Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Netværkskabler til streaming ...

Rumkorrektion, akustik, jitter, ren strøm m.m.

Re: Netværkskabler til streaming ...

Indlægaf Bevensee » lør jun 11, 2016 11:17

HES skrev:jeg ser ikke bort fra konvertering, da vi jo ikke kan høre digitalt før det bliver konverteret. Det er en del af det digitale. Derfor er digital heller ikke uden mulighed for fejl.
Jeg henledte til hirez for at pege på at digital ikke lyder ens uanset.

Hirez i forhold til afspilning har absolut ingen relevans overhovedet. Det dynamikområde 16 bit giver er rigeligt højt til, at man normalt ikke udnytter det ved afspilning. Hvis støjgulvet i ens lytterum er på 30 dB (en almindelig stue vil som regel have højere baggrundsstøj), så giver 92 dB (16 bit) jo tilstrækkelig dynamik til et lydtryk på 122 dB, dvs over smertegrænsen. Vi kan vel alle blive enige om, at det er nok. 44 kHz sampling er også fuldt tilstrækkeligt ved afspilning medmindre man kan høre toner over 22 kHz.

Der hvor hirez giver mening (og der det kommer fra) er i indspilning. For at få tilstrækkelig med dynamisk headroom til at man kan være sikker på ikke at ramme klipning ved indspilning og have nok justeringsmulighed i mix osv. så er det hele meget lettere med højere bitdybde (opløsning).

I forhald til samplerate, så har det at gøre med et fænomen, der hedder aliasing. Hvis man sampler et signal, der har frekvensindhold højere end halvdelen af samplerate taler man om " undersampling". Den information, der bliver undersamplet, bliver konverteret ned til lave frekvenser som et "aliassignal", der jo fordi det er ved lave frekvenser er særdeles hørbart. Derfor er man nødt til at foretage en ANALOG lavpasfiltrering af sit signal inden sampling. Hvis man gerne vil have information op til 20 kHz og sampler ved 44 kHz, så skal det analoge filter være så stejlt at det ingen dæmpning har ved 20 kHz, men til gengæld har 96 dB (16 bit) eller 144 dB (24 bit) ved 22 kHz. Det er ikke praktisk realiserbart, og hvis man prøver ødelægger man fasen helt ned i mellemtonen. Derfor er det hele meget lettere hvis man sampler ved 48 kHz eller højere da man så kan anvende et meget blidere analog filter før samplingen.

Derfor har studierne altid arbejdet ved højere sampingsfrekvenser. Og HIFI branchen har været hurtig til at spinde guld på, at almindelige mennesker ikke kender baggrunden, og let kan foranlediges til at tro, at "når de bruger det i studierne, må det være bedre".
Bevensee
Bevensee
Seniormedlem
 
Indlæg: 728
Tilmeldt: tirs jun 02, 2009 11:32

Re: Netværkskabler til streaming ...

Indlægaf daniels » lør jun 11, 2016 14:39

HES skrev:Nå, men vi er jo så enig om at digital ikke lyder ens, ikk'?
Alt andet lig.
At nogen vælger digital only er da fint for dem, ligesom det er for dem der har valgt analog, men der er sgu himmelvid forskel på producenterne imellem.  :lol:


Nej, vi er ikke enige på dine præmisser.

Du spørger om vi er enige om at en datapakke er magen til den samme datapakke, men hvor du fjerner dele af indholdet... Jeg forstår simpelthen ikke hvad meningen er med den sammenligning, for de er selvfølgelig ikke ens (du har jo selv bevidst ødelagt signalet) - men har heller ikke noget som helst at gøre med debatten.

De data der ligger på en harddisk i et system, er 100% de samme data der afleveres til streameren inden D/A-kredsløbet.
Det sørger CRC-protokoller for i computerne.

Der er kun en meget lille del af kredsløbet, hvor musikdata sendes digitalt uden brug af en CRC-protokol, hvor der så teoretisk er risiko for fejl i datapakker - men det er ikke netværkskablerne.

Man kan teoretisk tale om jitter, men er streameren en memory player, så er vi ude i den jitter der kan opstå ved dataoverførslen fra streamerens memory til D/A-kredsløbet.
Den jitter er meget meget lille og langt mindre end hvad der kan opstå i f.eks. en CD-afspiller.
_____________________________________________
M.v.h. Daniel - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet.
daniels
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: søn dec 11, 2005 15:21

Foregående

Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode: