Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Mantra Sound PH-20 - balanceret RIAA

Lyd i fuld balance

Signalet fra en typisk MC pickup kommer, som navnet siger det, fra spoler. I princippet et balanceret signal, Logisk nok vil det være optimalt at tilslutte til en balanceret indgang. Det har været gjort før, men her kigger jeg på en ny MC/RIAA forstærker, der udnytter det balancerede princip - ikke kun på udgangen men også på indgangssiden. 

Princippet for den balancerede kobling ses her til venstre. Diagrammet er fra den amerikanske side www.tubecad.com. Her er den tegnet med IC'er, men i praksis kan det også være rør eller halvledere som FETs, eller transistorer. Hvis du vil have mere at vide, så kig ind på siden www.tubecad.com. 


Allerede fra starten af testen var der dog lidt problemer. Der er tilsyneladende ikke nogen standard for XLR forbindelse fra armen til MC-indgang. Jeg lånte et Jelco kabel samt et Analysis Plus. Herudover lavede jeg mit eget. 

Jelco kablet havde et meget kraftigt stik til armtermineringen. Det 5-polede stik burde passe op i alle arme. Jeg fik det kun til at passe med min DV-507 arm, men da kablet ikke havde en jord terminering, var der brum. På mine 2 andre arme var stikket for tykt til at passe op i bunden. Mit eget kabel var lavet fuldt balanceret, men uden skærm og jordleder. Det virkede godt nok lydmæssigt, men der var brum. Må prøve igen, med skærmet kabel.

Analysis Plus Silver Oval er et meget kraftigt kabel, som kun vanskeligt lader sig bukke ved armtermineringen. Det var så også knækket internt og jeg måtte bruge et par timer på at åbne og sætte en kort blødere forlænger på op til et nyt 5-polet armstik. Så fungerede det perfekt og alle vurderinger er lavet med dette kabel, der også har den nødvendige jordforbindelse med en kabelsko.


Der blev primært lyttet med min Ikeda G9ss silver pickup i Glanz MH-124S armen, Der blev også kørt med Ortofon MC 5000 samt EMT MCH II i den nye Jelco 850 arm (kommende test). MM pickupper fra Ortofon og Audio Technica blev kort afprøvet.  

Der er nu ikke så meget at være i tvivl om her. På bagsiden er der forbindelser med både RCA og XLR. Man kan frit vælge - f.eks. RCA ind og XLR ud. På indgangen vil signalet altid være balanceret – på udgangen dig kun via XLR bøsningerne. Jeg kørte primært med XLR både ind og ud.  

Beskrivelse - Mantra Sound PH-20 
For ca. 1½ år siden – november 2018 – testede jeg tre gode MC/RIAA forstærkere fra Mantra Sound. Se evt. testen her på nerds.dk. Efter en del interessant snak med Lars Vester omkring teknik og hvordan man evt. kunne lave en ægte high-end MC/RIAA, skete der noget. Nogle måneder senere troppede han op med en pæn stor træplade monteret med en masse print. En kæmpe fuglerede. Man skulle dog ikke lade sig narre af udseendet, for her var faktisk tale om en MC/RIAA med balanceret indgang og ditto ud i den anden ende. Lyden var overraskende åben og meget glat. Her var der noget at bygge videre på. "Kom tilbage, når den er færdig", sagde jeg.

Nu er den nye Mantra PH-20 så ”næsten” færdig og har stået 3-4 måneder hos mig og spillet med mange forskellige pickupper. Jeg skriver "næsten", fordi der med et håndlavet produkt som dette foregår en konstant udvikling og ikke mindst en tilpasning til kundens ønsker. Således kan der være visse variationer mellem apparaterne. 


Der er tale om en både simpel og avanceret MC/RIAA i en noget rustik indpakning. Men som det siges, skal man ikke skue hunden på hårene. Kabinettet er helt fyldt op og det fylder godt i det 48 cm brede, men kun 5 cm høje kabinet. Her hjælper dybden på kun 25 cm ikke meget på pladsen. Således kan det ikke undre, at kabinettet bliver en smule varmt. Strømforsyningen er shuntreguleret via en kontantstrømskilde. Absolut ikke den nemmeste måde at gøre det på, men en nærmest ultimativ strømforsyning. Jeg har kigget under låget, og det ser nydeligtud. Man bemærker at det dobbeltsidede print ser lidt anderledes ud. Hertil svarer Lars Vester: "Printfladens top og bund er ikke farvelagt. Grunden til dette er, at lyden efter min mening bliver påvirket af farvestoffet på printpladen - jeg har arbejdet sammen med Steen Duelund i mange år og er blevet påvirket af hans ideer!" 

Trafoen på 15 VA er indkapslet og bidrager afgjort til en del af varmen sammen med resten af strømforsyningen. Her kunne jeg godt have ønsket mig en lidt større trafo, men det er der ikke plads til i det nuværende kabinet. På fronten er der on/off med indbygget opstartkredsløb. Der går ca. 45 sekunder fra du tænder til udgangsrelæerne klikker og der er lyd igennem. I venstre side sidder en drejeomskifter der via relæer skifter belastning mellem 10, 30, 100 og 500 ohm og endelig 47 kohm i MM indstillingen. Denne sidste MM position, vil muligvis ikke være der i den endelige udgave. Reelt bygges PH-20 nærmest på bestilling, så der er lidt muligheder for personlige ønsker. En leveringstid må også påregnes.

På bagsiden finder man både balancerede indgange via XLR samt ditto via RCA. Man kan faktisk godt overføre et balanceret signal fra en pickup via alm. RCA forbindelse, hvilket da også er tilfældet her. Det er således muligt at bruge balanceret ind og ubalanceret RCA ud, eller omvendt, hvis ikke man har balancerede indgange på sin forforstærker. Selv om der er to indgange, kan man dog kun bruge én ad gangen. Det samme gælder output. En stelskrue finder man selvfølgelig også. 


Der anvendes FETs til indgangen og transistorer senere i kredsløbet. Selve RIAA korrektionen er splittet op. Bashævet sker via strømmodkobling og toppen lægges ned rent passivt. Her skal det også bemærkes, at det balancerede signal kører single-ended ind i korrektionskredsløbet. Lars Vester har fundet denne løsning mere velegnet og vellydende. Efter RIAA korrektionen splittes signalet igen til balanceret forstærkning. Her anvendes to Mantra Sound stereo buffertrin – altså de 4 kanaler der skal bruges til balanceret drift. Der er ikke oplyst hvor meget forstærkningen er, men der var et pænt kraftigt niveau igennem. I mit system var der absolut ikke nogen problemer med mere almindelige MC pickupper med output omkring de 0,3 mV. Med min Ortofon MC 5000 (0,14 mV ud) skulle der skrues noget højere op og man kunne lige ane et lavt sus, når pladen ikke spillede. Ingen brum eller anden støj.

Lyden af Mantra
Man kan godt høre slægtskabet med de mindre udgaver, som jeg tidligere har testet. Men med PH-20 er der så også alt det jeg savnede lidt. Bevares også til en helt anden pris. Det man får for pengene, er en umiddelbar meget glat og super lækker åben gengivelse. Der er overskud og højt til loftet. Toppen var det første der fangede min opmærksomhed. Tingene får lov til at klinge naturligt ud og man hører langt ind i lydbilledet. Har man først vænnet sig til denne absolut analoge gengivelse af de øvre oktaver, er det svært at undvære. Anslag på metal står meget distinkt og forbliver på sin plads. Der er en umiddelbar rigtighed over den luft og det store dybe lydbillede der skabes.  

Adele / 21 er ikke den mest fantastiske optagelse, men her var der afgjort en af de bedste oplevelser jeg har fået af denne plade. Stemmer fejler bestemt ikke noget og står skarpt og veldefineret i midten af lydbilledet. Ingen opblødning af den fantastiske dynamiske vokal og det hele klares uden at lyde råt og pågående, som denne plade ellers kan være. Toppen er noget lukket og tør, men det kan Mantra PH-20 ikke gøre for, sådan er optagelsen.


En anden fremragende kvindestemme er Rickee Lee Jones, Debutpladen med  Chuck E’s in love (her i en Mobile Fidelity udgave). Der leveres en gengivelse, så man bare sætter sig tilfreds i lyttepositionen og slapper af med et stort smil. Sådan skal det lyde! Et stort åbent lydbillede med den rette snert af rå energi. Der leveres et overblik og en afslappet naturlighed, som emmer af overskud og magt. Det er mig der kontrollerer her, siger både pickup, arm og RIAA. En komplet enhed, der spiller sammen. Absolut topklasse.

En sidste stor kvindelig sanger, før jeg skifter til noget andet. Shelby Lynne / Just a little Lovin* fra The Wondeful Sound of Female Vocals (Analogue Productions). Jeg har også hørt dette nummer fra Tidal i MQA indspiling, men der er pokker til forskel. På LP'en er der en bund og et slam med vægt bag, så man nærmest får et spark i mellemgulvet. Det er der også på andre RIAA'er men her endnu mere distinkt og med et kick som fra en hest. Opefter er der igen det store lydbillede og når Shelby Lynnes stemme kommer ind, står hun der lyslevende mellem højttalerne. En fremragende optagelse - ja! Men den får lov til at leve og komme ind i stuen takket være Mantra Sound PH-20.

Jazz  blev der så absolut også spillet meget af. Gamle optagelser som f.eks. Gerry Mulligan meets Ben Webster. En super optagelse fra december 1959! Er man til jazz, så er det her bare toppen af kransekagen. Der er liv og stemning fra to super professionelles musikere og man kan høre at de nærmest "leger" sig gennem pladen. Det samme kan man så passende sige om PH-20, for den har det som fisken i vandet. Det her er lige noget der spiller - på mere end een måde. Alle de positive egenskaber går op i en højere enhed og man læner sig bare tilbage og nyder musikken - eller måske danser man rundt på gulvet, hvis ingen ser det. 



Klassisk blev der også spillet, især en del opera. Men her vil jeg nævne en god gammel plade, som jeg længe har nydt på CD - Arne Domnerus / Antiphone Blues. Nu har jeg den så også på LP. Det store kirkerum, orglet og den meget dynamiske optagelse af saxofonen står lyslevende som et stort vindue mellem højttalerne. Der er igen det store overblik og det umiddelbare. En form for overskud, der lader musikken ånde og slippe ud. Masser af rum og detaljer, men hele tiden uden at det på nogen måde bliver "for meget". 

Efter et par måneder, gik jeg så tilbage til de RIAA forstærkere jeg normalt benytter. Nogle dyrere og andre til langt mindre priser. Det er ved denne "afvænning" man hører, hvor meget PH-20 bidrager med. Min Accuphase C27 RIAA, som jeg er meget glad for, har noget højere gain, men den har ikke samme overblik og glathed opefter. Der mangler lige det lille ekstra i udklingningen og det ekstra frigjorte og rummet i gengivelsen. Min ældre NLE 17 kunne heller ikke være med. Jo, der er afgjort noget at hente, men har man ikke hørt forskellen, er man jo lykkeligt uvidende om, hvad man går glip af.  

Konklusion
Her er vi en prisklasse, hvor der er mange konkurrenter. Der er også flere med flottere design og flere funktioner. Men Mantra Sound PH-20 er et ægte entusiastprodukt. Lidt rustikt design, meget få funktioner og kun én indgang. Jeg ville gerne have haft mindst to, men her kommer så det specielle ind i billedet. Den kan efter ønske leveres med to indgange eller to separate udgange. Her i en næsten "standard" version kan der frit vælges mellem RCA eller XLR ind og ud, hvor der i begge tilfælde er balanceret drift. Absolut nul støj og en super glat lækker og meget afslørende gengivelse, der på ingen måde virker steril eller for slank. Den har en evne til at komme ekstra meget ind i musikoplevelsen, uden at det hele blot er flere detaljer. Tvært imod slapper man af, fordi det flyder naturligt og med de detaljer der skal være der. Kort og godt en super MC/RIAA - ægte dansk håndværk. 


Mantra Sound PH-20 - balanceret RIAA
Mantra Sound v. Lars Vester – www.mantra-sound.dk  - mail: mantrasound@gmail.com
Pris:  kr. 40.000 


For yderligere information, kontakt
Mantra Sound
https://mantra-sound.dk/

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode: