Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Sjællandstræf

Udstillinger, messer, klubmøder m.m.

Re: Sjællandstræf

Indlægaf Gekkofinger » lør jun 01, 2019 10:51

Nu handlede tråden her vel om Sjællandstræf?
Brugeravatar
Gekkofinger
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 420
Tilmeldt: fre maj 08, 2015 16:35
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Sjællandstræf

Indlægaf digital_thor » lør jun 01, 2019 11:15

Jeg har en konventionel højttaler, så jeg er ikke så farvet  :wink:

For mit vedkommende er Sebastians lyd rigtig god og kendetegnet ved at kunne gengive dynamik, som stort set ingen andre private anlæg kan - overhovedet!

Nå det så er sagt. Så skal man sidde ret præcist i stolen for at hornene ikke får problemer. Der er jo en pris at betale for den høje effektivitet og de præcist tunede filre.... og det er især størrelsen på sweetspot.
Anlægget mangler ikke noget i forhold til detaljer, som man ellers kunne frygte i forhold til mindre højttalere, som typisk bliver rost voldsomt meget for deres "intime" gengivelse.
Derimod får man en fornemmelse af at rummet "ånder" fordi der bliver flyttet så meget luft, selv ved normale niveauer. Anslag og udbrud i musikken kommer også meget mere til sin ret, f.eks i klassisk musik. Her kan typiske højttalere på ingen måde følge med. Hørte noget rigtig flot musik hos f.eks Gryphon. Men deres små 8" enheder "pumpede" bare i luften og flyttede ikke noget fysisk i rummet, så man følte at der skete noget.
Grunden til at jeg godt kunne lide svaret. Var fordi det var konkret og ikke startede en eller anden unødig debat op - især når man snildt kan få lov til at besøge Sebastian og danne sit eget indtryk  :D
digital_thor
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 410
Tilmeldt: tors aug 11, 2011 12:56

Re: Sjællandstræf

Indlægaf mson » tirs jun 04, 2019 13:49

Har hørt Sebastians horn-setup ved anden lejlighed, og det spiller forrygende. Der er en dejlig uhindret fornemmelse af dynamik og headroom, kohærensen er superfin, og så denne uforcerede præsens hvor lyden bare er til stede helt umiddelbart. Rigtig god mætning af mellemtonen, som jeg først lige skulle vænne mig lidt til (tog kun få minutter), en fornem evne til at gengive rum, og så rundbarberer sådan en flok hornbasser bare alt andet jeg har hørt af hjemmebrugs-bas både kvantitativt og kvalitativt - på nær mine egne tapped horns, selvfølgelig ;)
Kilde: Synology NAS + DIY medieserver - LAN-isolator: SOtM iSO-CAT6 - USB-S/PDIF konverter: Audiophilleo 2 + PurePower DAC/pre: SOtM sDP-1000 - Effekt: Belles SA-30 - Højtt.: Simon Mears Audio Uccello - Subwoofere: 2 x lilmike's "MicroWrecker" tapped horn - Sub forstærker: Crown Macro-Tech 1200 - DSP: Xilica XP-3060 - Signalkabel: KaDo Sound XLR-RCA/Mogami 2549 XLR-XLR - Højtt.-kabel: Duelund Coherent Audio DCA16GA + Mundorf Silver/gold (shotgun) - Strømkabler: DIY m. IeGo kobberstik
mson
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 169
Tilmeldt: ons jul 01, 2009 09:09

Re: Sjællandstræf

Indlægaf schlager » tirs jun 04, 2019 18:51

Tak for de fine ord, så har de utallige timer over de seneste år med målinger, tilretninger, lytning – forfra, trods alt båret frugt  :D

Det har været lidt af en rejse og læringskurve, fra første horn udgave med tapped horn, for snart 4-5 år siden. Dernæst opgradering med horn basser, som løbende er blevet bedre integreret i systemet, i takt med at ens viden er blev øget og nye værktøjer er blevet taget i brug.

Senest er Digital Room Correction (DRC) med FIR filtre blevet taget i brug og det er icing on the cake. Også her er der en læringskurve, for man kan nemt komme til at korrigere for meget. Så fintuning er et must men bestemt anstrengelserne værd.

Hvis man har lyst til at læse lidt mere om min lille horn rejse, så har jeg fået udgivet en artikel i 2 dele på Copper Magazine, de kan læses her:

https://www.psaudio.com/article/kitchen ... ns-part-1/

https://www.psaudio.com/article/kitchen ... ent-112977
Jeg elsker horn, for man kan drikke mjød af dem.
schlager
Medlem
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: ons okt 07, 2015 21:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: Sjællandstræf

Indlægaf Jpoulsen » ons jun 05, 2019 16:59

Er der en mulighed for at du kort kan opremse hvad der bliver brugt af forstærkere osv?
Jpoulsen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 191
Tilmeldt: fre mar 08, 2019 19:41

Re: Sjællandstræf

Indlægaf HOLBERG » ons jun 05, 2019 17:38

Spændende læsning! Stor respekt for at have så meget kommitment. Er sikker på at anstrengelserne har båret frugt. Og ja, det kunne være interessant at få listet det grej som forsyner hornene  8)
HiFi-Udstyr: Lumin D2 • Audio Note Oto Line SE Signature • hORNS by Auto-Tech FP15
Kabler: Van den Hul 3T The Rock Hybrid • Van den Hul CS-122 Hybrid m/Furutech FT-212 (R)
Strøm: Vibex One 7R • iFi Audio AC iPurifier • iFi Audio iPower • Alm. “Lakridser” 3x1,5 mm²
Digital: MeiCord Opal • Sagemcom F@st 3890 V3 • iFi Audio iSilencer3.0
Tilbehør: Audio Points • Solid Tech IsoBlack • Herbies Fat Dots • Herbies Cone Decoupling Gliders
Brugeravatar
HOLBERG
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 235
Tilmeldt: lør okt 27, 2012 08:51
Geografisk sted: Danmark

Re: Sjællandstræf

Indlægaf schlager » ons jun 05, 2019 17:57

Det står godt nok nævnt i artiklen, men vi kan da godt tage den igen  :)
Der bliver absolut ikke brugt dyrt "eksotisk'" grej, men ganske almindelig husmandsgrej. Jeg har taget nedenstående fra artiklen, lidt doven må man jo gerne være :lol:

Three cubic meters bass horn with 4 x 15″ Fane Colossus XB drivers, operating from 24-100 hz. A Behringer Inuke 6000DSP with 2 x 2000w /4 ohm powers it. This hangs from the ceiling, to free up ground space.

Upper bass, from 100-500 Hz is loaded with Electro Voice EVM 15L driver. Amp is Behringer Inuke 1000DSP.

Midrange is a tractrix 190 Hz paper horn with JBL 2445, 2” exit compression driver from 500-5000 Hz. Amp is NAD 7100.

Tweeter is a tractrix 1200 Hz paper horn with Celestion CDX1-1747, 1” exit compression driver from 5 – 20 KHz. Amp is Onkyo TV960.

A MiniDSP Open-DRC-DA8 function as the heart of the system. Basic driver equalizing, x-over all LR 48 dB, driver time alignment and pre-amp.

A Behringer DCX 2496 handles the subwoofers. Coupled with the MiniDSP it gives me greater flexibility. System efficiency around 110db/1w.

All cables and interconnects are DIY.
Jeg elsker horn, for man kan drikke mjød af dem.
schlager
Medlem
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: ons okt 07, 2015 21:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: Sjællandstræf

Indlægaf Jpoulsen » ons jun 05, 2019 19:16

Hvor er det befriende at læse at en person har opnået fremragende lyd med helt almindelige forstærkere og endda nogle af dem PA og diy kabler som jeg næsten kan gætte ikke koster en formue.
Der er mange der kunne lære lidt af det istedet for at skille ethvert apparat ad for at skifte det ene efter det andet komponent.
Tommel op herfra
Jpoulsen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 191
Tilmeldt: fre mar 08, 2019 19:41

Re: Sjællandstræf

Indlægaf schlager » ons jun 05, 2019 21:23

Glemte at nævne at jeg spiller med multi subs, så ud over den 3000 liter store front ladet horn sub, har jeg 2 stk. front ladet horn subs, på hver 500 liter med 15” PA bas. De er placeret på højre og venstre side af lytte positionen. Der er spændt en Inuke 3000 på.

Da jeg spiller med aktivt system opererer forstærkerne kun i et begrænset frekvensområde og da jeg er fri for analoge filter komponenter mellem forstærker og enhed, spiller forstærkerne ind i en meget nemmere belastning. Min egen holdning er, at der er meget lidt forskel på forstærkere i sådan et setup. En standard forstærker, til få tunsinde kr der er ordenligt designet, klare nemt +- 0.5 dB fra 5-50.000 hz og med en forvrængning under 0.1 %. Jeg har været med til en del forstærker test og forskellene har været små. Det er først når en forstærker begynder at blive presset at lyden ændre sig, men det kan sagtens ske selvom man ikke spiller højt. Hvis man spiller med en højtaler der er vanskelig at drive, pga lav impedans kurve / store fasedrej, kan det hurtig gå galt med en underdimensioneret forstærker.

Sjovest var da en Behringer EP 4000 til 3000 kr. stort set spillede lige op med et sæt Dan D’Agostino Momentum mono blokke til 600.000 kr, men flotte er de da :lol:
Jeg elsker horn, for man kan drikke mjød af dem.
schlager
Medlem
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: ons okt 07, 2015 21:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: Sjællandstræf

Indlægaf Analogueman » tors jun 06, 2019 17:08

Så er det bare med at komme af sted og få købt sådan en Behringer!

Den fås i øjeblikket til under DKK 2.400,-.

Så kan man(d) bruge prisdifferencen op til Momentum monoblokkene til en ordentlig spandfuld lp’er ... og enkelte ekstra reoler til opbevaring af lp’erne.

:D
Vivid Audio Giya G4/Reference 3A MM De Capo i/Nottingham Analogue Hyperspace/Pink Triangle PT1/Sota Star Sapphire MKIII/Garrard 401 (projekt)/Alphason Sonata (projekt)/Roksan Xerxes (projekt)/Voyd Valdi (projekt)/Graham Phantom B-44/Oracle/SME 345 Mørch UP-4 og DP-6/Cartridge Man Conductor/BlueNote U-3 (projekt)/Nottingham Analogue Paragon 1 og 3/Roksan Artemiz (projekt)/Alphason HR-100S-MCS (projekt)/Audio Note Io-I/DaVinciAudio Labs Grand Reference Grandezza/Audio Note M5 Phono/Kondo CFz/Rossner & Sohn Canofer S/Sugden Masterclass AA/PurePower 1050/Stax SR-009 + diverse andre Stax-modeller og -drivere/Woo Audio GES/Keith Monks RCM (i dobbeltudgaven)/Nogle tusinde lp’er
Analogueman
Seniormedlem
 
Indlæg: 555
Tilmeldt: ons aug 20, 2014 07:41

Re: Sjællandstræf

Indlægaf schlager » tors jun 06, 2019 18:52

Nu ejer jeg ikke en gammeldaws pladespiller, men ellers god ide  :D

En audio buddy of mine, var med til testen, som foregik over et sæt Magico Q7. Han har lige købt to stk Behringer EP 4000. Digital_Thor var også til stede og kom til samme konklusion. Selv ejeren af alt det fine grej, måtte indrømme at forskellen var minimal.

Nu er Behringer EP 4000 en klassisk opbygget A/B forstærker, hvorimod Inuke serien er "digital" med switch mode forsyning og de lyder ikke specielt godt i diskanten, så de kan kun anbefales til basbrug. Deres nye klasse-D serie skulle efter sigende have løst det problem.
Jeg elsker horn, for man kan drikke mjød af dem.
schlager
Medlem
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: ons okt 07, 2015 21:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: Sjællandstræf

Indlægaf elektrolytten » ons jun 19, 2019 08:13

Sørgeligt at se den negativitet overfor fabrikanter som forsøger at flytte grænser som der efterhånden er i alle ”hifi fora”.

Nu er en forstærker til 2500 blevet lige så god som en til 600000 , selvom de kredsløbs-teknisk er vidt forskellige kan ingen åbenbart høre forskel. Der må være noget ravende galt et sted med lytteren , anlæg eller kildemateriale, eller måske er det et enkeltstående eksempel på et high-end produkt som nærmer sig fup, det findes sikkert, men nok ikke længe.

Ved ikke om nogen forsøge at trolle men Jeg må erkende at jeg har aldrig har haft en sådan oplevelse, faktisk har alt som har lignet eller været pro-udstyr set ud fra et hi-fi synspunkt lydt ad helvede til .

Hvilket i øvrigt er helt naturligt da der er tale om to helt modsatrettede opgaver, PA skal lave lyd/sound for mange, hi-fi skal gengive og lave en nøjagtig kopi af en hvilken som helst lyd, optimalt kun for en person og så lidt sound som muligt skal tilføres.
Efter min mening er fremstilling af hi-fi en langt vanskeligere opgave end at lave PA sound , som kan spille højt,  og holde til hårdt brug.

Efter min erfaring er det muligt at få high-end lyd/klang plus naturtro perspektiv selv med en gennemsnithøjtaler, ved kun at forbedre elektronikken alene.
Det er derimod efter min erfaring ikke! muligt at få high-end egenskaber hvad angår variabelt perspektiv og klang, og informationer om optagelsens akustiske egenskaber hvis elektronikken er dårlig uanset højtalerens eventuelle kvaliteter.

Forbedringer ved optimal elektronik indebærer bl.a. variabelt perspektiv, fra lille til kæmpe stort langt udover højtalerens placering, perspektiv og proportioner vil i det optimale tilfælde kun afhænge af kilden.

Et kor er bredt og kor-deltagerne står op, et kirkeorgel er højt meget højre end et kor, et symfoniorkester er bredt og dybt osv.

Med halv-dårlig elektronik vil man i bedste fald opnår en klang som man synes er behagelig typisk med den musik man nu er til.
Plus et statisk perspektiv som kan være lille eller relativ stort, men sjældent særlig variabelt. plus man skal side lige midten ellers falde det hele sammen, alt dette er symptomer på dårlig præcision.

Kodeordet er variabelt, at anlægget skal kunne ændre klang og perspektiv for hver plade således at hvis man ikke vidste det var samme anlæg så ville man ikke tro det, eller sagt på en anden måde hver gang man finder et kritikpunkt, så kan det tilbagevises ved det næste pladevalg.

Mange arbejde direkte modsat målet hi-fi ved at gå efter  en bestemt klang på det meste kildemateriale, den klang man typisk selv kan lide (lyden af trutttthorn måske).
Derfor så mange diskussioner, mellem gruppen der mener hifi er hvad hver enkelt kan lide, og dem som mener hi-fi er at lave en nøjagtig kopi af det optagede.
Måske også uenigheder om betydningen af lydforskelle, små som store udspringer af denne gruppering.

Alt falder naturligt på plads når højtalerne helt  forsvinder!!, når illusionen er perfekt når man kun danner lyden ud fra det som er på kildefilen, og ikke ud fra højtalernes rummet's eller elektronikkens egen lyd.
Det vil resultere i at det er lige meget hvor man sider, selv lige foran højtaleren vil der være samme klang og perspektiv som i midten og man vil ikke kunne høre at lyden kommer fra højtaleren, perspektivet vil dog typisk være forrykket men størrelsen vil være intakt.
Anlægget skal altid have en fast kerne i midten hvorfra lyden vokser ud, kort sagt man kan stå i døråbningen til rummet og kigge på et variabelt naturtro lydbillede/perspektiv med korrekte proportioner.
Senest rettet af elektrolytten søn jun 23, 2019 19:32, rettet i alt 3 gange.
elektrolytten
Medlem
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: tors feb 21, 2019 14:42
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Sjællandstræf

Indlægaf Jpoulsen » ons jun 19, 2019 12:56

schlager skrev:
Da jeg spiller med aktivt system opererer forstærkerne kun i et begrænset frekvensområde og da jeg er fri for analoge filter komponenter mellem forstærker og enhed, spiller forstærkerne ind i en meget nemmere belastning.


Her er der så personer der mener at forstærkerne skal være særdeles stærke idet der ikke er noget filter mellem enhederne og forstærkeren og så vil EMF være hårdere ved forstærkeren.
Jpoulsen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 191
Tilmeldt: fre mar 08, 2019 19:41

Re: Sjællandstræf

Indlægaf schlager » tors jun 20, 2019 15:38

Jpoulsen skrev:
schlager skrev:
Da jeg spiller med aktivt system opererer forstærkerne kun i et begrænset frekvensområde og da jeg er fri for analoge filter komponenter mellem forstærker og enhed, spiller forstærkerne ind i en meget nemmere belastning.


Her er der så personer der mener at forstærkerne skal være særdeles stærke idet der ikke er noget filter mellem enhederne og forstærkeren og så vil EMF være hårdere ved forstærkeren.


Tværtom, ved at køre aktivt har man højest mulig dæmpnings faktor. Jo højere din dæmpnings faktor er, jo lavere er din udgangs impedans på forstærkeren, da de er udtryk for samme. Ved en meget lav udgangs impedans ser EMF faktisk en kortslutning der maksimere dæmpningen.
Jeg elsker horn, for man kan drikke mjød af dem.
schlager
Medlem
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: ons okt 07, 2015 21:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: Sjællandstræf

Indlægaf Jpoulsen » tors jun 20, 2019 15:52

Jeg er af helt samme opfattelse som dig.
Men der er nogle der mener noget andet, men det er typisk de folk der kan høre forskel på alt, selv 2 ens kondensatorer der er fra hver sit produktiontidspunkt  :lol:
Jpoulsen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 191
Tilmeldt: fre mar 08, 2019 19:41

ForegåendeNæste

Tilbage til HiFi-arrangementer


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode: