxa så Hr. Ishiwata kan komme hjem til Japan igen fra en anden lufthavn.

AV Centrum havde messens mest simple setup, og det mest direkte rum. Alt hvad der var tilstede i rummet, udover et par stole, var et sæt aktive Grimm Audio LS1. De fremstod meget anonyme i rummet, men imponerede med en meget fyldig mellemtone. Systemet er fuldt aktivt, og er i stand til at afspille DSD og endda også DXD direkte. Enhederne er fra Seas i form af en DXT diskant og magnesium bas/mellemtone.



HD Audio medbragte deres arsenal af produkter fra Void acoustics. Fokuset her lå på PA orienterede systemer, dog med hjemmebrug in mente, primært til hjemmebiograf, cafe’er og resturanter, og udendørshøjttalere. Der blev fremvist Cyclone 10 med 10” bas og Cyclone 55 med 2x5” begge i fiberglaskabinet og med kompressionsdriver. Til at trække tingene havde man brugt egen Bias Q5 forstærkere med Tandam DAC og ikke mindre end 5200 watt i 2 Ohm per kanal.


Densens nye integrerede B-180 forstærker havde premiere på messen, 2x150 watt i 8 Ohm med indbygget streaming. Prisen er ikke helt fastlagt, men forventes at lande omkring omkring 75.000,-. De spillede på de store Triangle Magellan Grande Concert til 500.000 for et sæt. Triangles eksportchef, en fransk kvinde ved navn Elodie, stod for de fleste demonstrationer, mens at Thomas Sillesen fra Densen også fik lov at demo sit eget produkt lejlighedsvis. Vi er lidt i tvivl om hvem der gjorde det bedst.


Lyden var overraskende god i forhold til så lille en forstærker, men det var også klart at rummet var for småt, og at man burde have gjort noget ved akustikken når man nu havde valgt så voldsom en højttaler. 

Audio Active / System Audio leverede et særdeles interessant dobbeltrum.
I den ene ende stod system Audios grundlægger og chefudvikler, Ole Witthøft, med System Audio Legend 40 Silverback, en højttaler til 40.000 som System Audio til gengæld selv kalder “et komplet trådløst highend musiksystem”. Systemet kommer med en DXT diskant, 4” mellemtone, og to 8” der dog indgår i et meget diskret og petit kabinet. Lidt usædvanligt er der analog XLR tilslutning, DSP-delen er opgraderbar, og der er en trådløs boks der står for alle de kablede forbindelser. Lyden var væsentligt mere kraftfuld og åben end hvad man forventer af så klein en konstruktion. At levere stor lyd fra meget små kasser har i årtier været System Audios varemærke, men her har de taget skridtet videre på den lydmæssige del.


I den anden ende stod det komplet modsatte, et fuldt ud analogt setup fra den nordiske importør af Avid pladespillere, svenske Audio Active.


Systemet var bygget op over en Avid Acutus SP med Origin Live tonearm og pickup fra Van den Hul, mens at elektronikken var Avids egen, blandt andet i form af en Sigsum forstærker. Ganske passende var højttalerne System Audios Pandion 50. Hele setuppet var kablet op med Ansuz kabler, men på trods af at disse kabler udgjorde en betragtelig del af de 450.000 svenske kroner som det hele kostede, så var der desværre ingen repræsentanter fra den nordjydske kabelproducent. Det lød i øvrigt herligt.

Hififreaks havde et enkelt surround-rum, med Marantz SR8012 forstærker og UD7007 afspiller. Højttalerne var Definitive Technology DP9060, der har indbygget Dolby Atmos / DTS:X højde-højttalere og aktiv 10” subwoofer med både en aktiv og en passiv enhed. Det hjalp lidt på effekten at der blev ændret filmvalg søndag, og at der blev pillet lidt ved volumenkontrollen. Ideen om at bygge både subwoofer og højdehøjttaleren ind i en enkelt enhed er ganske fin, og gør det pludselig langt mere overkommeligt at integrere surroundlyd i et almindeligt hjem, så der skal da være pluspoint på kontoen for at tænke på den del.



De er til gengæld ikke helt billige, 10.000,- stykker, den tilhørende centerhøjttaler er dog heldigvis ikke lige så dyr, og der findes også mindre modeller der kan det samme.

Meze Audio’s egen Mircea Fanatan var til stede for at hjælpe den danske forhandler, Tekni-Fi. Der blev præsenteret hovedtelefoner ved hjælp af Projekt elektronik, og fokus var på Meze’s Neo 99 og den nye topmodel Empyrean.


Den lander på 21.000 for et sæt, og er ganske teknisk avanceret. Det korte lyt var særdeles positivt, og især bærekomforten var i højsædet.

Lydprodukter.dk havde to rum der både var ens og meget forskellige. I begge rum blev der spillet på primært pladespiller og Living Voice højttalere.


I det ene rum var der elektronik fra EAR i form af 868, 534, DAC 4 og en Acute 4 cdafspiller. Pladespilleren var en Hartvig TT med Triplanar tonearm og en Miyajima Madake pickup. Der var også en Feickert Analouge Woodpecker pladespiller, også med Benz Micro pickup og kabler fra Progressive Audio. Højttalerne var et sæt Living Voice Auditorium IBX-R3. Sådan et dobbelt setup med en dyr Hartvig pladespiller er ikke billig, og prisen ender da også på 550.000,-.

I det andet rum var højttalerne et sæt Living Voice Avatar R3R, og der blev streamet fra en Trigon Extended server. Der var Feickert Volare med Jelco TK850s tonearm og pickup fra ZYX Audio’s Ultimate serie. Forstærkeren var en Coda CSIB og det hele var kablet med Tiglon kabler.


Selvom at det var noget mere enkelt, så er særligt de analoge komponenter i en mindre rar prisklasse, og selvom lyden var rigtigt fin i begge rum, så var prisen på 250.000 for udstyret i rum nummer to stadig i den høje ende, særligt med tanke på at Lydprodukter før har fremvist ting i den væsentligt billigere ende også.

Lydprodukter skal dog have ros for at være meget åbne omkring prisen på deres produkter, der er ikke noget snobberi selvom at mange af deres ting er håndlavet i blandt andet Japan, og deres meget afslappede tilgang til highend analoglyd klæder branchen godt.

På trods af stort set samme højttalere, så spillede de to setups ret forskelligt.

Phison Audio havde stillet også med en endnu unavngiven prototypehøjttaler til ca.75.000,- og deres A.1  forstærker til 25.000 og D2 SE DAC til 55.000. Noget overraskende havde man valgt at holde et Odense-tema idet at kablerne var fra det helt nye kabelfirma, Boe Audio der ligesom Phison er at finde i Fyns største by, og det var faktisk rart at se kabler i prissegmentet 1.800-2.500 for et sæt i stedet for at de ekstra nuller som der var på næsten alle andre steder.


Hos Tekni-Fi’s Russel K rum havde man en Fletcher Omega Point 5 pladespiller med Grado’s entry level pickup til 690 kroner, Roksan Blak forstærker og en Mytek Brooklyn Dac. Russel K Red 100 højttalerne var meget imponerende til de 15.000 et sæt koster. Det er rart at ægte gammeldags hifi kan gøres uden at man bliver ruineret.


I det andet rum havde man gået den helt anden vej. Her var kongen af kvarteret, PMC’s M2-SE, en massiv todelt højttaler der fyldte godt i højden. Der blev ligeledes spillet på Fletcher Audio Omega point 5, og pickuppen var denne gang en Grado Master 2 pickup. Elektronikken kom i form af Manleys Steelhead RIAA og Neoclassic forforstærker. Der blev spillet på Mytek DAC, og effektforstærkeren var en Parasound HIND, der uden problemer trak de to store massive højttalere.



Begge rum spillede overraskende godt på trods af en begrænset størrelæse, og det er ikke uden grund at Tekni-fi vedbliver med at være en redaktionsfavorit på udstillinger.

Hos Audioform fremviste man nyeste kreation, Jern 14, der spillede over en Prima Luna forstærker fra deres Premium serie.


Der var medbragt mange materialevalgsprøver, og Ole Lund Christensen gennemgik meget detaljeret processen ved højttalernes frembringelse såvel som produktion ganske minutiøst. Højttalerne har en usædvanlig mængde variationsmuligheder hvor man langt hen af vejen bruger samme grundform, og det er sjovt at se hvor mange forskellige variationer et på papiret enkelt koncept kan have.

Hagto Audio fra Norge havde det mest multikulturelle setup. Kilden var fra Japanske Sparkler og deres åbne Notebook II transport, mens at forstærkningen og DAC konvertering blev leveret af Bosniske Konus Audio. Firmaet Integrale 1000 med sine 2x33 watt trak nemt Hagto Audios egen Trym kreation, en importør der bliver proucent, klassisk historie.



Konus Audio havde deres egen mand på stedet til at fortælle om elektronikken, mens at Trym-højttaleren blev præsenteret af skaberen selv, Torry Hægeland. Der var tale om en af udstillings få, hvis ikke eneste, fuldtonekonstruktion i meget lys træsort, og den spillede med forbløffende meget bund. Kablerne var ligeledes af egen fabrikation.

Buchardt Audio fik deres forstærkning fra en Lyngdorf Audio SDAI2170 (og også en Sprout 100 fra PS Audio der koster under 1 / 3 af Lyngdorfen), men stjernen i det forholdsvist store værelse var deres nyeste højttaler, S400, der med sine 15.000 kroner for et sæt var en af messens helt store ”value for money” produkter.



Der var ikke bare godt med bund, men også god sammenhæng og detaljering i gengivelsen, og Buchardt Audio har endnu en gang bevist at de for hver generation og højttaler leverer et bedre produkt end sidst – og til samme penge.

Audio Consult er med god grund kendt for deres udbud af Audio Note produkter. Lyden fra AN-E/SPe-HE højttalerne var meget sammenhægende og særdeles nærværende, kombineret med nok den bedste CD-lyd på messen fra en CD 3 1x/II. Audio Note forstærkeren Soro fik også lov at trække på en pladespiller med en Arm Three, et TT 1 Deluxe chassis, og en IoI pickup, og AN S2 trafo. Selv kabler var også fra Audio Note.



Prisen for systemet skal vi ikke snakke om, den var dyr, meget dyr. Det store show-piece var dog tilstedeværelsen af Vincent Belanger, en canadisk cellospiller der ikke bare indspiller musik, men også gør det i kombination med Audio Note for at demonstrere produkternes ægthed, og korrekte gengivelse. Livemusik bliver man aldrig upopulær på, særligt ikke når anlægget efterfølgende kan spille tæt på den ægte gengivelse – en fantastisk måde at demonstrere at produkterne gengiver med høj troværdighed.

Studio Sound kørte med komplet Taga setup. højttalerne var de store Diamond F200.  Bassen var meget fysisk, og det var imponerende at man kunne få det til at virke så godt i så lille et rum. Der blev spillet på TTA 1000 rørforstærker der til omkring 16.000,- med indbygget RIAA og 60 watt per kanal gjorde det ret godt. Kilden var en Auralic Vega 2 streamer.


Der blev også fremvist lidt SoTM grej, men det var tydeligt at man havde lagt vægt på Taga udstyret og Auralic streameren. Eneste minus er prisen på 120k for det samlede setup.

Bak Rasmussen Trading udstillede i år med rent display i form af Audio Flight forstærkere, Hi Diamond kabler og Alpin racks. Det er ærgerligt at det ikke var med demonstration af lyden, for især Audio Flight produkterne er efterhånden kommet op på et niveau hvor det begynder at blive sjovt hvis pris og kvalitet hænger sammen. Designet er stadig i den absolut bedre ende, og det kan undres at så få andre tænker i samme baner.



Earthquake Audio havde messens mest hensynsfulde setup. Her havde man monteret en taktilenhed på en sofa, en Playstation 4 og et lille Cambridge Audio surroundsystem var koblet til og udgjorde således den umiddelbare lydkilde og så var sofaen man sad i ellers udstyret med en Q10B taktilenhed, og en XJ-700R effektforstærker med DSP.


Det var meget effektivt, og demonstrerede således hvordan at man kan få subwoofereffekt og oplevelse, uden at det gå ud over naboen, og særligt underboen. Det fungerede overraskende godt, og gav en helt ny dimension til lyden fra det Playstation spil der blev brugt til demonstrationen, men vi fik også konstateret at konsolspil ikke er redaktørens stærkeste side. Det er dog en ret interessant tanke for særligt hjemmebiofolket at man kan bruge en taktilenhed til ikke bare at komplementere sin subwoofer, men også ligefrem erstatte den. 

Audiolabs havde denne gang en ren udstilling med stringent fokus på pladespillere fra TW Accoustics og Bergmann Audio. Man havde fået skaberen bag, Johnnie Bergmann, til at stå på standen begge dage og demonstrere pladespillere der var luftbårne, med og uden sug, og ikke mindst det avancerede firdobbelte pumpesystem der var helt lydløst.



Ganske imponerende, og ikke mindst en fin måde at overvinde en af de største udfordringer ved den slags systemer – men så skal man også bløde 25.000,- hvis man vælger at købe pumpen separat i stedet for som en del af en pakkeløsning.


Herudover var der medbragt Artnovion hybrid-akustikpaneler (absorbant og diffuser i samme panel) der kan individuelt tunes og tilpasses til rummet - og det så heller ikke værst ud.

Stax hovedtelefoner havde fået deres eget rum. Der blev fremvist en lang række af firmaets hovedtelefoner, nærmere bestemt SRM forstærkede 007 og 009 modeller samt også L serien. SR-009 var virkeligt god og behagelige, men Quads Era-1 til 1/5 af prisen kom nu alligevel i nærheden, selv om at Quads PA-One som på papiret ikke var lige så god som den tilsvarende Stax forstærker.


Der kom flere besøgende der havde medbragt egne Stax produkter, og som herefter uden problemer fik lov at prøve dem i forskellige konstellationer med hjælp fra den Stax-ansvarlige, se det er kundeservice.

Der skal i øvrigt lyde en stor ros for at have et separat rum kun til hovedtelefoner så der var ro til de åbne konstruktioner, til næste år kan flere forhandlere måske gå sammen om at dele et rum til netop dette formål?

AB Audio havde sammen med importøren PS Audio lavet et ”klassisk” hifirum med få produkter der til gengæld spillede overraskende godt og nærværende i lokalet hvor man med fuldt overlæg ikke havde pillet for meget ved akustikken.


Elektronikken var fra Sugden, mens at højttalerne var de relativt ukendte Devore O/93 med bas/mellemtone i papir og silkediskant. Det var tilsluttet med Cardas kabler. Det lød ret godt, og med rigtigt mange små detaljer der fremstod meget klart, vi glemte desværre at spørge om prisen, men den er så vidt at vi lige kan regne ud, desværre nok sekscifret.

Gato Audio havde et af messens mest velfungerende rum, forstået på den måde at man havde fået integreret de små FM8 højttalere i rummet med en særdeles imponerende bas. Kablerne var fra Wireworld og en DIA 400S forstærker med DAC gjorde dog at prisen pressede sig op på 57.000,-. Herudover fremviste man de nye FM9 væghøjttalere som må siges at hæve standarden for hvordan at sådan nogen skal se ud.


Gato Audio har altid haft virkeligt pæne rum, og var helt klart dem der havde formået at få den bedste lyd ud af de helt små værelser, og så behøver man altså ikke en forstærker til 42.000 for at trække de både pæne og ganske vellydende FM8 højttalere.


Samlet set
Status er kort at det har været til fordel at messen har ændret kurs, og det har ikke mindst tvunget en del udstillere ud af busken der ellers har været savnet de foregående år.

Næste års messe er fastlagt til 26&27 oktober 2019. Vi glæder os allerede, og håber at det bliver endnu større, endnu vildere, og måske med nogle flere anlæg der kan betales på en almindelig indkomst.

For yderligere information, kontakt
Copenhagen Highend
www.cph-highend.com










 

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode: