Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Anmeldelse: Ideon Audio Ayazi DAC mk II samt 3R Master timer og 3R Rensaissance

Vi tester Ayazi mkII DXD DAC med 3R Master Time re-clock, samt den noget billigere 3R Renaissance med Silent PSU.

Græske Ideon Audio er et forholdsvist ubeskrevet blad herhjemme, men deres produkter koncentrerer sig primært omkring maksimal udnyttelse af USB som interface, og de muligheder der gemmer sig i digital audio såvel som forbedring.

Det lyder dyrt, men hvor topmodellen Ultimate DAC ganske rigtigt koster det samme som en mindre bil, så kan deres DXD DAC, Ayazi mkII altså fås til 1/10 af prisen, hvilket Ideon selv kalder “affordable reference”.



Ideon har en ret klar to-strenget filosofi, på den ene side at lave det bedst mulige produkt, og så nedskalere det efter bedste evne for at gøre det økonomisk tilgængeligt for mainstream kunder. Nobelt, og med priser under 3000 kroner for firmaets billigste produkt synes det bare at være andet end tomme ord. Produkterne er i øvrigt særdeles fornuftigt pakket ind.


Maskinen er særdeles solidt bygget, fronten er fræset lækkert ud, og der er to kontakter, tændt/slukket og USB/SPDIF. Ingen optisk indgang her. Der er heller ingen balanceret udgang, og det er egentlig mine to eneste ankepunkter, begge dele havde været rart når vi taler DAC’s i +10.000 kroners klassen.

Beskytteleseskredsløbet er Ideons eget, der bruges Femto Clock med to CCHD 957 Crystek oscilatorer der i sig selv koster 350 kroner. Den asynkrone USB indgang accepterer 32/384 input, og 24/192 på SPDIF indgangen.
 
Producentens hjemmeside mangler, som så mange andre fabrikanter, en del oplysninger om opbygning og supporterede formater, for er man ikke opmærksom på det, så understøttes også DXD, sidst vi så det var i vores anmeldelse http://nerds.dk/review/?rid=226 af den over 75.000 kroner dyre NaDAC.

Der understøttes op til DSD 128, og konverteringen kommer fra en ESS Sabre Pro 9026 chip. Som versionsnummeret antyder er det en af de lidt “billigere” DAC’s, men Pro serien huskes ikke før brugt i så billigt et produkt og er baseret på ESS’ HyperStreamDAC platform.


Maskinen er overraskende tung, men producentens skriverier om stor og kraftig strømforsyning taget i betragtning er det ikke så overraskende, et forslag kunne være at man beskrev det lidt mere indgående. 


Til Windows skal der downloades en driver, det fungerede fint med installation, til MacOS skal der - som sædvanligt, ikke.

Signal/støjforholdet er opgivet til 112 dB og forvrængningen til 0.002%.

3R Master Timer er lavet i samme type kabinet som DAC’en, og udgør en klippefast, og også ganske tung dobbeltenhed. Det er meget vellavet, enkelt, og stoisk i sin fremtoning.



Den fungerer på den måde at den først og fremmest fjerner de 5 volt der er med USB signalet, og som er årsagen til støj hos mange. Men ulige mange andre måder at fjerne det på, så giver 3R Master Timer også mulighed for at lade spændingen forblive - ganske praktisk hvis man benytter den sammen med en DAC der før strøm via USB kablet.



Herunder følger Ideons slogan “re-generating, re-clocking, re-driving”. Reclocking er en alment kendt procedure, hvori man synkronisere den modtagne data med en ny, og forhåbentlig mere præcis clock. Regenerationen er – antageligvis for Ideon beskriver det på ingen måde på deres hjemmeside - frembringelsen af ren 5V spænding til systemet, og antagelsesvis et nyt og bedre USB signal leveret fra apparatet, der som navnet antyder, regenerere et nyt USB signal der så sendes til DAC’en. Ud fra beskrivelsen af af Ideons 3R Renaissance er dette et ganske kvalificeret bud. Det er dog rent gæt da Ideon som før nævnt intet skriver om dette, men det er således at andre producenter af USB regenerationsmaskiner beskriver deres maskiner. Redriving delen er, antageligvis, en forstærkning af det eksisterende signal - igen er dette rent gætværk da Ideon intet forklarer omkring den del af produktet.

3R Renaissance mk2 er meget forsimplet en kraftigt nedskaleret udgave af 3R Master Timer, men også til en helt anden pris, nemlig 2.900 hvor 3R Master koster 20.000 kroner og Ayzzi Mk. 2 koster 15.000 kroner. 




Herudover kan der tilkøbes en væsentligt bedre lineær strømforsyning til 3R Renaissance end den switchmode strømforsyning der følger med. Den kan ligeledes fjerne 5V spændingen, men kan ikke som Master Timer genindsætte den. Der er ikke specificeret på samme måde hvilke komponenter der er brugt, andet end at det gøres igennem en re-drive chip - muligvis fra Texas Instruments.

Reclockingen benytter “low-jitter” oscillatorer. Kabinettet er meget lille og enkelt, og er måske lige skrabet nok for prisen på 3000,- kroner.

Men hvordan lyder det?

Lytteeksemplerne herunder er taget fra Ayazi DAC med 3R Master Timer, men der var faktisk en mindre forbedring at opnår med 3R Renaissance. Effekten er størst med Silent PSU, men 3R Master Timer strammer mere op, og er bedre, selv med Silent PSU til 3R Renaissance, i forhold til at skabe en sort baggrund. Der blev benyttet den del forskellige DAC’s i afprøvningen fra 1000,- til 15.000,.-, og omend at effekten er bedre med 3R Master Timer - så giver det ingen mening rent økonomisk, mens at 3R Renaissance faktisk giver mening hele vejen igennem, omend at det for mange mindre DACs uden ordentlig galvanisk isolation langt hen af vejen vil være et spørgsmål om at slippe for brum/støj fra de 5V i USB signalet. 3R Master Timer åbner også mere op på Ayazi DAC’en, men 3R Rensaissance synes at være det endelige søm i kisten på diskussionen om hvorvidt at et reclocket signal gør en forskel, også uden at det koster en formue.



Jan Johanssons berømmede Jazz på svenska, og særligt nummeret “Visa från Utanmyra” indfanger melankolien, men vigtigere, den helt rigtige bibeholdelse af energien der er i overtonegengivelsen fra klaveret, der smukt går i samklang med de små fine frasering og subtile tonalskift på kontrabassen. Lydbilledet er veldefineret og fast. Som forventet når det er EES PRO serie, så gengives der med en imponerende opløsning, og tilføjelsen af 3R Master Timer tilføjer yderligere ro i lyden, hvilket tillader de små detaljer at være mere veldefineret når den enkelte tangent slås an.

 På Apocaloypticas “Worlds collide” er det mikrodynamikken og særligt det særskilte optagerum omkring celloerne der er i fokus, men lilletrommeanslag og stortromme ditto fremstår yderst dynamisk, men uden at mudre sammen med særligt de meget langstrakte og energifyldte toner fra celloerne. Der er en fin åbenhed i toppen, men særligt nogle små bækken anslag omkring brostykket i nummeret fremtræder en smule mere tydeligt end ellers.

 
Der er særdeles godt hul på igennem på særligt nedre mellemtone på Lumsk “Troldtind”, omend at åbenheden i violinerne er mest slående, og særligt den nærmest analoge opløsning de præsenteredes med, så var det meget overraskende at kunne høre samtlige stemmer i koret på b-stykket, samt ikke mindst det afsluttende paukerslag der meget ofte mangler på de fleste gengivelser. Stemmen er voluminøs, klar, nærmest skærende og meget direkte.

 

 Dave Brubeck Quartets “Take five” har et meget stort og åbent lydbillede, særligt bækkenanslagene er godt i fokus, men uden at de små fintmaskede detaljer, som efterklangsekkoet fra brostykkets lilletrommesolo der går igennem lydbilledet fra venstre til center, og lidt forbi, går tabt.

 

Dizzy mizz Lizzys “Phlying pharaoh” har en bemærkelsesværdig tyngde i bunden, som om at man får presset et par ekstra hertz ud af stortrommen. Dette kommer sig også til udtryk i diskantgengivelsen hvor ride bækken gengivelsen har noget reelt dybde der gør det muligt tydeligt at høre den rent fysiske forskel i tyngden på ride og crashbækken på trommesættet.

 

Johnny Cash fortolkning af “Personal Jesus” er i denne anmelders optik bedre end originalen, og særligt perspektivet i nummeret medvirker også - den fysiske tilstedeværelse, energiformidlingen i nummeret er ganske imponerende. Som på enhver god gengivelse af dette nummer skal smerten, dødserkendelsen og bitterheden gennemsyre en stemmeføring der også rummer accept.

Rodrigo y Gabriela's “Hanuman” fremstår med en ganske imponerende dynamik, særligt transienterne og anslagene på guitarkassen sidder fuldstændigt i skabet.

Buena Vista Social Clubs “Chan Chan” bliver smukt gengivet. På godt udstyr vil man ofte når man hører nummeret bemærke et lilletromme anslag, en ekstra barytonstemme i koret eller deslige, men vigtigst af alt, så er gengivelsen homogen, intet stikker af frekvensmæssigt, og alle små detaljer og instrumenter fremstår som en del af en helhed hvor lydbilledet, men uden at instrumenternes individuelle lyd smelter sammen. Som forventet er det også tilfældet også her.

 

Joss Stone nummeret "Daniel" har en ekstrem, men korrekt tørhed til sin gengivelse, hvor der nærmest hviskes, og hvor nummeret nemt bliver meget fysisk da man nemt skruer for højt op for at høre tekstens detaljer.

 
Samlet set

Hvis der skal siges en gennemgående ting omkring denne DAC må det være at der bydes på en fin neutral, åben og ikke mindst støjfri gengivelsen hele vejen igennem. Om det så er fraværet af støj eller DAC'ens detaljeorientering der gør at man særligt hører små detaljer og optage rum i det nedre diskantområde er ikke til at sige.

Det er en vedvarende diskussion om ikke producenten ikke bør indbygge en reclocker i en god DAC, men udover at Ayazi MKII er en rigtig fin og vellydende DAC med fokus på korrekt gengivelse, så giver det mest mening med en ekstern reclocker, og effekten var overraskende nok også til stede i selv den billige DAC til denne anmelders store overraskelse. Med prisen på 3R Master Timer forstår man godt at det normal ikke overvejes til billigere produkter, men Ideon har holdt deres ord, og formået at få effekten ned i en mindre kasse til væsentligt billigere penge - og det bør man for alvor overveje at kigge nærmere på hvis at man vil “videre” med sin digitale audio.

 
Specifikationer:

DIGITAL INPUTS: USB type 2 and above, SPDI/F
OUTPUT FULL SCALE: 2.0V RMS
FREQUENCY RESPONSE 10Hz-25kHz: (+/- 0.5dB)
SNR (DC to 20kHz): >112dB
THD+N (1kHz FS 96 kS/s): <0.002%
CROSSTALK: -110dB
USB INPUT Transfer mode: Asynchronous (dual clock)
Device class: Type 2 or above
Bit depth: 32 bit
Sampling rates: 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192, 352.8, 384 kHz
SPDIF / COAXIAL INPUT Bit depth: 24 bit
Sampling rates: 44.1, 48, 96, 192 kHz
CONTROLS: On/off switch, led indicator USB / SPDI/F input, sync led indicator
POWER REQUIREMENTS: 230 / 110 V AC, 1A, 20W max
OPERATING TEMPERATURE: 0-35 C
RELATIVE HUMIDITY: 5-95% non-condensing
OUTPUT: Stereo unbalanced impedance: 250 Ohm
DIMENSIONS: 29cm X 17cm X 8cm


For yderligere information, kontakt importøren:
Audiophile
www.audiophile.dk
info@audiophile.dk

 

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode: