Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

JBL Authentics L16

Stor lyd i små rum del 2 - Forklædt som voksen – et rigtigt anlæg forklædt som trådløs højttaler i heftigt retrodesign.

Markedet for trådløse højttalere er oversvømmet, så det kræver lidt at skille sig ud – og det gør JBL et ret seriøst forsøg på med JBL Authentics L16.



Designet er reelt en flad JBL Century L100 i valnøddefinish, og med to aluminiumsdrejeknapper til at vælge kilde og volumen. Hvis man synes at det er for langt, så findes der en special-app til iPad og også apps til iPhone og Android. De virker alle glimrende, og kan endda fungere som medieafspillere, som man kender det fra harddiskstreamere i den tunge klasse.



Højttaleren vejer ca. 16 kg, og er udstyret med basporte der trods prisklassen har flares (afrundinger der forhindre portstøj) forneden, hvor også tilslutningerne sidder. Øverst i midten er ladestationen til tablets og telefoner i form af to USB- stik. Det er praktisk, men ikke noget der blev brugt meget i testforløbet.
Rent subjektivt er L16 virkeligt gennemført lavet for en så billig højttaler (kr. 7.499,-). Og rent kvalitetsmæssigt er det klart den mest gennemførte trådløse højttaler, denne anmelder har været i nærheden af.



Designet er enormt stilrent, og gør sig virkeligt godt i stuen. Eneste kritik er, at gitteret sidder abnormt stramt fast, og selvom at det kan skiftes og fås i flere farver, så sad det så stramt at det ikke blev afmonteret til fotograferingen af frygt for at knække det. Det fremgår ikke rigtig, under udarbejdelsen af denne anmeldelse, hvad mulighederne er. Men en google-søgning indikerer, at der findes blå, rød, måske sort og, som de kommer fra fabrikken, koksgrå.



JBL Authentics L16 har et kabinet i valnøddetræfinish og et sæt 3-vejs højttalere med seks 50W-forstærkere der driver hver sides sæt af hhv. en 25mm diskant, en 2” mellemtone og en 5,25” basenhed (omend hifikyndige nok vil fremhæve et 5,25” nok kun lige kvalificerer til mellemtonegengivelse). Specifikationerne påstår gengivelse ned til 35 hz. Det er nok lige at strække den, men omkring 40hz ved minus en del skal nok passe... Maksimalt lydtryk er opgivet til 108dB, og det er der ingen grund til at betvivle. Nu er højttaleren primært beregnet til trådløs gengivelse via Bluetooth og wifi, men der er faktisk også blevet plads til en optisk indgang, et 3,5 mm-stik stereo stik og en analog RCA-indgang. Den analoge pladespillerindgang har et indbygget RIAA-trin, som understøtter både MM- og MC-pickupper. AirPlay, DLNA og Bluetooth til streaming af musik fra alle typer af trådløse enheder understøttes fuldt ud. JBL Authentics kan gengive 24-bit/96kHz materiale, og højttalerne må derfor kraftigt antages at have én eller anden form for konvertering indbygget, uden dette dog er nærmere oplyst.





Det hele betjenes med to knapper/hjul; ét til at vælge indgang, og et drejehjul til at vælge volumen, hvorefter et hvidt lys indikerer hvor højt der er skruet op. Simpelt, pænt og effektivt.
Der findes, som før nævnt, en JBL tablet app som man kan benytte til at betjene tingene (hvis man har lyst), og det virker fint, især da JBL har indbygget noget EQ der kan aktiveres og justeres på. Herudover har man en form for up-samplingsfunktion indbygget kaldet Clearfi, der rent faktisk virker. Ekstra point for det.
Eneste tilslutning der mangler er reelt USB audio. JBL L16 er nem at sætte op og tilslutte.

Testen er gennemført med alle indstillinger i neutral, men afspiller man fra computer kan det kraftig anbefales at sænke alt under 80hz med 5,5dB. Herved opnår man en væsentligt bedre og mere "hifi-korrekt" basgengivelse.

Betjeningen opleves hele vejen igennem som nem og ukompliceret. Den meget nemme adgang og den gode stemmegengivelse gør L16 rigtigt god til lydbøger såvel som soundbar, når man ser film. I det hele taget må L16 siges at være lidt af en schweizerkniv.

Og der finlyttes…
På Trentemøllers remix af ”What else is there” fra Röyksopp får L16 lov at lege stor bashøjttaler, og det gør den faktisk ganske glimrende. Men skruer man godt op, så vil hifientusiasten umiskendelig kunne høre en tydelig kompression i bassen der fjerner al nuancering. Men bas, dét er der. Bare ikke lige så hård og præcis som når man spiller med lidt mere menneskeligt lydtryk. 

Hele vejen igennem er det sjovt at høre hvordan at diskant og mellemtone faktisk står ganske "stille og roligt" uanset hvor hidsig bassen er. Og selv ved høje lydtryk bukker diskanten ikke under, hvor bassen derimod går over i det kontrolløse når der virkeligt bliver trykket igennem. Det er muligt at L16 kan yde 108dB, men det anbefales at holde den under 100dB. Det burde også række for de fleste.
Den tykke bund giver en meget fyldig stemmegengivelse der kompenserer for det flade lydbillede der opstår, når reel stereo oplevelse ikke er mulig - medmindre man sidder meget tæt på. Gengivelsen er overordnet særligt velegnet til hiphop, f.eks Kongehusets "Chaufførende", og lignende numre lavet af rappere længere sydpå i det danske land.



Marie Key Bands ”Mormor” har en fin stemmegengivelse. Den meget specielle nasale lyd som Marie Key er kendt for, kommer fint igennem. Der mangler lidt af optagerummet, men trommer og guitar står flot og klart, mens bassen, rent niveaumæssigt, nok er en anelse hævet, og mangler lidt nuancering i sin gengivelse. Opløsningen er generelt ganske fin uden at imponere,  men til prisen er der ikke meget at udsætte.

Der er overraskende god gengivelse af Miles Davis' ”Blackbird”. Især er hornet væsentlig bedre gengivet end man ville forvente, og ekko'et fra lilletrommeanslagene er også kommet fint med. Den dybe bas har en lidt kedelig tendens med at gå i selvsving, men ellers må det siges at være en overraskende gedigen gengivelsen af en fin optagelse; dette gælder også gengivelse og opløsning af bækkenanslagene, og deres udklingninger, omend hele optagelsen fremstår ret tør i lyden. En god JBL metaldiskant havde dog nok været et bedre valg til en mere naturtro gengivelse af metalstrenge og instrumenter da den sidste kontante energiudladning ved metallyde er fraværende.



På moderne popmusik som Katy Perrys ”Dark horse” kan man direkte føle rystelserne i kabinettet når bassen pumper derudaf, men den moderne popmusiks diskantkompression gør også at stemmerne fremstår med stort optagerum, og et lettere udefineret, men stort lydbillede. Kunstigt eller ej.
 
Klavermusik med Joja Wendts "Mit 88 Tasten um die Welt" og anden klassisk musik som Apocalypticas ”Worlds Collide” er dog knapt så god kost. Kompleksiteten gør desværre, at både bund og mellemtone komprimerer som en tredjerangspopproducer, og diskanten lider, om ikke lige så heftigt, så også af kompression. Træerne gror altså ikke ind i himlen...

Samlet set
Trådløse alt-i-én højttalere bliver nok aldrig helt hifi-korrekte, men skal man vælge en, så er JBL Authentics L16 det absolut stærkeste bud af alle dem vi har været i nærheden af. Der er ægte JBL-lyd, og der er, inden for rammerne, både fin opløsning, dynamik og smæk på. At den så samtidigt ser godt ud, er jo ikke noget der trækker fra.

Lyden er ikke smart, skandinavisk og moderne. Den er JBL, med en god bastung westcoast- amerikanerlyd. Trods en lyd, der ellers ligger langt over forventning, så kommer lyden ikke ud af højttaleren på samme måde som med et sæt stereohøjttalere, men for en trådløs højttaler er det klart den bedste lyd der endnu har været hørt.


Pris: 7499

Speicirfkationer:
25mm diskant
2” mellemtone
5,25” bas
35hz – 35kHz
Forstærkning: 6x50 watt, 0,1% THD
max spl: 108dB
S/N Ratio: 92dB (98dB for digitale indgange)
1x Stereo 3,5mm stik
2xUSB type A
1x Stereo RCA (understøtter MM og MC input)
1x optisk digital input

For yderligere information, kontakt
JBL
http://dk.jbl.com/homepage-jbl-dk.html

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode: