Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Jico Seto-Hori high output MC pickup

Flot lyd i porcelænsindpakning

Det er ikke første gang jeg støder på navnet JICO. Navnet er reelt Nippon Precision Jewel Industry Co. Ltd. Forståeligt nok omtales de normalt blot som JICO. Virksomheden har en historie der går 140 år tilbage. Dengang startede de op med fabrikation af synåle til den japanske kimono fabrikation. Nåle med diamanter til afspilning af plader kom først til i 1960'erne.

For 4-5 år siden investerede jeg i et par JICO SAS nåle til Shure V15 pickupperne. Jeg har også været forbi deres stand på messen i München og set det store program i erstatningsnåle til alverdens pickupper. Ofte er der tale om meget gode erstatninger, som er forbedret på væsentlige punkter. Den ene af dem jeg har er deres nyeste nål med Neo SAS micro line slibning monteret i en safir nålefane. Seneste fra JICO er deres KUROGAKI nålefaner af træ - ret fantastisk, at det kan lade sig gøre. Skal vel prøves på et tidspunkt. Se mere på deres hjemmeside.



Det måtte så komme og jo, her er resultatet. JICOs første komplette pickup kaldet Seto-Hori. JICO gik i partnerskab med et firma fra byen Seto om fremstilling og optimering af et keramisk materiale til brug for et pickuphus. Støbeprocessen er lavet, så der fremkommer et netmønster i huset - et net "der skal fange musikken". Denne teknik kaldes Hori-Tsuke på japansk. Derfor navnet på pickuppen Seto-Hori. Der er tale om en high output MC pickup som blot skal tilkobles en almindelig MM indgang. 


Støbning og brænding 
Selv om JICO kalder det keramik har jeg valgt at beskrive det som et porcelænshus. Det er monteret på en plade af meget hårdt nøddetræ med indsatte gevindtapper. Kombinationen skulle sikre de optimale mekaniske betingelser. Med en vægt på 11 gram er den nem at have med at gøre.
Hverken i det medfølgende materiale eller på Jicos hjemmeside er der oplyst noget om compliance. Den opførte sig dog eksemplarisk i både min Jelco og min Dynavector arm så den fik også lige chancen i den tunge Glanz rustfri stål arm. Her kørte den super godt og gav afgjort det bedste resultat. Jeg vil skyde den til en typisk lav compliance omkring 10-15. Nu kan det virke noget ude af proportioner at sætte en pickup i en arm der koster næsten 10 gange så meget, men det viste sig tydeligt, at denne kombination gav flere detaljer og en mere fast og glat gengivelse i bunden, med bedre kontrol og dynamik. I det følgende vil jeg dog også beskrive hvordan den opførte sig i den mere prisrimelige Jelco arm.
Elektrisk opfører den sig meget lig en MM type med en indre impedans på 1300 ohm og et udgangssignal på 2.0 mV.
 
I mine unge dage gik jeg gennem flere år til keramik. Der eksperimenterede vi også med brænding af forskellige lertyper (porcelæn er også en lertype). Porcelæn forbinder vi typisk med badeværelser eller pyntefigurer. Uanset hvad, så er der da tale om et hårdt materiale med et ”rent” design. I Japan kalder man støbningen for “Kata-Tori” og den efterfølgende brænding for “Yaki-ire”. Som jeg også fandt ud af for mange år siden, så sker der en krympning i denne brændingsproces, der er næsten ens for keramik og porcelæn. Man skal således lave tingene lidt større end ønsket. Mit største projekt tilbage i 80’erne var en meget stor keramisk plint til min pladespiller. Mere end 25 kg ler og flere måneders arbejde. Langsom tørring og stor tålmodighed. Desværre mente nogle emsige damer fra porcelænsmalingsholdet, at nu skulle den brændes. Grundet fugten sprang den i 100-vis af stumper. Der var reelt en måneds tid eller to til den kunne brændes.
Men nok om mine keramikoplevelser. Jico har altså fundet eksperter i byen Seto, som har studeret krympning af porcelæn og sammen har de 100% styr på processen.

 
Lyden af porcelæn
Normalt vil man sige, at lyden af porcelæn forbindes med smadrede tallerkener og kopper. Her er det dog kontrol og glathed, der gælder. Jeg har lyttet til mange forskellige high output MC pickupper og Seto-Hori hører afgjort hjemme blandt de bedste af slagsen. Set i forhold til prisen kan den absolut være med. Her skal jeg især fremhæve egenskaber som fastheden, kontrollen og magten i bunden. Der er tale om en "stor" lyd med masser af detaljer. Det kræver dog en solid veldæmpet arm for lige at få det hele med. I min DV 507 arm og især i Glanz armen var der rigtigt godt styr på det hele. I min Jelco spillede det stadig fremragende, men der manglede lige lidt afsæt og noget magt i de nedre oktaver. Jeg vil tro en stor SME eller en af de bedre Rega arme er et passende alternativ. Jeg kan allerede nu høre spørgsmålet: "skal man så bruge en arm der koster næsten 10 gange så meget som pickuppen?" Nej ikke nødvendigvis, men det viser meget godt, hvad armen betyder for det samlede lydbillede.


Jico i Glanz
Som nævnt er det især de lave oktaver der imponerer. Der stoppes og startes med vægt bag. Sjældent at jeg har oplevet en sådan impulsvillighed og magt fra en pickup i denne prisklasse. At det så oven i købet er fra en high output MC gør det så meget mere imponerende.

Opefter fortsætter klarheden og kontrollen med en flot defineret mellemtone. Gengivelsen af stemmer er en fornøjelse. Lidt slankt, men med stor præcision. Tørt vil nogle sige, da der ikke lægges noget til. Ingen indpakning og forskønnelse. Nej her er den nøgtern og præsenterer det der er i rillerne på pladen. Denne spillefacon fortsætter op mod de øvre oktaver. Det glatte og neutrale er i højsædet. Der er umiddelbart en tørhed og homogenitet i gengivelsen.

Lyden i de øverste oktaver præges af at tingene klinger noget hurtigere ud og at meget foregår lidt længere fremme i lydbilledet. Meget besnærende og i første omgang var det også en gengivelse jeg hurtigt vænnede mig til over mange pladesider. Ved man ikke bedre accepteres denne gengivelse, da den på ingen måde lægger noget til, som giver lyttetræthed. Absolut ingen tendenser til betoninger af s- og t-lyde. Men, der er jo stadig tale om en high output MC med de begrænsninger det giver. Her giver det sig udtryk i en mindre tredimensionel top, hvor der gengives en smule fladt og med mindre kropslighed.  Skifter jeg over til en god "almindelig" MC - godt nok i en lidt højere prisklasse - åbner lydbilledet sig og det hele bliver mere 3-dimensionelt. Især toppen bliver mere frigjort og får lov til at klinge ud. Mindre tørt og mere luftigt - nogle vil sige varmt. Således er der tale om at Seto-Hori gengiver nøgternt og meget direkte, men noget på bekostning af det luftige og lette opefter. Lydbilledet er også noget mindre klart i dybden, hvor der lukkes en tand ned og mere fokuseres på højre- og venstre samt det præcise i lydbilledet.


Set i forhold til prisen for Seto-Hori er der dog bestemt ikke noget at udsætte. Man får en fremragende sammenhængende gengivelse, hvor det ligger helt klart, hvad Jico ønsker. Der er tale om en neutral og i høj grad meget afslørende pickup.

Jeg har lyttet en del til jazz i den periode Seto-Hori har siddet på min pladespiller. Three Blind Mice er et japansk plademærke med super detaljerede og meget dynamiske indspilning. Nummeret med Midnight 'Sugar med Tauyoshi Yamamoto Trio har noget der vlst kan betegnes som den mest dynamiske optagelse af et piano. Anslag kommer som fra en hammer og dynamikken kan til tider være skræmmende. Seto Hori klarede det fremragende. Ingen tendenser til fejlsporing og den kvitterer med en super stram og åben gengivelse. Kan tænkes det hjalp, at den var monteret i et Yamamoto ibenholt hus! Jo den japanske Seto Hori er afgjort fremragende til Japansk jazz!

En helt anden type musik er det seneste udspil fra Lana del Rey. "Norman Fucking Roswell". Et meget roligt og tilbagelænet album med en fremragende lyd. Stemmen er stor og står meget fokuseret mellem højttalerne. Der er masser af bund og den kommer til fulde frem her. Næsten for meget til tider, hvor man fornemmer, at mixet er lavet til mere almindelige små anlæg eller mobiltelefoner, som behøver lidt boost i de dybe oktaver. Dog stadig en stor flot lyd, som Seto Hori magter at holde på plads og fokusere på de kvaliteter pladen har. Absolut en fornøjelse.

Kort inden pickuppen røg retur fik jeg en mulighed for at prøve den i den nye TK.850L arm fra Jelco. Denne arm har i modsætning til de tidligere modeller knivlejer. Der kommer en separat test af armen senere. Denne kombination var både musikalsk og rent økonomisk en god løsning. En ny dansk udgivelse blot kaldet "Nordsø & Theil" indeholder moderne afslappende og meget harmonisk instrumental musik. Guitaristen Mikkel Nordsø spiller her sammen med Ole Theil, der klarer diverse slagtøj. Absolut en flot optagelse med masser af rum og nærvær. Her åbner lydbilledet op og kombinationen af Seto Hori og Jelco armen er muligvis ikke så kontrolleret nedefter som med den langt dyrere Glanz arm, men der er en helhed og en sammenhæng, så man blot sætter sig ned og nyder musikken. 
 
Konklusion
Mere vil have mere! Jeg er meget begejstret for JICOs første pickup. Den spiller som en pickup der koster langt mere end den gør. Den er åben, neutral og først og fremmest utrolig dynamisk i de nedre oktaver. Men jeg ved (tror) også JICO kan gøre det endnu bedre. Jeg har lyttet til deres nåleforparter med safir nålefane og neo SAS slibning. Når de kommer med en "rigtig" MC - gerne i tilsvarende porcelænshus - men med alle deres teknikker i brug, så skal de "store" gamle pickupfabrikanter passe på. En god moderne MC med lav indre impedans, sølvspoler og fornuftigt output ville være en ønskedrøm fra JICO. Om det kommer, får vi at se - jeg tror og håber det!

Specifikationer:
SETO-HORI 
- Frekvensområde:15-32 kHz
- Udgangssignal v. 1 kHz: 2.0 mV
- Kanal adskillelse: 25 dB v. 1 kHz
- Kanal balance: mindre end 1.5 dB v. 1 kHz
- Sporingskraft: 2.0 g
- Nåletype: Microridge
- Udgangsimpedans; 1300 Ohm  
- Vægt: 11 g
- Compliance: ikke oplyst

Pris: 6000 kroner.

For yderligere information, kontakt importøren
https://www.dacapoaudio.com

Producent: 
JICO: https://www.jico-stylus.com/













Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode: