Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Ambre by Metrum

Re: Ambre by Metrum

Indlægaf Kim Olsen » ons okt 03, 2018 09:07

Nu har jeg aldrig snakket om at afvikle OS eller andet fra SATA - jeg tror ikke at jeg har set en eneste computer til bare +5k solgt med andet end SSD eller NVMe som hovedrev til OS og primær programafvikling.

Jeg har bare svært ved at se fordelen i at bruge NVMe til musikafspilning frem for SSD - musikafspilning kræver ikke ret meget båndbredde. Var det ikke fordi at de kan være sløve at starte op, så ville SATA også være fint til de fleste musikafspilninger - men jeg kan godt se at man måske løber ind i et problem hvis man også afvikler 4K - men det er ikke umuligt hvis jeg husker bitrates korrekt.

SATA fungerer ganske rigtigt fint til lager, men jeg tror at jeg løbende selv ville skifte alt til SSD - selv min ældste SSD på +10 år virker endnu, og om end at cellerne har en begrænset brugstid, så dør de trods alt ikke på samme måde som en mekanisk harddisk.
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Brugeravatar
Kim Olsen
Administrator

Geografisk sted: The man cave

Indlægaf Encore » ons okt 03, 2018 15:32

Kim Olsen skrev:...musikafspilning kræver ikke ret meget båndbredde. Var det ikke fordi at de kan være sløve at starte op, så ville SATA også være fint til de fleste musikafspilninger

Det er heller ikke til selve musikafspilningen at Roon kræver SSD - det er for at betjeningen ikke skal blive langsom. Dvs. for at finde og hente de metadata som Roon gemmer i sin egen database på Core-computeren, og præsentere dem på de eller de trådløse devices som brugeren typisk betjener Roon med.

Til selve afspilningen kan Roon sagtens klare at hente data fra SATA eller bare en ekstern USB-forbundet HDD (jeg ved ikke om det involverer SATA?).
Brugeravatar
Encore
Seniormedlem

Geografisk sted: København

Indlægaf Milu » ons okt 10, 2018 12:06

Til trådstarter:
https://darko.audio/2018/08/roon-labs-nucleus-review/

Nucleus + Allo DigiOne + Dac = så er du igang!  :wink:
Gigawatt PC-4 EVO - DCB - LS-2HC
Allo DigiOne Player
Oppo BDP-103D - AppleTV4