Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Auralic Polaris

AIOS - Alt i en boks

Ja, AIOS er ikke titlen på et nyt Apple-tiltag, men derimod fællesbetegnelsen for en gruppe forstærkere, der går under betegnelsen ”All In One System”, altså som indeholder alt. Og alt – ja det skal faktisk tages ret bogstaveligt. 

I lighed med produkter fra bla. Moon, Hegel, Devialet og flere andre er Auralic Polaris er et produkt i denne gruppe, der dermed kan det hele og endda lidt til. Det betyder at den har indbygget for- og effektforstærker på 120 watt, streamer, indgangskredsløb for RIAA korrektion fra pladespiller. Alt sammen bygget yderst kompetent og kompakt med en størrelse på 33cm x 26cm x 6.5cm og kun vejer 4,5 kg.
Produktet kommer fra Auralic i Kina, der hurtigt siden sin start i 2009 har fået temmelig stor anseelse i de fleste hifi-kredse. Firmaet er grundlagt af Xuanqian Wang,

Bemærk en lækker finish
Indgangene
Hold nu fast – listen over indgange bliver lang! Intet mindre end 11 forskellige stereo-indgange er der på denne lille sag. I sandhed imponerende!  

Digitale indgange inkluderer AES / EBU, Coaxial, Toslink og en USB-forbindelse til en computer arbejder som en standalone USB DAC. Der findes også to par RCA indgange – eller rettere RCA multistik, for Polaris kan konfigureres, så man kan vælge imellem at bruge RCA indgang som linie indgang, samt indgang fra pladespiller via RIAA korrektion og følsomhed til at kunne forstærke MC-pickuper uden for megen støj. Men det bliver ikke med dette, for RCA tilslutningerne kan også levere linie udgangssignal, så Polaris kommer til at fungere som en forforstærker, inklusiv separat subwoofer udgang, hvis det ønskes.  Alt vælges via multifunktionsknappen på forpladen, der i øvrigt lige bortset fra main-on/off på bagsiden så også er det eneste fysiske brugerinterface til forstærker. 

Som en sidste, men væsentlig detalje kan der monteres en harddisk i forstærkeren. Med den monteret behøver man ikke længere have en NAS-server, eller have en separat USB harddisk stående. Dermed kommer Polaris til helt at leve op til sin kategori: At produktet i en boks kan hvad man med bedste fantasi kan forestille sig i dag. 
Med andre ord: Slut med at eksperimentere med kabler, strømforsyninger, netkabler etc. Lidt kedeligt for hifi freaks, men for musikelskere en åbenbaring. Ikke mindst også fordi lyden følger med, men det vender jeg senere tilbage til. 

Auralic Polaris udviser kort sagt fleksibilitet i højeste potens.

Den interne opbygning
Selvom Auralic er fra Kina, er teknologien baseret på produkter fra USA og Holland. Således anvendes hollandske Hypex klasse-D udgangsmoduler som udgangsforstærkere. Det er gennemprøvet teknik, der virker.
Internt er forstærkeren bygget til højeste karakter. Med afmonteret svøb, der i øvrigt let lod sig afmontere, da alle skruer sad perfekt i gevind i stål chassiset – et yderligere udtryk for den høje produktkvalitet, får man et særdeles godt indtryk af, hvad byggekvalitet produkter kan leveres i. Alle ledninger er trukket ordentligt, og selv net-transformator er monteret i en holder, hvor transformatoren er limet fast – udover at være spændt fast til chassis i en kraftig bolt.


Nettrafoen ser umiddelbart lidt underdimenstioneret ud, men vær opmærksom på, at udgangstrinnet er af type Klasse-D, der slet ikke har det samme typer krav til strømforsyning som de ældre klasse A/B forstærkere med deres lave drift effektivitet. Og i dag er det muligt at udvikle switchmode strømforsyninger, som er yderst vellydende. Det har adskillige producenter vist i praksis – uanset de mange meninger herom. Udgangstrinnet leverer 180 w/4 ohm, 120 w/8 ohm og er baseret på hollandske Hypex ucd180. Kinesisk produkt, ja – men med komponenter fra flere dele af verden.

Den avancerede volumenkontrol
Den implementerede volumenkontrol i Polaris er uden sammenligning den mest geniale og smarte, jeg har set i et hifi produkt, hvis primære virke er håndtering af digitale signaler.
I langt de fleste tilfælde er en digital volumenregulering at foretrække, da det er den eneste teknik, der sikrer 100% nøjagtig tracking mellem kanalerne. Denne løsning koster imidlertid. I de fleste tilfælde koster det opløsning, faktisk 1 bit for hver 6 dB lyden bliver reguleret ned. Påvirkningen på lydkvaliteten må dog vurderes som minimal, fordi den indbyggede konverter ESS Sabre 9018K2M (hvad ellers?), også med lydregulering arbejder med 32 bit opløsning. Det giver 16 bit ned til CD format, før CD lyd påvirkes.
Alligevel har Auralic valgt en nærmest kompromisløs løsning, nemlig at dæmpe signalet analogt trinvis i 6dB og så indenfor hvert af disse trin dæmpe yderligere i digitalt domæne. Det sikrer til en hvert maksimal opløsning, og det bliver ikke nødvendig med gain tilpasning afhængig af højttaler følsomhed. 
Desværre oplever jeg at gain i forstærkeren er noget i underkanten. Det er ikke at de 120 watt ikke er nok, for de er både gode og effektive, men ved musik, der ligger -25dB nede ifølge EBU standard, kan lydstyrken over mine højttalere ikke altid blive tilstrækkelig høj. Det bør kunne rettes.

Superlækker indmad – bemærk pladsen til indbygget harddisk
Når man kører op og ned med volumenkontrollen i et step ad gangen kan man høre disse små ”hop”. Måske vil dette genere nogen, men for mig har det ingen større betydning. Det er i øvrigt værd at bemærke, at ved niveau 76 lyder der et lille klik fra forstærkeren. Det indikerer for mig, at der op til 76 reguleres passivt i analogdomænet og efter 76 reguleres med en aktiv forstærker. En lille lækker detalje er, at når man deaktiverer mute, ja så åbnes musikken ved indtoning.

Kort sagt: En næsten state-of-the-art volumenkontrol, som vil have maksimal opløsning med højst 12dB (2 bit) tab i opløsning, uanset om kontrollen står på kl. ”20” eller ”16”. Det mener jeg ingen andre producenter kan levere. Heller ikke dem, der vælger attennuator baseret på omskiftere og en modstandsrække.  

Indbygget streamer
Streameren i Polaris er en historie for sig selv. Den er ganske avanceret, håndterer både trådløs og opkobling med tråd. Den er let at konfigurere og håndterer op til 256 DSD. Streaming kan etableres gennem CAT6 forbindelse, eller wifi, opsætninger er let daglig brug er helt problemfri. Under hele test perioden oplevede jeg ikke et eneste forbindelsesproblem eller udfald i lyden. Den indbyggede software må derfor vurderes som værende særdeles moden og gennemtestet.
Den interne DAC er baseret på det de kalder AURALiCs Fleksible Filtre, hvor der kan vælges mellem fire forskellige karakteristika ved filtrene og Femto Master Clock. Og med POLARIS og deres Lightning Streaming Platform er Quad-Rate DSD og PCM understøttet op til 32Bit / 384K via Wi-Fi-netværk. Endvidere supporteres Airplay og Bluetooth. Alt i alt imponerende digital teknik for en integreret forstærker i denne prisklasse.

Remote software
Til at styre Polaris forefindes Lightning DS, hvor der udover at kunne styre streamer og konto til Tidal, og så via den i den nyeste version mulige konfiguration af streamer opsætning via browser på pc. På iPad er Lightning App’en let at lære at anvende.  Den fungerer perfekt, selvom jeg i test perioden næsten udelukkende anvendte Roon. En stor fordel er det imidlertid, at man kan skifte fra at styre med Lightning til at styre via Roon og tilbage igen uden at skulle gøre noget som helst i opsætning. Det er ganske godt implementeret! Og med Roon er det også en yderst simpel sag at få boksen til at spille. Desværre styrer Lightning app-en ikke selve forstærkeren, men altså kun streameren. 

Fjernbetjening virker vel fyldt men fungerer dog.
Desværre kan man kun skifte indgange via fjernbetjening og ikke også via app.

Der følger en traditionel fjernbetjening med, der ganske smart også kan styre streamer. Den er udført i plastic, og ser ret billig ud, og det er tydeligt at der ikke er ofret megen opmærksomhed på denne komponent fra Auralic, da fx streamer aktiveres ved tasten mærket iPod. Det er forvirrende indtil man lærer det. Stor ros til det meget overskuelige og dog meget informativt og samtidigt pæne display, der kan slukkes helt.
Det kunne lyde som om hele opsætningen af Auralic Polaris er kompliceret og vanskelig. Imidlertid bliver man guidet let igennem hele opsætningen, så der går ikke mange minutter, før det er muligt at streame sin første musik. Ros til Auralic for at sikre brugervenlighed på disse punkter.

Lyden
Alt i alt er Auralic Polaris en temmelig veludstyret forstærker. Men kan lyden følge med? Jeg kan med det samme afsløre, at det kan den, tilmed temmelig overlegent. 

Desuden er den kompakt, ser godt ud og virker som om den kunne holde i årtier. Og jeg kan roligt sige at alting har fungeret til højeste udmærkelse under hele test perioden – og den har været lang, for det har været en sjov forstærker at have stående.

Læsere af mine tests og anmeldelser vil vide at en hifi komponents voicing, altså ”klangen”  betyder alt for mig. Forkert, og unaturlig klang, og produktet har kun kort tid husly hos mig. Derfor er mange af de musikstykker, jeg bruger til test, altid akustiske optagelser, fx symfoniorkester, jazz ensemble, kor osv.

Når jeg spiller sådanne eksempler over Auralic Polaris lyder disse optagelser ret naturtro. Forstærkeren har altså en rigtig godt ramt voicing, der i den grad formidler musikkens udtryk. En lidt speciel men nem måde at konstatere dette på er simpelthen ved at høre en masse albums fra fx, og hvor jeg hele tiden fik lyst til at høre et helt album færdig i fx Tidal, og så bagefter i loggen til Roon at se, hvor mange numre jeg har hørt helt igennem uden at hoppe til næste track. Og så hørte jeg ofte hele albums færdig, for lige at høre hvad næste track bød på. Det lyder som en basal kvalitet, der altid bør være på plads. Men det er desværre ikke altid tilfældet. Alt for ofte er lyden for lys – især for nutidens nye produkter, så halvdelen af ens favorit musik på favorit musikselskaber ikke er til at holde ud at høre på – i det mindste i længere tid.  

Over Polaris lyder det godt! Det er ikke fordi den er klangforskønnende, eller slører detaljer, for jeg kan sagtens høre hvad jeg skal høre. Detaljerigdommen er altså på plads. Og ikke mindst fordi meget af det Auralic Polaris gør, er sammenhængende og med en god margen hvad man forvente af en forstærker i denne prisklasse. Derfor er der ikke tale om ekstra ordinær præcis bas som modsvares af en ikke særlig sammenhængende og måske endda spids top. Nej, alt i lydbilledet hænger fint sammen på tværs af forskellige parametre. Det burde være selvfølge for alle hifi komponenter, men min erfaring er, at det sjældent lykkes. Det faktisk uanset pris.
Jeg har også eksperimenteret med de fire forskellige filtre i konverteren. Der er forskel i lyd, så hvilken man vælger, er meget bestemt af en personlige referencer. Jeg foretrak til den meste musik filter 4, der i mine ører gengav transienter mest naturligt med en behagelig sprødhed. 

Den samlede boks
Det kan lyde som en meget simpel måde at få godt hifi på ved blot at købe en boks med det hele. Men man skal selvfølgelig tænke på, at de enkelte komponenter i boksen som tidligere nævnt passer lydmæssigt sammen, og man som bruger slipper for at skulle eksperimentere med kabler. Jeg har naturligvis kunnet få mere ud af boksen ved at sætte en SOtM SMS-200ultra streamer på i stedet for den indbyggede. Det hæver prisen voldsomt, og man kommer så til at betale for noget, som ikke rigtigt giver den samme forbedring som investeringen. Men på Auralic Polaris er dette eksperiment måske nok en smule overkill, da den indbyggede streamer ligesom passer fod i handske med resten af forstærkeren.

Konklusion
Auralic Polaris skal tages alvorligt. Og seriøst! Den her testede forstærker har en produktionskvalitet og en færdiggøringsgrad, der i den grad giver både europæiske og amerikanske producenter mere end kamp til stregen. Lyd og teknik følger den fine finish helt til dørs.

Auralic Poralis er ikke den mest dynamiske forstærker, jeg har hørt. Det modsatte ville nok også undre en del. Men sammenhold det at den har den helt rigtige klang, så man får lyst til at høre mere og mere musik, så den i denne sammenhæng ret lave pris? Målet vil på den måde givetvis være nået for mange. 

Den spiller ikke med suveræn gennemsigtighed og detaljeringsgrad. Til gengæld lyder nærmest alt jeg har spillet, fantastisk behageligt, sammenhængende og musikalsk. Det er i mine øre et kæmpe kæmpe plus.
Jeg må indrømme, at jeg har savnet Auralic Polaris efter tilbagelevering til leverandøren og spørger nu mig selv: Har jeg egentlig brug for mere end hvad den kan levere? Det er jo længe siden jeg har hørt så meget musik… Jeg kan nok ikke svare entydigt på dette spørgsmål. Men for mig vil det være fuldt forståeligt hvis du i det mindste bliver så nysgerrig at du vil give Auralic Polaris et lyt. Den beslutning vil du ikke fortryde. Måske går du endda videre end blot at lytte….

Produkt: Auralic Polaris
Producent: Auralic
Distributør: StudioSound.dk
Pris: kr. 23.995,-

For yderligere information, kontakt importøren
Studiosound
www.studiosound.dk
Telefon:  50 54 69 19 og 44 54 54 01
Mail: kontakt@studiosound.dk

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode: