Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Lyngdorf Audio TDAI 2170

Ren og intelligent digital råstyrke

Lyngdorf Audio var en af de første, og ikke mindst mest succesfulde med den ægte digitale forstærker, og også de første der for alvor forsøgte at få målinger og rumkorrektion hjem i den almindelige forbrugers hjem.

Det er snart en hel del år siden vi her på siden besøgte Peter Lyngdorf og fik en ur-premiere på Equibit teknologien, der sammen med RoomPerfect rumkorrektionen udgør hjertet i Lyngdorf Audios. Vi har derfor taget et kig på seneste aftapning - forstærkeren TDAI 2170.

Da der er gået en del tid siden at man første gang smed digitalforstærkerne Millinium på gaden, og ikke mindst rumkorrektionen RoomPerfect, så er nyeste udgave ikke kun en meget mere forfinet og brugervenlig, men er også ved at være i et prisleje hvor de fleste kan være med, da grundmodellen koster 19.999,- hos eneforhandleren Hifi klubben.

TDAI 2170 er en power-DAC, eller en ægte digitalforstærker om man vil. Det er i realiteten en DAC med et variabelt og ekstremt kraftigt udgangstrin. Lyngdorf Milennium, der pt. er i sin 4. generation, var en af, hvis ikke den første, af denne type forstærker der kom ud til et bredt publikum, og kunne købes i et større antal butikker. Betegnelsen "digital forstærker" er desværre blevet misbrugt af diverse mindre seriøse firmaer og marketingfolk om produkter med klasse D teknologi, switchmode strømforsyning eller swithcmode udgangstrin. Et af kravene til en digital forstærker er i midlertidig en 100% digital behandling af signalet, inklusiv volumenregulering, hvilket stort set ingen forstærkere med prædikatet "digital forstærker" lever op til. Men det er netop tilfældet med Power-DAC's, der er så fuld-digitale som det kan lade sig gøre, og TDAI 2170 kan derfor, som en af de få, med god ret kalde sig en digital forstærker.

Testen har været væsentlig mere omstændig end sædvanligt; primært fordi TDAI 2170 har enormt mange muligheder i både anvendelse og tilpasning. Alle funktioner i forstærkerne er så vidt muligt udnyttet, men der er lyttet og skrevet efter at forstærkeren skal bruges til stereolytning fra digitalkilder med optimering af anlægget ved hjælp af RoomPerfect. Det hele kommer i en enkelt meget tætpakket kasse.

Det testede eksemplar var i en “full spec” udgave med alle tre valgfrie moduler (HDMI, USB og Analog). Analog modulet tilføjer et sæt XLR indgange og tre sæt RCA indgange - der er dog allerede to sæt ind - og et sæt ud. HDMI modulet tilføjer fire indgange og en udgang.
USB modulet tilbyder, ja, en USB indgang. Der medfølger driver, og denne installeres let og elegant.

Analogmodulet vil næppe være nødvendigt for ret mange, mens USB modulet nok er et must hvis man vil afspille DSD og DXD filer eller bare nemt tilslutte sin computer. HDMI modulet er tænkt både til SACD såvel som andre medier da det har HDMI 1.4. Således kan TDAI 2170 fungere som lyd-dekoder i et seriøst 2.1 system, og har samtidigt Audio Return Channel, HDMI-CEC og 3D video pass-through så den nemt kan tilsluttes et eksisterende surround anlæg. Den er dog udelukkende testet som stereoforstærker, og det digitale hjerte i musikformidlingen. Der skal knyttes den kommentar at DSD og DXD afspilning fungerer upåklageligt og nemt.

Forstærkeren har i sin grundudgave to analoge indgang, to coaxiale og fire optiske indgange. Der er også et sæt stereoudgange, disse er dog beregnet til at tilslutte en subwoofer, og burde vel egentlig hedde “sub out”. Udgangen kan ganske vist konfigureres til at fungere som liniesignal for både hovedtelefoner og som “tape out”, men alt i manualen indikerer at udgangens primære fokus er at fungere som subwoofer udgang. Et variabelt elektronisk delefilter på udgangen er også tilgængeligt, og der kan vælges mellem mange typer af både Butter- og LinkwitRiley filtre til denne udgang også. Den fungerer, ligesom den digitale coax udgang, ganske glimrende, omend det må betegnes som lettere dekadent blot at bruge TDAI 2170 som ekstern DAC. Det er dog et glimrende eksempel på den alsidighed forstærkeren tilbyder. Den digitale udgang er coaxial, og håndterer 24bit/192Hz. Den analoge udgang fungerer også glimrende, og det kan undre at man ikke gør lidt mere reklame for at man rent faktisk har en velfungerende analogudgang.

Alle digitale indgange er i udgangspunktet 24bit/192Hz, undtagen USB indgangen der er 24bit/384Hz.

Alle indgangstyper, både i standard og tilvalgsmoduler, har samme lydsignatur. Efterfølgende har det dog vist sig at analogindgangen der er monteret fra fødslen skulle have en ringere gengivelse end det tilkøbte analogmodul - en påstand der dog primært fremsættes i forhandlerens markedsføringsmateriale. Det er ikke helt samme historie der står at læse hos producenten, der dog hæfter sig ved nogle ret smarte featueres og den høje kvalitet af modulet, eks. niveauregulering og mulighed for at øge følsomheden på de analoge input med op til 24dB, og at der bruges guldbelagte relæer til at skifte mellem de forskellige indgange.

Fra et forbrugermæssigt synspunkt må det dog påpeges at beskrivelsen på forhandlerens hjemmeside beskriver at de analoge indgange ikke er beregnet til highend gengivelse, men at man skal tilkøbe det analoge modul hvis man vil have “komprosmisløs audiofil kvalitet”. Såfremt at dette er korrekt (der blev testet direkte i det analoge modul der benytter en AKM-AK5394A  til A/D konvertering da forstærkerne er fuldt digital) så må det alt andet lige anses for at være lidt flabet overfor forbrugeren, især med en pris på 3000 kroner per modul, upåagtet at dette er inkl. montering, men at der i øvrigt ingen “samlerabat” er hvis man køber to eller tre moduler samtidig. Efter lidt nærlytning må det konstateres at forhandlerens marketingsafdeling nok bør lytte på produkterne før end at de kloger sig på hvad der er godt og dårlig, for påstanden om en væsentligt ringere standardindgang på analogsiden holder ikke i byretten.

Forstærkeren leverer 2x85 watt i 8 Ohm, og 2x170 watt i 4 Ohm, hvilket forklarer det lidt kryptiske navn.

Som en del af RoomPerfect pakken medfølger der i kassen er også Lyngdorf kalibreringskit - mikrofon, kabel og stativ, der alene udgør en pris på små 2000 kroner. Kvaliteten af alle tre dele er overraskende høj, og det er solidt og lækkert lavet, især mikrofonen.
Selve opsætningen af RoomPerfect er efterhånden nået et særdeles brugervenligt niveau. Der måles i forskellige positioner og højder rundt om i rummet, herefter regner forstærkeren på informationerne, og så er man klar. Det tog ikke meget mere end ti minutter.
Der er en del muligheder med RoomPerfect, men der blev primært brugt “focus” indstilling under testen, omend at “bypass” også blev brugt for at se indvirkning på lydbillede og indgangssignalet.


RoomPerfect fungerer, og gør hvad det skal. Såfremt at lytterummet allerede er optimeret med akkustikregulering skal man ikke forvente den store, hvis nogen effekt. Der er derimod tale om rigtigt pæne forbedringer i knapt så optimale rum, men såfremt at man insisterer på at spille musik i en kubisk og nøgen betonkasse skal man ikke forvente at RoomPerfect kan stille noget som helst op - der er grænser for hvad der kan rettes op på. Men for den almindelige forbruger er her en del forbedringer at hente, omend det stadig er Nerds.dk’s holdning at man retter op på fejlen - dårlig akustik i rummet - før end at man begynder at kompensere og korrigere på anden måde. For den almindelige bruger der ikke ønsker at have et hjem der ligner et indspilningsstudie, men stadig har en fornuftig møblering og lidt tæpper på gulvet vil RoomPerfect dog være en kærkommen forbedring af den samlede lytteoplevelse.Så avancerede funktioner muliggør både at man kan indstille lydspredningen og dermed også lydbilledet, samt manipulerer signalet, og reelt har man en let udgave af en digital equaliser. Det er dog nok mest aktuelt på ældre optagelser, eller hvis man mener at en hiphop plade ikke har nok bas til at starte med.

ICC, Inter-sample Clipping Correction er Lyngdorfs forsøg på at kompensere for signaler med fuld udstyring der klipper - systemet tilføjer op til 12dB’s headroom til signal for på den måde at undgå de klippede signaler.



Equibit er Lyngdorfs PWM teknologi, og tillader en enkelt signalkonvertering fra PCM til PWM, og signalet forbliver herefter uændret. Equibit blev oprindeligt udviklet af Toccata, og senere købt af Texas Instruments. Det er 15 år siden, og Lyngdorf Audio er stadig en af meget få til at bruge teknologien.

For begge teknologier gør det sig dog gældende at der er meget lidt reel information at hente på Lyngdorfs side, med den viden omkring emnet og implementeringen folkene bag Lyngdorf Audio har, bør man nok kunne forvente at en væsentlig mere dybdegående information er tilgængelig.

Forstærkeren er super-nem i daglig brug, tænd og sluk, skifte input eller volumen, bejteningen er en dyd, og enkeltheden i det hele vil gøre selv B&O misundelig. Der kan niveaureguleres i 0,1 dB intervaller, og da forstærkerne autojustere indgangen så alt har samme volumen er der heller ingen ubehagelige overraskelser når der skiftes kilde. Fjernbetjeningen er rimelig standard og i plast, men et eller andet sted skal man jo spare, og så er fjernbetjeningen et helt ok sted at gøre det. Så kan man jo altid producere en mere luksuriøs udgave for dem der vil have det.

Lyden
Diama Kralls “Stop this World” er meget ren, sammenhængende, og støjfri. Der mangler den sidste skarphed i definitionen på kontrabassen, og de mest hardcore vil sikkert savne at tonerne fra klaverets høje register bliver hængende et milisekund mere, men gengivelsen er forholdsvis åben og luftig, omend næppe på et niveau rørentusiaster vil acceptere. Metalklangen på bækkenerne er meget fornuftig. Kralls stemme har den rigtige tyngde, men formår samtidigt også at vise skarphed når hun er lidt for tæt på mikrofonen.

Rammsteins “Pussy” har en god åbenhed i mellemtonen, korstemmerne kommer let og forfinet til udtryk, og der skal ledes langt efter kompression eller grovkornethed. Stortrommen er ligeledes ganske fornuftig, men der mangler den sidste fylde i Till Lindesmanns stemme. På det kraftige brostykker mister bassen lidt pusten, og især elbassen lider og bliver lettere udflydende og mudret. Ikke nok til at trække voldsomt ned i bedømmelsen, men nok til at man bemærker det.

Michael Jacksons “Beat it” er en smule poleret, men åben. Der mangler måske noget luftighed i toppen, men ellers en ganske fin gengivelse. Bunden har en ganske rimelig transientgengivelse, og enhederne stoppes også ganske fornuftigt uden dog at være på reference niveau.

Dizzy Mizz Lizzys “Love me a little” timer godt hele vejen igennem. Den noget mere enkle basgang passer TDAI 2170 glimrende. Bas og stortromme går hånd i hånd i skøn forening. Gengivelsen er som med de øvrige numre meget ren, men også en lille smule poleret i lyden.
Lyden er ret homogen, men der er stadig plads til at bækkenlydene kan få noget optagerum, og komme lydmæssigt til sin ret. Lydbilledet kan manipuleres via RoomPerfectinstillingerne, men har en særdeles fornuftig dybde og bredde.

Det høje register får lov at blive stående, og overtoner og efterklang får lov at komme med i det faste lydbillede på Joja Wendts “Mit 88 Tasten um die Welt”, en af de bedre liveoptagelser. Der mangler dog den sidste aggressivitet og kant på klaveranslagene, der ellers er ganske flot gengivet med et overraskende dybt og bredt, og ikke mindst højloftet lydbillede. Ikke underligt med tanken på at det er en liveindspilning fra en koncertsal.


Plas Johnsons udgave af temaet til Den lyserøde Panter er ganske flot. Der er hul igennem, bassen er overraskende dyb, dynamikken på lilletrommeanslag er fin, og alle blæserne er der - omend de mangler noget metalklang og blæserintensitet. Gengivelsen er meget rolig, og der er generelt en bemærkelsesværdig fravær af støj.

Elonora Holidays “The Devil may care” er ren og klar i sit udtryk. Det flotte optagerum komplementere den fine stemmegengivelse, og optagelsen fremstår, på nær lidt manglende metallyd på guitaren ganske audiofil i sit udtryk. Den meget rene gengivelse gør at der er en masse små detaljer der dukker frem i optagerummet.

 

Konklusion
Den ægte digitalforstærker er en sjælden art, der ikke så tit spottes i den danske hifi-fauna. Men den gør det godt, rigtig godt. Lyden er meget ren og ufarvet, de mange muligheder, rumkorrektion, equaliserfunktion, et væld af indgange kombineret med et stilrent design og en startpris på standardudgaven på under 20.000,- men samtidigt med massere af saft og kraft gør Lyngdorf TDAI til et rigtigt godt bud på en integreret forstærker man er nød til at prøve inden at man beslutter sig for en ny forstærker i prisklassen. Det er ikke den ultimative forstærker, så ville den dyrere Millenium forstærker jo nok også være overflødig, men til prisen er det svært at klage. Det eneste sådan rigtige kritikpunkt er forhandlerens knapt så lødige markedsføring og prissætning af de ekstra moduler der kan tilkøbes.


Pris: 19.999

Der kan tilkøbes HDMI, Analog og USB modul, hvert modul koster 3.000 kroner.

Udgangseffekt 8 ohm : 2 x 85 watt
Udgangseffekt 4 ohm : 2 x 170 watt (1kHz, 0,07THD)
Pre out : Ja (analog/coaxial)
Indgange : 2 x analog (RCA), 2 x coaxial, 4 x optisk
Fjernbetjening : Ja
Farve : Sort anodiseret aluminium
Størrelse : 45 x 10 x 36 cm (BxHxD)
Vægt : 8 kg


Producent:
Lyngdorf Audio
www.lyngdorf.com


Forhandler:
Hifiklubben
www.hifiklubben.dk

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode: