Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Mislyd i ESL 2905 uden årsag

Alt om højttalere.

Re: Mislyd i ESL 2905 uden årsag

Indlægaf Twist » søn aug 05, 2018 19:06

Merz: Som jeg skrev i et svar til hifi freaks, så kan jeg godt regne på i alt 12 paneler, som potentielt kan stå af. Jeg slog det dog hen igen, for jeg håber naturligvis på flere år fra nu uden nedbrud

Men priserne for, at skifte paneler er nu ikke så afskrækkende, at det gør noget. Som skrevet tidligere så kan jeg skifte samtlige paneler for omkring 20.000 kr. i materiale pris. Arbejdsløn kommer selvfølgelig oven i. Men det vil jo forholdsmæssigt blive lidt billigere, at skifte flere paneler når man nu alligevel har skilt højttaleren ad den end at skifte dem enkeltvis.

Så ja - det er besværligt - kræver nedetid med anlægget - og at jeg tager en feriedag og får højttalerne bragt ud og hentet hjem igen (hellere det end Post Nord)

Men jeg kan jo renovere mig ud af det hvis der skulle stå et panel af på et tidspunkt. Det er selvfølgelig ikke noget jeg går og håber på. Men jeg må kalkulere med, at det kan ske
Twist
Entusiastmedlem

Indlægaf Merz » søn aug 05, 2018 21:23

Twist skrev:Merz: Som jeg skrev i et svar til hifi freaks, så kan jeg godt regne på i alt 12 paneler, som potentielt kan stå af. Jeg slog det dog hen igen, for jeg håber naturligvis på flere år fra nu uden nedbrud

Men priserne for, at skifte paneler er nu ikke så afskrækkende, at det gør noget. Som skrevet tidligere så kan jeg skifte samtlige paneler for omkring 20.000 kr. i materiale pris. Arbejdsløn kommer selvfølgelig oven i. Men det vil jo forholdsmæssigt blive lidt billigere, at skifte flere paneler når man nu alligevel har skilt højttaleren ad den end at skifte dem enkeltvis.

Så ja - det er besværligt - kræver nedetid med anlægget - og at jeg tager en feriedag og får højttalerne bragt ud og hentet hjem igen (hellere det end Post Nord)

Men jeg kan jo renovere mig ud af det hvis der skulle stå et panel af på et tidspunkt. Det er selvfølgelig ikke noget jeg går og håber på. Men jeg må kalkulere med, at det kan ske

Hvis du skulle være så uheldig (tvivler jeg på), så er det som regel altid baspanelerne, der går. Meget sjældent de andre, så du behøves ikke at spare op til det :lol:
Merz
Medlem

Indlægaf Twist » fre aug 24, 2018 08:28

Så vil jeg til dem der har fulgt denne tråd lige komme med en sidste opdatering. Tråden har jo ligget herude længe.

Jeg har fået min Quad højttaler hjem, og alt synes OK. Jeg har selvfølgelig ikke haft tid til, at lytte så meget. Jeg skal have lavet lidt endeligt trim på anlægget i dag, og så tegner denne weekend lidt anderledes end mange af sommerens forrige weekender.

Der opstod lidt kaos da jeg skulle hente højttaleren, da jeg kom forkert af bussen og havde lidt svært ved, at finde rundt ude på Amager. Heldigvis ventede chaufføren fra 3*34 på mig, at alt endte godt

20180824_085136_2.jpg
" alt="" />

Jeg fik et af de defekte paneler med hjem. Det skal gemmes som et trofæ i min stue. Men det er naturligvis ikke en type trofæer, som jeg gennem tiden håber, at samle for mange af.

Ja mit gear er oppe, at køre igen, og i weekenden skal jeg nok høre lidt musik :-)
Vedhæftede filer
20180824_085136_2.jpg
20180824_085136_2.jpg (49.3 KiB) Vist 1023 gange
Twist
Entusiastmedlem

Indlægaf Ole Attermann » man dec 03, 2018 19:13

Quad ESL 2905 mislyd:
Jeg er lige blevet bruger her og jeg har haft samme problem med Quad ESL 2905 som omtalt her.
Mine højttalere var kun 6 år da samme problem opstod.

Jeg kunne ikke finde nogen i DK der ville lave dem.
HI FI FREAKS var lige startet med at importere Quad ESL 2905 og kendte ikke noget til dem, så de ville ikke.lave dem.

Så var gode råd dyre!

Quad i UK ville godt sælge mig løse paneler, jeg kan ikke lige huske prisen.

Men jeg gik selv i gang med at skille dem ad og konstaterede at jeg med simple midler kunne reaparere panelerne , i hvert fald så de kunne spille et stykke tid.
Jeg kunne med et stk. skrue og en træklemme holde panelet ud mod afstivningen så jeg med Araldit kunne lime den perforerede panelplade fast til afstivningen.

Så det kan lade sig gøre, det kræver blot lidt fingersnilde  :)
PT er det to år siden de fik turen med limen og de spiller endnu.
Ole Attermann
Nyt medlem

Indlægaf Twist » tirs dec 04, 2018 15:11

Ole Atterman: Ja - jeg ved ikke om jeg er fiks nok på fingrene til selv at kaste mig ud i en reparation af ESL 2905. Men godt at du kunne gøre det - for så fik du dine højttalere op, at køre igen

Jeg har set flere You tube videoer med folk der selv limer på panelerne til ESL 63.

Nu fik jeg lavet mine paneler hos Hifi freaks, så nu kender de i alle tilfælde til reparation af ESL 2905. Men mange højttalere har de givet ikke repareret, da det givet ikke er en højttaler, som er vidt udbredt i de danske hjem.
Twist
Entusiastmedlem

Foregående

Tilbage til Højttalere