Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Teac UD-501

Halv størrelse med fuld ydelse

Teac har pt. fire serier af elektronik i halv størrelse på programmet. Vi har tidligere taget et kig på en DAC og hovedtelefon fra H 01 serien, og ser her nærmere på storebroren UD-501 fra 501 serien der også indeholder forstærkere, DAC’s og andet godt.

UD-501 er en DAC med hovedtelefonforstærker, der også afspiller DSD filer.

USB indgange tager asynkron 32/384 PCM, med tre digitale filtre der kan slås til og fra efter forgodtbefindende. Der afspilles også DSD 2.8Mhz & 5.6Mhz over USB, og der er fire analoge filtre til. For at lette afspilningen har Teac endda lavet deres egen enkle, men velfungerende software.

DSD afspilningen med TEACs egen software fungerer fint, men med de få identiske DSD/FLAC indspilninger der er adgang til, og hvor der både er 2,8 mhz og 5.6mhz udgaver tilgængelig, så er der ingen tvivl om at DSD rent kvalitativt er på et højt niveau, men ikke nødvendigvis et højere niveau end 24 bit FLAC. Nu har Teac sin egen software, men ellers har den lettere vanskelige omgang mht. opsætning og ikke mindst tilgængelighed gjort livet lidt surt for DSD afspilning. Da UD-501 kom på markedet var det dog en af de billigste DSD kompatible DAC’s på markedet, og det trækker i hvert fald ikke ned i den samlede bedømmelse.

Coaxial-indgangene accepterer 24 bit/192kHz input, og den optiske indgang 24bit/96kHz format.

Det testede eksemplar var helt i sølv, men har to massive sideplader i aluminium, således at man også kan få DAC ‘en i en Mark Levinson inspireret udgave med en sort DAC og sølv sideplader.

DAC ‘en er opbygget i duel monodesign, Der er således en 32 bit PCM1975 DAC fra BurrBrown til hver kanal. Hver kanal har to Muse 8920 operationsforstærker i dualmonodesign til udgangen. Der er ligeledes en Torodialtrafo til hver kanal.

Der er et sæt RCA, og et sæt XLR til udgangssignalet, Lidt usædvanligt kan DACen sende signal ud af begge udgange samtidigt.

Der kan upsamples op til 192khz, og det kan som med alle andre muligheder med denne DAC slås til og fra via en lille menu der er styret via inputknappen.

Hovedtelefonforstærkeren afgiver 100mW og betjenes med sin egen volumenknap.

DACen er ikke særligt stor, 29 cm i bredden, 8 cm høj og 24 cm dyb, med en vægt på 4 kg.

Designet er pænt og diskret, og bilfolket vil enten elske eller hade at displayet er holdt i velkendte brun baggrund og mørk orange skrift.

Prisen på 6.495,- synes ganske rimelig taget indmad, byggekvalitet og features i betragtning.

Lyden
UD-501 har umiddelbart et forholdsvis lavt støjgulv.

Hovedtelefonforstærkeren har lidt flere kæfter end sin lillebror fra H01 serien, men er en lille smule mørk i mellemtonen, og diskanten bider lidt hårdere fra sig end ønsket, men er nu ellers ganske udemærket, især hvis man ikke har andet. Den kan drive lidt tungere belastninger uden de store problemer, men er dog ikke fuldt på niveau med en rigtig hovedtelefonforstærker. Biddet i diskanten nedsættes dog hvis man holder sig til at spille forholdsvist lavt, alt efter hvor tungt drevne hovedtelefoner man har.

Selve DACen har et lydbillede er en passende højde og bredde, men dybdegengivelsen er en smule tilbagetrukket men dog central.

Gengivelsen er meget neutral på “Beat it” fra Michael Jackson, dog med en svag lys tendens i den øverste diskant uden at det dog bliver hårdt at høre på. Detaljegraden er næsten overdrevet, og nummeret gengives meget dynamisk, stramt og timingen sidder lige i skabet.

Apocalyptica’s “Worlds Collide” er ligeledes meget detaljeret i øvre mellemtone, meget luftig i diskantenen, og har et godt detaljeniveau, især i diskanten, og er ligeledes meget præcis i sin gengivelse med en ren og klar lyd i både bas og mellemtone.

Dire straits “Sultans of Swing” fortsætter de gode takter med en detaljeret rundgang på tammernene, efterklangen når trommestikken har ramt er minutiøst og detaljeret gengivet med en virkelig god opløsning. Bassen sidder stramt og lige i skabet, og er mere ren og slank end decideret tør.

Lumsk “Dunker” er enormt detaljeret og tydelig stemmegengivelse. Næsten enhver lille detalje i optagerummet er med, og man bliver konstant mindet om at der er tale om en studioindspilning - detaljegraden er med andre ord i højsædet. Detaljeringen og opløsningen i mellemtonen er så høj at lydbilledet tillader gengivelse at lyden fra en gulvtam fysisk er placeret bag ved de almindelige tammer der er monteret på stortrommen. Ganske imponerende for noget der koster under 6500,-.

Rage Against the Machine’s “Take the power back” sidder lige i skabet, gengivelsen er stram, præcis og meget detaljerig. Nummeret synes neutralt med en absolut minimal lys tendens i det øverste frekvensområde.

De gode takter fortsætter med en klar og ren blæser på Infected Mushrooms “Apogiffa Night”.
Både mellemtone og bas er stenhård og hårdtslående, omend stadig ren klar og frisk i lyden fra disse israelske technosmede.

Agnes Obels “Falling Catching” giver et godt indblik i diskantens evne til at differentiere ved selv små detaljer når meget nærtliggende toner gengives hurtigt, og man samtidigt får hele deres udklinging med., samtidigt er anslagsenergien fra tangenterne bevaret, således at man får den naturlige klang og fylde fra en trætangent med i gengivelsen.

Dave Brubecks “Blue rondo a la turk” har en fantastisk luftighed omkring bækkengengivelsen, metalklangen er bevaret uden at blive anmassende, og man får et realistisk indtryk af trommesættet, på samme måde formår DACen at give saxofonen sin specielle klang og sprøde diskant den opmærksomhed den fortjener, uden at fortynde de små høje toner. Luftigheden og transparensen gælder da heldigvis også for kontrabassen der især på mellembassen har en detaljering og opløsning der giver en tro på at det er rigtige instrumenter og ikke en optagelse man hører. Her hjælper den måde energien i nummeret kommer ud af højttalerne nu også ganske godt.

DSD afspilningen viser en masse kvaliteter. På Anne & Pete Sibleys "Show me the way" får man serveret en af de mest naturlige guitargengivelser med et ekstremt højt niveau af realisme. Hele stemmen er fuldstændigt gengivet, og både over- og undertone reproduktionen gør stemmen til en af de bedste stemmegengivelser der længe er hørt. På samme måde har Joe McQueens "Monday Morning" en af de suverænt bedste hi-hat gengivelse, omend ikke helt på niveau med gengivelsen fra North Star Excelsio vi tidligere har testet. Den detaljerede opløsning og den måde energien kommer ud af højttaleren på gør den enormt naturlig og troværdig. At optagelsen som helhed så er meget transparent og åben gør det næppe værre.

Konklusion
UD 501 gør det godt, rigtigt godt når man tænker på at der er brugt penge på DSD afspilning og en DAC chip per kanal samt et hæderligt hovedtelefonudganstrin. Der findes bedre DACer, og der er et naturligt kvalitetsspring til produkter til den tredobbelte pris vi også har testet, men til prisen er mulighederne, indstillingerne, dobbelt signaludgang og DSD og kvaliteten helt rigtig. UD 501 er således et stærkt bud for dem der vil have mest mulig DAC og pengene.


Specifikationer
Supported Audio Formats
USB Audio: DSD, 2.8 / 5.6MHz
PCM, 16 / 24 / 32bit, 44.1 / 48 / 88.2 / 96 / 176.4 / 192 / 352.8 / 384 kHz Coaxial: S/PDIF, 16 / 24bit, 44.1 / 48 / 88.2 / 96 / 176.4 / 192 kHz Optical: S/PDIF, 16 / 24bit, 44.1 / 48 / 88.2 / 96 kHz D/A Converter: BurrBrown PCM1795 x 2 Up-conversion: 192kHz (supports PCM less than 192kHz)
Audio Inputs
USB Audio (USB):
Connector: USB B-type Version: USB 2.0 (Asynchronous Transfer mode)
Coaxial (COAX 1 / 2)
Connector: RCA Pin Jack Input Level: 0.5Vp-p Inout Impedance: 75 ohms Optical (OPTICAL 1 / 2)
Connector: TOS-link Input Level: -24.0 to -14.5 dBm peak
Audio Outputs
XLR Balanced
Connector: XLR 3-32 Output Impedance: 88 ohms Max Output Level: 4.0Vrms RCA Unbalanced
Connector: RCA Pin Jack Output Impedance: 22 ohms Max Output Level: 2.0Vrms Headphone Out
Connector: 1/4” (6.35mm) Stereo Jack Max Output Level: 100mW + 100mW (32ohms loaded)
Audio Performance
Frequency Response: 5 – 80kHz S/N Ratio: 115dB THD: 0.0015%
Supported OS
Windows: Windows XP (32bit), Windows Vista, Windows 7 Macintosh: Mac OS X10.6.4 or later, 10,7,x 10.8.x

Pris: 6.495,-

For yderligere information, kontakt
Teac Europe
http://www.teac-audio.eu/en/


 

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode: