Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

ClearAudio Concerto V2 MC og Balanced RIAA

Tysk præcisionsformidling af musikken, men det koster lidt

Tyske ClearAudio lagde jeg ører til for nyligt, da jeg kiggede nærmere på et par af deres MM pickupper. Se testen her   LINK. Det skærpede nysgerrigheden, så her er det deres Balanced V2  RIAA og MC-pickuppen Concerto V2 det gælder. Jeg fik chancen for at låne sættet i ca. 8 dage, så det er begrænset hvor meget, der blev lyttet. Vi er her oppe i en pris/kvalitetsklasse hvor der skal ydes noget og hvor der stilles krav til såvel funktion som design og lydkvalitet. Det kan fra starten afsløres, at det lever ClearAudio afgjort op til.

Den forholdsvis kompakte RIAA kommer forsvarligt emballeret med separate rum for de to bokse, Man fornemmer kvaliteten allerede ved udpakningen. De to meget stilrene kabinetter med hhv. strømforsyning og selve forstærkeren forbindes med et multilederkabel.

Det hele fremstår et meget rent design med kun en on/off knap på fronten. I bunden af forstærkeren finder man flere små trykknapper, der vælger mellem balanceret ind/ud eller RCA. Her vælger man også mellem MM eller MC indgang. Der er også mulighed for et højpasfilter, som jeg dog ikke valgte. Regulering af gain samt en impedansomskifter leder man forgæves efter. Her er der 47 kohm til MM og hele 500 ohm til MC. Den høje belastning til MC indgangen er optimeret til den tilsvarende forholdsvis høje udgangsimpedans på ClearAudios MC pickupper. Det gør den mindre anvendelig til typiske MC typer, mens f.eks. Benz og EMT vil passe fint i de 500 ohm. Alternativt er man nødt til at eksperimentere med et mellemled, hvor der kan indskydes belastningsmodstande.


Udpakning og opstilling var helt problemfrit. Man skal dog ikke forledes til at tro, de to kasser skal sættes oven på hinanden. Det giver brum. På et tidspunkt med en anden (lavimpedant) pickup oplevede jeg kortvarigt noget højfrekvens indstråling – måske fra mobiltelefoner eller andet elektronik. Lidt ændring af ledningsføringen fjernede problemer. Der er tilsynladende tale om en meget bredfåndet forstærker, hvilket man bør tage hensyn til ved opsætningen. Efter dette var klaret, var der dog ingen problemer.

Data for Balanced RIAA
MC/RIAA med balanceret ind- og udgang. Alternativt ubalanceret med RCA-stik
Forstærkning: +46 dB / MM og +66 dB MC
Belastningsimpedans: 47 kOhm / 270 pF MM og 500 Ohm / 270 pF MC
Riaa korrektion – passiv / indenfor ± 0.1 dB
Forvrængning < 0.001% (IEC A)
S/N forhold: -78 dB MM og -79 dB MC


Jeg havde ikke mulighed for at prøve balanceret drift. Havde tænkt på at lave et kabel til pladespilleren med XLR ud, men det tillod tiden ikke. Vi de almindelige phono ind/ud er lyden næsten som man kunne forvente det - fordomme eller forudanelse? Tysk hifi skal være sterilt? Nej, her er der snarer tale om nøgternt, glat og meget præcist. Det hele passer bare sammen og man hører tydeligt ClearAudios lydfilosofi, hvor der fokuseres mere på præcision og detaljer end det runde og varme. Jeg kunne skrive en masse mere her, men vil heller gemme det til omtalen af pickuppen. Med den korte tid der var til rådighed, var det nemlig Concerto V2 pickuppen der pirrede min nysgerrighed. 

Concerto V2 MC - en musikformidler
Concerto V2 leveres i en meget fornem æske med masser af tilbehør og dokumentation. Det er en absolut fornøjelse at pakke den ud. Her kunne nogle af de eksotiske japanere afgjort lære noget. Men man skal bestemt ikke ryste på hånden, når man får Concerto V2 ud af den lille pyramideformede æske. Den er totalt blottet - ingen nålebeskytter og en nål der stikker faretruende skråt ud fra kroppen. Sørg for godt med plads, lys og en lille unbrakonøgle (som medfølger). Send børn, kæledyr og nysgerrige familiemedlemmer i byen. Ikke alene skal der ro til monteringen, der skal også lyttes en hel masse, når du er færdig.

Der medfølger måleblad for lige præcis den pickup du modtager. Her har jeg sakset frekvenskurven for venstre kanal med angivelse af kanalseparation. Hvorvidt det er målepladen eller pickuppen vi ser, må være et spørgsmål. Opløsninger er også noget mindre end man typisk ser for den slags. Frekvensgangen fra 20 til 20 kHz er indenfor +/- 5 dB, Primært grundet det bløde hæv omkring de 15 kHz, som kan undre. Måske en effekt af deres specielle nåleophæng, angiveligt uden brug af en pianotråd til fastholdelse af nålefanen. Faldet ved de 20 kHz vælger jeg at tilskrive pladen. Især når de angiver at den rækker til 100 kHz. Ellers må jeg sige, at kanalseparationen er imponerende. Mere end 30 dB gennem stort set hele frekvensområdet.


Data:
Vægt 7.0 g
Frekvensområde:  20 Hz – 100 kHz
Udgangsspænding:  0.5 mV v. 5 cm/s
Kanaladskillelse:  >30 dB
Sporingsevne:  80 um
Nåletryk 2.8 g
Indre impedans 50 Ohm
Nålefane Bor
Nål: HD Diamond
Compliance  15 u/mN
Spolemateriale 24-Karat guld
Finish  Satiné wood

Satiné Wood kaldes også Bloodwood. Det er en ekstrem tæt og hård træsort. Det kan være ret skørt og har en tendens til at splintre, hvis ikke man behandler det korrekt.  De der har tålmodigheden og evnerne belønnes med en flot levende rødglødende finish. 

Concerto V2 blev tilsluttet Balanced V2, men kun via RCA, da jeg ikke lige havde kabler der passede til en balanceret opkobling. Den kom i første omgang i min Dynavector DV-507 mk II arm. Jeg valgte at blive i verdenen af træ og monterede pickuppen i et Yamamoto ibenholthus. Det spillede fremragende, men der skulle også lige prøves med et par andre arme.


Kortvarigt kom den over i en Jelco 750L 12” arm. Det var meget tydeligt, at den provokerede nogle flere farvninger og medførte en anelse mere uro i gengivelsen. Sådan er det med rigtigt gode pickupper. Det afsløres med det samme, når arbejdsbetingelserne ikke er optimale.

Endelig kom den så i min Glanz stål arm, hvor den mindre ClearAudio MM Jubilee havde klaret det så godt. Compliancen på 15 er nok noget for højt, men igen er det ikke opgivet om der er tale om en statisk eller dynamisk angivelse. Det gik fint – faktisk fik den lov til at spille der nogle timer. Men i sidste ende foretrak jeg gengivelsen via min Dynavector arm, så der blev den siddende resten af perioden.  


En af mine nyere plader er Jachinta / Best of. Behagelig stemme og god jazz i fremragende kvalitet både musikalsk og optagelsen. Det første indtryk var en yderst homogen og meget afbalanceret lækker spillestil. Ingen pladestøj overhovedet. Der leveres et levende lydbillede med ro, detaljer og en afslappet absolut ubesværet gengivelse, hvor musikken bare ”flyder” fra pladen. Alt dette med ClearAudios egen Balanced RIAA, som helt naturligt er tilpasset pickuppen.

Næste plade var noget helt andet. Gode gamle Kim Larsen fra pladen ”Det var en torsdag aften”. Jeg har hørt den flere gange. Er man ikke forberedt, får man nærmest et chock når Kim står der lyslevende mellem højttalerne. Stemmen er stor, altomfavnende og varm. Det her er en fremragende plade og afspillet med ClearAudio V2 træder både Kim og resten af de udøvende frem på scenen og leverer varen. Vel at mærke sker det hele med en masse detaljer, rum og åbenhed, men uden at det på nogen måde virker påtrængende og for sterilt. Det her er analog gengivelse i topklasse.

Via Accuphase C27 RIAA.
Via min Accuphase RIAA blev lydbilledet noget varmere og med mere fylde nedefter. Skiftet viste meget godt forskellen på de to forstærkere, men prisen fora min Accuphase C27 er også mere end 3 gange det en ClearAudio Balanced koster. Her viste Concerto V2 at den sagtens kan være med, når der sker en masse. Min nyindkøbte ”Sounds of Three Blind Mice” indeholder noget af det mest dynamiske jazz der er optaget. Anslag på piano kommer som hammerslag og blæserne brager helt korrekt ud af højttalerne. Sådan skal den plade lyde og kontrollen skal bevares. Det må jeg sige, at Concerto V2 klarer til fulde. Der er ingen mislyde og selv de kraftigste passager spores perfekt. Lyden er nok stadig lidt mere ”pæn” og med det specielle uanstrengte flow, som jeg ikke oplever det på min Ikeda G9ss. Mine ellers fremragende Ortofon pickupper, Benz og øvrige rilleaftastere er ladt lidt i stikken mht. kvaliteten. Jo det her er i høj grad en ”Musik-pickup”. Den spiller alt. I perioden var den udsat for alt fra dansk pop til jazz, blues og klassisk. Concerto V2 er ikke kræsen og i alle tilfælde var det en nydelse.

I en helt anden boldgade kom Jack Johnson på pladespilleren. "All the Light above too" er hans seneste udspil og en plade jeg har hørt mange gange. Godt med punch og fylde i de lave frekvenser og til tider meget kompliceret musik med mange instrumenter og hans karakteristiske stemme. Overblikket og detaljerne blev bevaret fuldt ud. Ikke helt så kontant og voldsom nedefter som via min langt dyrere Ikeda pickup, men Clear Audio pickuppen gjorde det helt ud fra sine egne præmisser. Det skal være lækkert og afslappende at lytte til musik. Tror man! Men så lige pludselig vågner den til live og leverer et stort fyldigt lydbillede med masser af liv og dynamik.

Er det guldet i svingspolerne vi hører? Jeg har før lyttet til kabler af massivt guld og det har haft lidt af denne meget runde, afslappende og naturlige lyd. I stærk modsætning til mange sølvkalber, der fremhæver detaljerne og i en vis grad fokuserer på de øverste oktaver.
Havde jeg haft mere tid og havde jeg ikke bare lyttet til så meget musik, så var der måske nogle flere notater. Men sådan er det, når en god pickup kræver den ene plade efter den anden. Derfor ikke mere tekst i denne omgange. Det var en udsøgt fornøjelse at lægger ører til ClearAudio Concerto V2.

En  slags konklusion
Nøgleordene her er ro og overblik. Indsigt i musikken og så meget lækkert flydende naturlighed der hentes ud af rillerne, at det er en fornøjelse.  Jeg kom på et tidspunkt til at tænke på de bedste elektrostater, som med deres store overblik og gennemsigtighed skaber noget af den samme ro og naturlighed i kombination med detaljer og overblik.
Med kombinationen af Concerto V2 og Balanced RIAA er vi oppe i en pris og kvalitet, hvor der med rette kan forventes noget specielt. Jeg oplever her det specielle som kun vinyl kan levere. Der er en naturlig flydende og ikke stresset gengivelse, hvor det hele virker ubesværet og uhindret. Her er det nok i høj grad de efterfølgende forstærkere og højttalerne der sætter grænsen.


ClearAudio Concerto V2 MC og Balanced RIAA
Udlånt af Aktiv HiFi, Esbjerg - http://www.activ-hifi.dk/

Concerto V2 MC: 19.990 kr
Balanced RIAA:  19.990 kr.






RETTELSE – november 2019.

ClearAudio har efter testen sendt denne kommentar (på tysk)

"Es ist richtig dass du beim Balance V2 keine Feineinstellung nötig/möglich ist.

Die Schaltung auf der Platine funktioniert so, dass ein sehr großer Widerstand dafür sorgt, dass jedes MC System mit einer Impedanz von 5 Ohm bis ca. 100 Ohm ganz "automatisch" mit ca. 500 Ohm Widerstand abgeschlossen wird.

Es ist keine "aktive" Automatik, sondern eine "passive" Automatik. Das heißt, das Gerät erkennet nicht welcher Systemim

På dansk: "Det er korrekt at Balance V2 ikke har indstilling af indgangsimpedansen, da det ikke er nødvendigt.

Kredsløbet funger på den måde, at en meget stor modstand sørger for, at ethvert MC-system med en indre impedans mellem 5 og 100 ohm helt "automatisk" bliver afsluttet med en impedans på 500 ohm.

Det er ikke et aktivt kredsløb, men et passiv kredsløb. Det betyder, at MC-forstærkeren ikke føler, hvilken systemimpedans der er tilsluttet, men regulerer til den tilnærmelsesvise identiske tilslutningsimpedans"

Et interessant svar. Troede i første omgang der var tale om strømstyring, men det passer ikke med den "meget store modstand". At impedansen automatisk bliver omformet til 500 ohm forstår jeg ikke helt. Der må ligge en elektrisk forklaring bag. Tror den tyske tekst er en lidt populær beskrivelse. Måske alligevel en slags strømstyring, hvor kredsløbet "føler" strømmen over en modstand i stedet for spændingen. Således må det konkluderes, at Balance V2 passer til alle pickupper også Benz og andre højimpedante. Alt andet ville også undre, da Clearaudios egne pickupper er højimpedante.


For yderligere information, kontakt importøren
Activ Hifi
www.activ-hifi.dk




Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode: