Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Biografhøjttaleren

Processorerne, recievere, forstærkere, højttalere m.m.

Biografhøjttaleren

Indlægaf Klokkeblomst » søn dec 03, 2017 16:36

Nu er jeg jo frygtelig interesseret i biografhøjttalere og har nærmest ved et tilfælde bygget en nedskaleret version af JBL 3730 biograf højttaleren.

Når nu biografhøjttalere skal spille så højt og rent, hvorfor er de så ikke velansete i hifi verdenen??  :roll:
For hvis der er en højttaler som kan spille hele frekvens spektret i en hvis øredøvende kvalitet må det jo være disse og måler typisk bedre end en normal købehøjttaler... :lol:

Så hvordan kan det være at disse højttalere ikke er så velansete.
De eneste jeg kan komme i tanke om som har fået en vis respekt er Miller&kreisel 150'eren, som bliver brugt i alverdens film studier verden over...
Og B&W 800D...som findes i både lyd og film verdenen...
Vedhæftede filer
IMG_0065.JPG
IMG_0065.JPG (14.59 KiB) Vist 573 gange
Brugeravatar
Klokkeblomst
Entusiastmedlem

Geografisk sted: Herning

Re: Biografhøjttaleren

Indlægaf mugge » søn dec 03, 2017 17:17

Det kan måske hænge sammen med, at biografhøjtalere vil være for store til de fleste private hjem. og de færreste har behov for de lydtryk, sådan en kan præstere. Men en god biografhøjtaler vil uden tvivl kunne sætte de fleste "civile" higend højtalere til vægs på en række parametre.
mugge
Entusiastmedlem

Indlægaf Klokkeblomst » søn dec 03, 2017 17:36

Ja det kunne der vel være noget om, men mine højttalere er kun 20cm dybe, til gengæld er de over en meter høje.
De blev i sin tid bygget for at imitere en lille mur-udhæng eller skorstens tilbyggelse pga størrelsen. Og når de står som planlagt ser man dem slet ikke... :lol:
De er så store at man overser dem... :)

Men synes man B&W 800D er stor, så er hifi vel ikke noget for en, da de i mine øjne er små.-kassen er stor men burde fint kunne indgå i enhver stue...
Måske var det pga udformningen at snell blev så populære.

Et stort skrummel at have til at stå kan jo kun være JBL 4355 som jo også er en studio monitor... :P
Men ikke destro mindre var en højttaler i gammel dage decideret et møbel i sig selv.
Brugeravatar
Klokkeblomst
Entusiastmedlem

Indlægaf Kim Olsen » man dec 04, 2017 10:44

På trods af overraskende liniære frekvenskurver, så har en del biografhøjttalere det med at begrænse diskanten, og siger ikke et kvæk over 20 kHz. Det er dog langt fra alle.

Jeg har selv hørt et par stykker i private hjem - meget rene i lyden, ekstremt hul igennem, og typisk kan folk også lide at spille særdeles højt. Det er ret imponerende.

Jeg tror dog at den reelle grund er udseende og manglende prestige, det er to faktorer man aldeles ikke skal undervurdere, de betyder desværre nok mere end de fleste er villige til at indrømme.

Hvad B&W's 800 serie til studiobrug angår, så hænger det sammen med at man tit får dem gratis, til indspilning skal du bruge en near-field monitor fra eks. JBL eller Dynaudio (hvis det skal være hifimærker) der ligger på eller lige bag ved mixerpulten, ikke en hjemmehøjttaler man skal sidde 3-4 meter fra.
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Brugeravatar
Kim Olsen
Administrator

Geografisk sted: The man cave

Indlægaf Milu » man dec 04, 2017 11:23

Det kommer an på hvilket “led” de skal bruges, hvis det er sidste led, hvor der skabes den balance der opleves i stuerne, er de ofte placeret lidt længere væk og de bruger ofte en mere “bredbåndede” højttalere.
Men det er naturligvis ikke alle der benytter sig af en endelig mastering ved et professionel mastering firma, af en mastering ingeniør.
F.eks. som det ses hér ved Wisseloord Studios:
https://youtu.be/yI35EfXJ_rE
Gigawatt PC-4 EVO - DCB - LS-2HC
Lumin A1/K. Lau PSU
Oppo BDP-103D - AppleTV4 - M2Tech Vaughan
ModWright PS/LS 36.5 "DM"
Benchmark AHB2
EgglestonWorks Andra III
XLR: Grimm Audio TPR
RCA: Canare LV-77S
HT: VdH Clearwater lagt dobbelt
Strømkabler: Almindelige “lakridser”
Ethernet: Jcat Switch + Audioquest Cinnamon
Opsat i et studie look alike
Fuld af PRaT...
Brugeravatar
Milu
Seniormedlem

Geografisk sted: Odense C

Indlægaf Klokkeblomst » man dec 04, 2017 11:47

Som man kan se ud fra nutidens biograf lov... :lol:
-så ligger diskanten 11db under resten, en biograf højttaler behøver i reglen kun at spille rent fra 50-2000kz.

https://www.smpte.org/sites/default/fil ... ssa-v2.pdf

Men mange biografhøjttalere spiller skam diskanten, det redigeres blot elektronisk bagefter.
Og rent faktisk ligger bassen +6db over alt andet, hvilket også skinner igennem på en tur i bioen.

Men jeg har jo det samme lydsystem som biografen men fandt først forleden ud af hvordan jeg fik "lyden" ved at studere biograf reglerne.
I min Denon skal jeg sætte equalizerne fra og få anlægget til at imitere fronthøjttalerne overall, samt sætte dynamisk EQ. til, så har jeg nøjagtig samme lyd som i biografen. :mrgreen:
Brugeravatar
Klokkeblomst
Entusiastmedlem

Indlægaf LASSENCAD » man dec 04, 2017 16:46

Se forbi en dag og lyt til mine.

Vh Carsten
LASSENCAD
Medlem

Indlægaf Otto J » man dec 11, 2017 10:01

Klokkeblomst skrev:
Når nu biografhøjttalere skal spille så højt og rent, hvorfor er de så ikke velansete i hifi verdenen??  :roll:

Fordi lydkvalitet indeholder andet end "højt og rent"...

Klokkeblomst skrev:De eneste jeg kan komme i tanke om som har fået en vis respekt er Miller&kreisel 150'eren, som bliver brugt i alverdens film studier verden over...
Og B&W 800D...som findes i både lyd og film verdenen...

Det er ikke "biografhøjttalere". M&K er studiehøjttalere der ofte bruges i hjemmebio, B&W 800D er hjemmehøjttalere der enkelte steder bruges i studier. Der er meget stor forskel på studiehøjttalere og biografhøjttalere.

Der er mange årsager til hvorfor PA højttalere (herunder biografhøjttalere) ikke er særligt velegnede til stue-højttalere, også udover størrelsen. De er ganske enkelt designet til et andet formål - det er lidt som at spørge hvorfor alle mennesker ikke kører varevogn, når det nu giver meget bedre plads til at transportere julegaver. Udover de allerede nævnte ting, så kræver højttalere som de viste en vis lytteafstand for at enhederne korrelerer ordentligt, og du kan ikke komme udenom at de lyder af "horn" (hvilket nogle så godt kan lide, og det er helt fair).

Kort sagt, det er ikke "bedre" - du giver køb på nogle egenskaber på bekostning af andre. Det skal der være plads til, men flertallet vægter anderledes.
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem

Tilbage til Surround Sound