Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Aurelic Vega G2 DAC

Overlegen musikalitet

Man kan roligt sige at kinesiske/amerikanske Auralic har succes med sig. På kort tid har de siden deres start i 2008 lanceret en stribe produkter, som næsten alle har fået en mere end god modtagelse i verdenspressen. Det gælder også Nerds.dk, hvor vi tidligere med særdeles godt resultat, så nærmere på og lyttede temmelig intenst på deres alt-i-en forstærker, Auralic Polaris.


Firmaets grundlæggere Xuanqian Wang og Yuan Wang, mødte hinanden i Berlin 2008 til WaldBühne Festival. Det var altså interessen for klassisk, akustisk musik, der bragte dem sammen. Ideen til et hifi firma var samtidigt grundlagt. Og musik har lederteamet forstand på. Udover at være uddannet ingeniør, er Xuanqian Wang uddannet elektronik- og lydingeniør, og har samtidigt tillige ernæret sig som en højt estimeret koncertpianist. Yuan Wang har i USA studeret sociologi og management. Der er god grund til at tro, at de kompetencer bag det lederteam ved hvordan musik lyder og hvordan man får produkterne ud i den virkelige verden! 

Auralic Vega G2
Denne gang har jeg set og lyttet på deres bud på efterfølgeren til Auralic Vega, en DAC med indbygget volumenkontrol og basereret på ESS Sabre 9028 konverterkreds. Denne konverter har taget verden med storm, ikke mindst fordi den udover at have fremragende lyd, også gav ejeren mulighed for at vælge mellem forskellige digitale filtre. Det var i 2014 ikke almindelige features på en DAC til ca. 25.000,-.


 Pænt display – enkelt design – kun en drejeknap udgør bruger interface

Men tiden løber hurtigt – især indenfor digital lyd – så selvfølgelig er Auralic kommet med en opdatering af denne allerede klassiske DAC. Den nye generation blev naturligt kaldt G2, sandsynligvis som ”generation 2”, en nummerering, som dog ikke helt holder, da Auralic i München i maj annoncerede en lidt billige serie kaldt G1.
Allerede da et produktionseksemplar var klar i efteråret 2017 var min opmærksomhed mere end skærpet på dette produkt. Beskrivelsen af designet af produktet, features og dets udseende kaldte på et test eksemplar. Jeg blev dog enig med forhandleren Studiosound.dk at holde hesten lidt, da der stadig var tale om et meget frisk produkt – hvilket med moderne produkter betyder firmware, som ikke er helt moden. Moderne hifi produkter er i den grad styret af firmware. Heldigvis sover Auralic ikke i timen, og der kommer jævnligt opdateringer til deres produkter, herunder også Vega G2.

Men hen på foråret vurderede jeg at produktet var modent til en test. Jeg tog ikke fejl i denne antagelse, selvom der viste sig visse små problemer. Det vender jeg tilbage til senere.

Udover Vega G2 indeholder G2 serien også en ekstern streamer, Aires G2 (test vil følge senere), samt en clock enhed og en upsampler, de sidste to produkter er dog ikke færdige til produktion.

Hvad er Auralic Vega G2?
Grundlæggende er Auralic Vega G2 et yderst komplekst produkt, og det afspejles direkte in den tid, det har taget at komme hele vejen rundt i dette produkt. 
Vega G2 er basalt en top-of-the-notch DAC, med de digitale indgange, som man kan forvente, suppleret med ægte analog indgang, med analog signalføring frem til den diskret opbyggede relæstyrede analoge volumenkontrol med regulering med ialt 100 trin. Hertil balanceret opbygning og både balanceret og ubalanceret analog udgang via XLR og phono. Jo, det tegner godt, og må da også vække enhver entusiasts opmærksomhed.

Smuk finish – også på bagsiden. Kabinet består i realiteten af en stor aluminiumsblot og en tyk bund

Det indre er intet mindre end imponerende – både teknisk og også i forarbejdning. Alle digitale signaler kan stort set behandles, inkl. DSD op til DSD512, og listen over supporterede formater er så lang, at jeg vil henvise til Studiosound.dk’s hjemmeside for disse information. 

Upsampling til lage
Men det der især vækker opmærksomhed, er den voldsomme processor kraft, som upsampler alle digitale signaler til 1.5 Mhz, og bliver gemt i en hukommelse, hvor op til 0,5 sekunders musik bliver gemt, inden data bliver konverteret til analog i Sabre kredsen, ESS 9028PRO. Ifølge leverandøren gør dette DAC’en helt jitter fri, og betydeligt mindre afhængig af kvaliteten af de digitale indgangssignaler. Det er en betydelig udvidelse i forhold til forgængeren Vega, som allerede på dette område havde en temmelig imponerende performance.

Diskret opbygget volumenkontrol
Som før nævnt er Vega G2 udstyret med en relæstyret analog volumenkontrol, og denne temmelig dyre implementation er ud fra lydmæssige vurderinger næsten alt andet overlegent. Tidligere Vega DAC er udstyret med en digital volumenkontrol, men den absolutte opnåedelige lydkvalitet af denne form for niveau regulering afhænger i høj grad af forstærkningen i effektforstærker (gain’et) og hvor langt ned det er nødvendigt at skrue volumenkontrollen. Med meget følsomme højttalere og en effektforstærker med stort gain, vil lydkvaliteten lide mere og mere, jo lavere volumenkontrollen står. Dette ved mange DAC producenter, hvorfor fx Benchmark Media med deres DAC3 (test undervejs), giver mulighed for at dæmpe udgangsniveauet med jumpers, så det passe til det øvrige setup i anlægget.


Sådan er det ikke med Vega G2. Med en analog og diskret opbygget volumenkontrol behøver man ikke have bekymringer om, hvorvidt lyden bliver ringere jo mere man skruer ned for volumen.

Relæerne til styring af volumen er af den såkaldt ”latch-type”, dvs. relæer som kun får strøm når de skal skifte status. Det forhindrer enhver påvirkning af de elektroniske kredsløb. En eksklusiv løsning på et gængs problem. I alt kan der reguleres i 100 trin, og på informativ vis vises dette på display som 0-100. En betydelig mere praktisk udlæsning end blot ”-67.4”, som i øvrigt ofte ikke starter ved 100. 

Der kan af og til forekomme mindre klik og huller i lyden, når man justerer volumen. Det har dog på intet tidspunkt et niveau, som har generet mig, men andre kan selvfølgelig have andre præferencer for hvor kritiske disse bi-lyde er. Til gengæld kan man til enhver tid ramme den samme lydstyrke – i det mindst skønt for en hifi anmelder. 

Orfeo udgangstrin 
Den regulerede linieudgang i Auralic Vega G2 er baserfet på Auralics varemærke ”Orfeo”. Der er her tale om et diskret opbygget udgangsmodul, som har historie tilbage til den legendariske mikserkonsol Neve 8087, hvor ganske få stadig er i virke, en sound der var karakteriseret ved en nærmest ekstrem gennemsigtighed og samtidig høj musikalitet, uden at det på nogen måder går ud over neutraliteten i gengivelsen.


Orfeo udgangstrinnene er gemt under køleplanen, men er i samme bokse som den diskret opbyggede analog volumenkontrol i hver sin boks for hver kanal

Spørgsmålet er så hvad alle disse tiltag, hvoraf jeg ikke før har set lignende nærmest ultimativ opbygning både i digital og analogt domæne, vil betyde for den samlede lyd.  For mig er der ingen tvivl om at disse tiltag er mere end marketing beskrivelser har betydet temmelig meget for den absolutte lydkvalitet. Så meget, at man kniber sig i armen og spørger hvordan denne lyd dog er mulig….

Vega G2 – Opbygning og øvrige features
I lighed med forgængeren Vega, er Vega G2 kun forsynet med en enkelt drejeknap, der udover at fungere som en super lækker volumenkontrol med diskrete, nærmest eksklusive klik lyde, også styrer valg af indgang, filtre etc. via menu systemet. Et enkelt tryk ind – og nu vises menu systemet på displayet.

Man skal dog lige sig vænne sig til at der kun er denne eneste knap. Men det giver et yderst lækkert design og når man først har lært det – en lækker betjeningskomfort. Til gengæld er det så også det eneste interface, der er til apparatet. To forgyldte bøsninger giver mulighed for tilslutning af hovedtelefoner. Tilsluttes der hovedtelefon afbrydes udgangssignaler desværre ikke, hvorfor man separat skal afbryde forbindelsen til effekttrin.


 Indvendigt er opbygningen intet mindre end første klasses. Galvaniske adskillelser mellem digital og analog, og overalt 6-lags print

Da den gennembalancerede analogsektionen med den fremragende volumenkontrol er så suveræn, bortfalder behovet for en separat linieforstærker med volumenkontrol helt for de fleste. 

Clock’en i en DAC er det kredsløb, der har størst indflydelse på mængden af jitter, og dermed hvor meget ”digital” lyd, produktet producerer. Auralic anvender her clock med en nøjagtig i femto-sekunder. Det betyder en tusind gange større nøjagtighed i forhold til den opgivelse i pico-sekundenheder, som næsten alle andre DAC producenter anvender. Det er mere end data, jeg kan allerede afsløre at det kan høres. Ingen tvivl om, at dette er medførende til at reducere endnu mere af digital lyd. 

Forskellige filtre
Som nævnt i indledningen var Auralic tidligt ude med at tilbyde forskellige digital filtre, som brugeren efter smag og præferencer kan vælge. Der er fire type: Precision, Dynamic, Balance of Smooth.  Balance og Smoth er begge baseret på minimal phase, og er filtrene, hvor pre-ekko er elimineret. Det er forskelligt, hvor meget pre-ekko påvirker den enkelte lytter – det er individuelt. Jeg fandt dog at Balance og især Smooth filtrene giver den langt mest naturlige og ubesværede lydgengivelse.

Indbygget streamer
Lidt ekstraordinært, men i praksis en suveræn detalje er at Vega G2 er udstyret med en streamer. Det var under test perioden tydeligt at Auralic har nedprioriteret denne funktionalitet ved lanceringen, men jeg opnåede at få installeret en firmware opdatering, som i den grad bragt streamer op på et helt andet niveau. Et niveau så højt, at jeg vil vurdere at brug af ekstern streamer ikke længere er nødvendigt. 
At streamer er indbygget gør den daglige betjening af Vega G2 meget lækker, ikke mindst for mig, som nærmest udelukkende anvender streaming og Roon som styringssoftware. Vega G2 er i skrivende stund ikke Roon testet (det der tidligere hed ”Roon Certificeret”), men i en mail til mig har Auralics CIO Wang orienteret mig om, at Vega G2 vil blive Roon testet. Der er nu af den grund ikke grund til ængstelser, da Vega G2 i hele test perioden kørte perfekt med Roon uden et eneste problem.

Der er dog også mulighed for at anvende Auralics egen software, Lightning DS, som er hurtig at lære og nem at bruge. Desværre findes denne kun til IOS, men Auralic har meddelt at Android version er på vej. Desværre kan man kun styre Vega G2 via Lightning DS, når indgangen til apparatet er valgt til streamer. Det er ærgeligt, da det ville kunne være fint at Vega’ens mange funktioner alle kunne styres fra fx iPad. Men sådan er det ikke, skifter du indgang til fx USB mister du kontrollen fra iPad.

For mig har dette betydet mindre, da jeg foretrækker at anvende Roon, udfra både bedre søgefunktionalitet og ikke mindst en streg bedre lyd end via Lightning DS softwaren. Skal der så skiftes indgang, bruger jeg menu systemet – eller hvis jeg er doven: plastik fjernbetjeningen. Mere om denne senere.
Auralic Vega G2 understøtter ikke MQA, men Auralic hævder at have lavet en bedre rendering end den MQA kan præstere. Via den nye version 1.5 af Roon opnåede jeg 24 bit/96Khz dekodning over Vega G2 uden problemer. Jeg savner næppe noget i forbindelse med MQA afspilning.

Manglende fjernbetjening
Jeg troede først det var en fejl i leverancen, men den er god nok: Auralic Vega G2 leveres ikke med en fjernbetjening! Det faktum er for mig intet mindre end overraskende for et så forholdsvis dyrt produkt. Det er Auralics erklærede intention at man via den indbyggede funktionalitet for indlæring af fjernbetjening indkoder sin foretrukne fjernbetjening til Vega G2. Denne intention rejser dog flere problemer: For det første kunne ingen af de fire fjernbetjeninger, som jeg havde liggende, få Vega G2 til at lystre. Enten forstod den ikke kommandoen fra fjernbetjeningen efter indlæring, eller også fungerede det yderst trægt, som fx fjernbetjening af volumenkontrol, der så kørte i ”hakker”.


Fjernbetjening i billig plast

Noget andet er jo så at finde en fjernbetjening, som har de symboler på knapperne, der giver mening.  Det er heller ikke let at finde. Efter en kontakt til Auralic har de dog informeret, at fx Logitech Harmoni fjernbetjening kan kodes, da koder til Vega ligger i Logitech’s database. Hvorvidt dette virker ved jeg ikke.

Til alt held tilbyder den danske forhandler Studiosound.dk at få medleveret fjernbetjeningen til Polaris, der så også virker helt perfekt på Vega G2. Det er en god løsning på en forkert producent beslutning. Det er dog en yderst billig fjernbetjening i rent plast, med en finish, der slet ikke hører hjemme i den kategori, som Vega G2 ellers befinder sig i. Jeg vil foreslå Auralic at der mod ekstra betaling og bestilling kan rekvireres en passende fjernbetjening, der virker ud-af-boksen. En plastik fjernbetjening trækker nu en gang ned på den totale oplevelse af produktet. Jeg vil dog nævne, at det er ret smart at når man anvender streamer funktionen i Vega G2 så  kan man ikke kun starte og stoppe musikken og regulere lydstyrke fra fx iPad via Roon men også via fjernbetjeningen.  

Fremragende finish
Og det er virkeligt synd, at Auralic har nedprioriterer betydningen af en fjernbetjening. For som jeg ser det, er Auralic Vega G2 med en god margen det mest fornemme hifi-produkt jeg har haft i hænderne. Designet og svøbet af ren aluminium, udfræset af en massiv aluminiumsblok, som det er set hos fx amerikanske Ayre MX-R, signalerer simpelthen kvalitet og vil givetvis give mange kommende købere stor ejerglæde. Man får simpelthen lyst til at se på det lækre apparat med den anoxerede overflade.



 Jeg har ikke før taget billeder af bunden af et hi-fi produkt. Men Auralic Vega G2 er flot, selv på bunden

Displayet står både smukt og klart, er i farver og når der på Vega G2 er valgt streamer indgang vises coverart, spille status og lydstyrke. Jeg kunne dog godt ønske at lydstyrke indikatoren var ligeså tydelig på afstand som tilfældet er ved valg af de øvrige digitale og analoge indgange.

Vega G2 er monteret med fjedrende fødder, angiveligt for at mekaniske stød ikke påvirker lyden i konverter. Jeg er ikke helt overbevist om effektiviteten af disse fjedre. Personligt tror jeg mere på afkobling med fx svenske Sonic Design gummifødder. 

Som det ses af billederne er den indvendige opbygning mere end hvad jeg vil kalde first-class. Overalt er der brugt de bedste komponenter, fornemt 6-lags print, og i det hele taget er der anvendt en kvalitet af montagen, der nærmest kan kaldes ”smuk”. Auralic er på dette punkt på højde med andre verdensprodukter – uanset pris. Et stort udsagn – men prøv at se nærmere på billederne.

Brugen
Under hele testperioden tilsluttede jeg Vega G2 direkte til mine 300 watt monoblokke. Det fungerede godt og totalt støjfrit – også ved skift fra ”standby” til ”on” og ved skift af indgange. På bagpanelet kan Vega G2 afbrydes helt, men i praksis kan apparatet stå i standby eller on. Når man skifter fra standby, hvor jeg målte strømforbruget der med sine ca. 16 watt bestemt ligger i den for høje ende, og til ”on”, hvor forbruget stiger yderligere til ca 20 watt, går der ca. 10 sekunder til alle programmer i boksen har startet op. Det er lidt trægt, men til gengæld foregår denne opstart uden en eneste lyd i højttalerne. Kun de diskrete relælyde fortæller at boksen er ved at gøre sig klar til at spille. Det høje standby strømforbrug skyldes at det meste af elektronikken står med strøm på, inklusiv både analoge og digitale kredse. Det sikrer en større præcision i fx clock’en, men strømforbruget har en pris.

Når Vega G2 står i standby savner jeg dog en diskret lysdiode på forpladen, som fortæller at der spænding på apparatet. Det er især savnet, hvis man slår screen-saver til på displayet. For så display er slukket har man ingen chancer for at se om konverteren er i standby eller tændt. Det giver nogle gange lidt forvirring. Jeg savner også en udlæsning af samplefrekvens og bitdybde, når den indbyggede streamer anvendes. Bestemt ønsker der hører til i småtingsafdelingen.

Lyden
Det er tydeligt at Auralic har forsøgt at videreføre den nærmest klassiske Neve ”sound” i dette modul. Det er tydeligt at dette også er søgt opnået på Vega G2. Jeg ved ikke hvor tæt lyden på de moderne helt indkapslede Orfeo moduler, der naturligvis som de fleste low-level forstærker trin kører i ren  klasse A, ligger på den oprindelige Neve mikserpult. Men jeg kan konstatere allerede ved den første tilslutning og kontrollytning af de første musikalske strofer, at jeg blev nærmest overvældet over den på den ene side dybt detaljerede gengivelse, og samtidigt så musikalsk og varm, med den eftertragtede ”mørke” og varme klang. Du må ikke læse mit udtryk med ”mørk klang” som at at Vega G2 spiller neddroslet eller ”lukket” i diskanten, men mere præcist at konverteren etablerer en oplevelse af at man lytter på ”the Real Thing”. Jeg ved ikke hvornår jeg sidst har oplevet dette på digital udstyr, så jeg tør godt bruge den gamle floskel at det hele lyder mere ”analog” i præsentationen (uha nej, det skrev jeg da vel ikke?). 

Selvom Vega G2 spiller med en ganske overbevisende klarhed og åbenhed sker det uden på noget tidspunkt at spille overdrevent lyst eller klinisk. I direkte sammenligning med fx Benchmark DAC3, der er udstyret med samme Sabre konverterkreds, spiller DAC3 så man næsten kan se mikrofonopstillingen for sig. Det opnår man ikke helt over Vega G2. Til gengæld blev jeg konstant over Vega G2 i højere grad inddraget i musikken. 
Dynamikken og tonernes anslag er ganske overbevisende rigtig. Meget dynamisk og varm lyd. Stereopræcision er god, men er altså ikke på nogen måde exceptionel. 

Musikken
Jeg starter ofte med at høre tyske Rachel Podger spille violinsonater af Bach. Dette klassiske værk er suverænt til at fastlægge, hvorvidt voicing og klang er korrekt. Er voicing ikke 100% på plads bliver jeg som lytter yderst træt efter få minutter. Men over Vega G2 kan jeg lytte betydeligt længere uden trætheds- eller irritationselementer. Samtidigt fremprovokerer denne indspilning let enhver betoning i øvre mellemtone. Vær dog opmærksom på at den version, der pt. Ligger på Tidal, ikke er i fuld CD kvalitet. Men prøv med forskellige violinstykker – det instrument afslører hurtigt, hvor naturtro gengivelsen er.

Ældre orkesterindspilninger kan ofte lyde lidt hårde, når de høres i CD udgaver. Her er det tydeligt at med en indspilning Beethovens 6. symfoni i en indspilning fra 1962 med Herbert von Karajan og Berliner Filharmonikerne i både CD- og MQA format (Tidal) lyder imponerende flot, med helt rigtig vægt i strygerklang, og en diskant som i den grad er tilstede uden nogensinde at lyde aggressiv. Der er på ingen måde tale om at det lyder som om Vega G2 lægger en bestemt klang hen over musikken, for det har jeg på ingen måder kunne spore imellem de mere end 100 stykker musik jeg har aflyttet over Vega G2. Alle forskelligheder i indspilninger bliver klarlagt med overbevisende tydelighed.

Jeg må indrømme, at musik for orgel ikke ligefrem er den musikgenre, jeg ligefrem hører oftest. Men jeg hører denne musik, har jeg ofte oplevet en potent men også til tider lidt aggressiv og spids gengivelse af dette gigantiske musikinstrument. 

Det var derfor intet mindre end en åbenbaring, da jeg hørte musik for orgel over Vega G2. Nærmest ligegyldigt om det er gamle indspilninger eller de mest moderne fra 2L i Norge, så blev orgellyden leveret med en varme og potens, som animerede til at høre mere og mere! Et ganske overraskende og positivt resultat. 

Punch og bas – perspektiv og klang:
Jeg kommer ikke uden om Patricia Barber og hendes album ”Companion” og nummeret ”The Beat Goes On”, når jeg skal fastlægge præcision og punch i bas på rytmisk musik. Bassen på nummeret får virkelig en til at forstå og nærmest også at føle, hvad komponisten Sonny Bono har ment med dette nummer! Og Barbers stemme står særdeles præcist, nærmest i kød og blod, der midt på scenen – mellem højttalerne i mit lytterum.
Det er medrivende! Og det er bare godt!

”Babylon Sisters” af Steely Dan er et efterhånden næsten historisk nummer på albummet ”Gaucho”. Nummeret kan gange lyde uden det større drive, men over Vega G2 får nummeret i den grad et helt fornyet liv. Det gælder både ”standard” versionen og MQA (Tidal) versionen. Meget lækkert, deltaljeret og engageret lydbillede, der desuden er superpræcist i perspektiv og med meget naturligt anslag af toner helt uden nogen som helst form for aggressivitet.

Jeg kunne vælge adskillige flere numre ud af de omkring 100 satser, jeg har lyttet på under denne test – resultatet er på såvel gamle og ny produktioner ganske overbevisende ”rigtig” i gengivelsen. Især imponerer det, hvor godt netop gamle indspilninger kommer til at lyde helt friske, uden på nogen måde at lyde grimme eller hårde. 

Alt i alt en lydkvalitet på meget højt niveau. Vi er her i den absolutte high-end klasse for digital lydreproduktion. 

Indbygget eller ekstern streamer?
Udover at lave de gængse indgange – hvor jeg dog gerne så mere end en af hver (coax, sp/dif, ect) er Vega G2 også udstyret med en streamer. Under testen blev firmware opdateret flere gange, hvor især sidste opdatering havde markant betydning for kvaliteten af den indbyggede streamer.

Sammenligningen med den indbyggede streamer og en first-rate ekstern streamer SOTM SMS-200ultra tilsluttet via USB indgang på Vega G2, viste tydeligt at gevinsten ved at bruge denne eksterne streamer og nemt kan overhøres, og ikke står mål med omkostningerne. Der er forskel, men jeg var under hele testen i tvivl om: forskel til hvis fordel? Men andre kan naturligvis have andre preferencer.

Ved brug af ekstern streamer opdagede jeg desværre en mere væsentligt fejl, nemlig at Vega G2 ikke altid trigger på skift af samplingfrekvens, det være sig fra 44.1kHz/16 hz, til 96khz/24 bit, til DSD. Og det er slemt når den ikke låser på det digitale signal, da resultatet er en meget kraftig og helt uudholdelig digital støj. Auralic er blevet gjort opmærksom på problemet, og fejlen vil givetvis blive rettet ved senere firmware opdatering, men problemet var stadig til stede i den sidste del af testen med firmware 5.1.1.Du bør derfor undersøge dette forhold grundigt, hvis du påtænker at anvende Vega G2 som USB-DAC til din PC.

Derudover konstaterede jeg også et forholdsvis kraftigt klik ved skift fra DSD til PCM signaler. Dette forhold er Auralic også bekendt med, men der findes pt ingen løsninger på dette.

Lyden oplever jeg som en anelse mere ”blød” via den indbyggede streamer, og dermed i længden mere behagelig. Så jeg vil ud fra en lydmæssig vurdering vil anbefale at anvende den indbyggede streamer i Vega G2. Her fungerer alt helt perfekt, og man får samtidigt mulighed for integration med volumenkontrol i Roon. 

Filtrene
Jeg har eksperimenteret en del med de fire digital filtre i Vega G2. Mine favoritter er ”Balance” og især ”Smooth”, hvor især sidste leverer en musikgengivelse med en anelse mere korrekt analog lignende anslag. Det er især hørbart på gengivelsen af klaver. ”Balance” har jeg også anvendt en del på optagelser, der lige er en anelse for lukkede. Desværre er det ikke muligt at skifte filtertype via fjernbetjening, så man skal rejse sig op, hvis man ønsker en lidt anden lyd.

Opsamling
Det er længe siden jeg har oplevet digitallyd gengivet så realistisk som det sker via Vega G2. Nok er fx engelske dCS kommet langt, Aurander er også godt med – for blot at nævne et par stykker. Men disse ekstremt dyre produkter har fået mere end kamp til stregen fra kinesiske/amerikanske Auralic.
Prisen for Auralic Vega G2 virker temmelig højt. Men lærer man den at kende inklusiv det faktum at den har en første klasses streamer og især hører hvordan den spiller, begynder prisen at se yderst rimelig ud. Så kan man bedre accepterer, at der ikke findes en tilsvarende lækker fjernbetjening.

Vega 2 er til musikelskeren, som ønsker varm, blød og vedkommende musik, der inddrager. Men selvom jeg omtaler spillestilen som ”varm”, er den på ingen måder lukket, eller skjuler detaljer.
Dermed er ikke sagt at Vega G2 spiller med mindre gennemsigtighed. Man kan tydeligt høre alt, men det bliver ikke lagt frem på en palette med samme nærmest demonstrative tydelighed som DAC3. Til gengæld spiller Vega G2 mere varmt og musikalsk. Der er ikke tale om at den farver lyden, det gør hverken DAC3 

Konklusion
Det har været en stor omgang at teste Auralic Vega G2. Den har mange muligheder, og det er fint, at man også kan vælge mellem fire forskellige digitalfiltre og derved måske bedre kunne ramme den lyd, man ønsker. 
Det er dog kritisabelt at der på et produkt i denne prisklasse ikke i det mindste kan købes en velfungerende fjernbetjening i et ordentligt design og udførelse. 

Det lægger heller ikke ligefrem til på plus-siden, at jeg under testen ofte oplevede slem digital støj, fordi konverteren ikke rigtigt altid triggede på signalet på USB indgangen ved skift af sample frekvens. Man må dog formode at en firmware opdatering på sigt vil løse dette alvorlige problem. 

Men lyden? Du godeste! Her trækker Auralic Vega G2 de helt store kort hjem  - klart og ganske overbevisende. Jeg har ikke før oplevet en så dynamisk, gennemsigtig og musikalsk gengivelse fra digital signalkilde, en gengivelse som helt igennem bidrager til at give store musikoplevelser foran højttalerne. Den måde, DAC’en inddrager en i musikken er ganske enkelt værd at opleve og vanedannende. Og hvis du giver Vega G2 et prøvelyt, vil du sikkert opdage, at du både kan droppe din streamer og linieforstærker, da begge er indbygget i

Auralic Vega G2 – endda i højeste kvalitet. Så bliver kr. 48.000,- lige pludseligt en særdeles attraktiv pris. 
Lydkvalitet og funktioner som indbygget streamer og balanceret linieforstærker med fornem analog diskret opbygget volumenkontrol gør Auralic Vega G2 til et produkt, du må høre.
Og så gør det jo ikke noget, at den er temmelig flot at se på.

For yderligere information, kontakt importøren:
Studiosound
www.studiosound.dk

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode: