Sound Society 2023

Af kim, 19 marts, 2023
Af
Kim Olsen

Vi tog en tur til Jyllands hovedstad og det berømmede Hotel Royal

Hvis man bor i nærheden af en togstation, så er der få messer det er så nemt at komme til som SoundSociety i Århus. Danmarks største – og for en tid eneste hifimesse bød i år som sædvanligt på fyldte værelser på Royal Hotel midt i Århus der ligger et ejendomsmægler stenkast fra Århus Hovedbanegård, eller hvad almindelige mennesker vil kalde ”et par minutter til fods”.

Som altid vil forhandlere og importører gerne vise sig fra den bedste side, og det gør desværre også at anlæggene ofte har prisskilte der er et nul mere på end hvad mange har budget til, men så er det jo godt at man ofte er alternativer der kan næsten det samme, men til væsentligt lavere priser.

Man skal komme tidligt, eller om søndagen, for lørdag formiddag er ligesom foregående år ekstremt proppet, og faktisk gav flere udstillere udtryk for at folk åbenbart har glemt at der er åbent to dage, der blev også ret proppet fra start til slut, hvilket må være fantastisk for arrangørerne.

Man bør principielt set også bruge to dage – dels fordi at der er rigtigt meget at se og ikke mindst høre, men også fordi at man havde valgt lukkede demoer af 30 minutters varighed. Det er rent held at vi fik så mange med som vi gjorde, og vi måtte stå forgæves i kø ret mange gange, men enkelte, eks. System Audios kunne vi ganske enkelt ikke nå inden messen lukkede, og det var rent held at man fik oplevet Dalis og JBL’s highend demoer. Herfra må der lyde en opfordring til udstiller om enten at kører med åben dør eller gå over til demoer der kun varer 15 minutter, der er ganske enkelt alt for mange gæster til 30 minutters lukket demo når der kun er åbent i 6 timer til hele messen.

Lyden var generelt ganske hæderlig, nogen udstillere havde måtte arbejde hårdere end andre for at optimere lyden og få det til at lyde godt, og hvor nogen var uheldige med længden af rummet havde andre fået jackpot og kunne præstere virkeligt dyb bas.

Og så til udstillerne

Top Sound havde et rum på første sal med Audio Research 160M monoblokke og Reference forforstærker, PH9 RIAA, Brinkmann Balance pladespiller og en Ortofon MC Diamond og højttalerne var Wilson Audios Sasha DAW. På digitalsiden var det Auralic i helt sort – det så godt ud. Der var kabler fra Wireworld. Prisen var ikke for småbørn, over en million.

På en af de etagerne over havde man sit Brinkmann rum, hvor Herr Brinkmann himself var til stede, og med stor entusiasme demonstrerede for lytterne. Der blev spillet på Proac K6 i en virkeligt lækker finish, Nordost kabler,  Brinkmann Mono forstærkere, Nyquist streaming DAC, Marconi forforstærker, Edison RIAA og Taurus pladespiller, og det hele var på den forkerte side af 800.000 kroner. Der blev spillet kobberplader hvilket lød fantastisk, men grundet slid på plade og pickup nok ikke er noget man skal gøre dagligt.



Dynaudio havde messens længste rum, og var en af de få hvor der virkeligt kunne laves noget bas. Som altid stillede man med flere kendte og rutinerede kræfter fra fabrikken, og havde valgt særligt interessante modeller til udstilling. I modsætning til mange andre var demoerne ikke lukkede. Der blev benhårdt satset på Focus 50 der må siges at være en seriøs streaminghøjttaler med sin rumkorrektion og Roon support samt både analog og koaksial indgang. Da det er et helt anlæg i sig selv må det så absolut siges at være blandt messens billigste med en pris omkring 78.000.



Medlyd er mest kendt som importør af Rega og Fyne Audio højttalere, og havde ikke overraskende et rum med både en Rega Planar 8 pladespiller, Electrocompagniet ECP2 RIAA og øvrige elektronik var også fra Rega, inklusiv den nye Elicit 5 forstærker. Der blev spillet på Fyne Audio Vintage 10 – det lød fremragende, og hvis de ser bekendte ud er det ganske enkelt fordi at det er manden bag Tannoy, Paul Mills, der har lavet dem. Hvor Rega altid er rimeligt spiseligt, så er det godt at vide at der også findes en billigere udgave af Vintage serien, for Vintage 10 er ganske vist den mindste i den ”store” serie, men koster nu stadig 170.000 kroner, et noget andet prislag end man er vant til fra Fyne Audio der nu endelig har fået mere hardcore highend modeller.

Man havde et rum mere – hvor der i øvrigt var livekoncert sidst på dagen, med Rega Elex,Planar 1 og Fyne Audio F302 og 500 SP højttalere samt et stort udvalg af alle deres ifi Audio produkter. Det var et af få rum hvor prisskiltet var ved at nærme sig SU niveau, med lyden var nu stadig ret god.


Interceptor Audio havde et dobbelt setup i deres rum sammen med Hifi Center Jylland  og havde fået forstærkning fra Hifi Center Jylland. Det ene var et komplet GoldNote setop, højttalere, forstærker, pladespiller i +30.000 kroners klassen. CD afspiller og A6 højttalere. Hvad kabler og rack kostede fremgår ikke, men resten var omkring 175.000. Rummets mest dominerende setup var dog Luxman elektronik med Martin Loogan ESL 11A elektrostater. L-507 forstærkeren lød ikke til at have de store problemer med højttalerne, og PD-151 pladespilleren var skøn – det var prisen på systemet dog ikke, cd-afspilleren alene var 130.000 kroner, og det hele løb op i noget der lignede 400.000 kroner.



Cabasse er højttalere med tri-kosksialenehder, og et design der ikke skjuler at det er fransk. 200.000 kroner skal man slippe for The Pearl Pelegrina modellen– men så følger standerne også med. Der er indbygget rumkorrektion, DSP og 3700 Watt per højttaler, og sågar en XLR tilslutning. Mindre kan også gøre det, og hvis man har brugt alle sine penge på et Tidal abonnement som de også understøtter, så findes der mindre modeller til omkring 1/10 af prisen.



Hifiklubben havde inviteret stifter og navneansvarlig for en af de mere innovative highend mærker, Peter Lyngdorf, til at snakke om Lyngdorf Audio Cue-100. En ret imponerende højttaler der virkeligt var smæk i, det er prisen desværre også, 150.000 kroner for et sæt, men en særdeles veloplagt Peter Lyngdorf var meget klar i spyttet omkring at de vil forsøge at lave en udgave der er noget mere tilgængelig, selv med mange år med Ultra Highend er det dejligt at se Lyngdorf stadig går op i at de ting man laver også skal kunne sælges til almindelige mennesker. Der er AMT diskant, og to Purifi bas/mellemtone enheder, og hvis ikke der var en grænse på demoen på 30 minutter kunne Peter Lyngdorf utvivlsomt have givet en væsentligt længere lekture i deres fortræffeligheder og fordelene ved lineære kantophæng og deres meget lave forvrængning.
 

 

SAS havde som altid et lækkert dobbelt setup, Elac Vela 407 højttalere med Rotel S 14 forstærker med indbygget streaming og Nordost Heimdal kabler samt en Rotel cd-afspiller – men forstærker og højttalere var omkring 55.000, så ikke totalt urealistisk for hvad der var et ret slidt setup. I det tilstødende rum havde man en heftig Perlisten Audio demo, Med Rotels Michi serie som elektronik, P5 forforstærker, S5 effektforstærker, Perlistens S7t gulvhøjttalere og to D12S subwoofere, Lumin T3 streamer og Elac Miracord pladespiller, alt forbundet med Nordost kabler. Samlet pris omkring 300.000 som minimum, men det var virkelig godt. 


Lydbutikken stillede til start med en enkelt, men velspillende setup, og så var det til at betale, 45.000 skulle de have for et sæt Acoustic Energy AE520 og en Roksan Atessa forstærker med indbygget DAC og streaming. Forstærkeren var også en af få der var rimelig diskrete.  520 byder på kulfiberbaserede enheder, og det er synd at man ikke ser dem flere steder – de har klart noget at byde på lydmæssigt såvel som i den lækre valnød finish for øjet.


I det andet rum havde man Russel K 150SE og Magnepan højttalere, Manley 300B og Steelhead som elektronik, Fletcher pladespiller og digital afspilning fra Aqua Hifi. Strømrensningen var fra Torus, og der blev brugt kabler fra Wireworld, vi glemte at spørge om prisen – men det var ikke billigt, der var også mange ting, men lidt hurtig hovedregning var langt over en halv million, men der var så også mange afspillere og højttalere.


AudioCompagniet, kendt som Danmarks flinkeste hififorretning havde taget et heftigt Copland setup med, og havde endda manden bag, Ole Møller, forbi også. Udover to forskellige Elac højttalere havde man Lumin T3 streamer og Nordostkabler med, samt LAB12 RIAA og Rega pladespiller. Der var også en del forskellige Coplandforstærkere at lege med. 


Saxx er den nordiske importør af Totem Acoustics, og har importen på Prima Luna i Sverige – derfor var det måske heller ikke så underligt at det var hvad de spillede på. Totem er ikke helt billige, men med startpriser omkring 20.000 per sæt for de gulvstående, så var det alligevel en af messens mere tilgængelige setups – men prisen kom godt deropad med rørmonoblokke fra PrimaLuna.


Septon er måske ikke et navn der klinger bekendt hos så mange, men har i mange år været distributør af mange kendte mærker. De fremviste Marantz nye Cinema serie, Classe og Polk Audio, imens at det spillende anlæg bestod af Polk Audio R700 højttalere og  Marantz 40N streamingforstærker. Hvis vi ignorerer Nordostkablerne, så var det et anlæg til under 40.000, og så en CD 60 cd-afspiller til 7.700 kroner. Velspillende, og tilgængeligt for alle.


Gato Audio havde messens flotteste setup – ikke flere sorte og sølv kasser, her var lækkert design hele vejen rundt, svøbt i et custom cover med special-lakering der fik hovederne til at dreje rundt med en Lamborghini-orange hvor der normalt er solidt mørkt træ. Der blev budt på PWR-222 monotrin, Pre-1 forforstærker med DAC og streaming samt FM50 gulvhøjttalere – naturligvis i samme matchende farve som forstærkerne. På trods af at der også var deres egen Roon server med, så lå prisen faktisk overraskende lavt – omkring 150.000 for det hele.  Man havde også valgt at spille i en lidt sjov vinkel, men det gav plads til både gæster og basbølger.


Zensati kabler delte rum med Brodmann der spillede på deres VC7 højttalere, med Viola Labs elektronik og en Metronome afspiller. Der var fokus på Zensati Zorro og Zensati #X kabler. Det var ikke muligt at komme i kontakt med den ene i rummet der interagerede med publikum, og der var ingen priser på noget, men Zensati har altid været kendt for at være blandt markedets absolut dyreste kabler, og det har næppe ændret sig.


Audio Consult havde, som sædvanligt kan man sige, stillet til start med et komplet Audio Note setup. Der var en del forskellige ting, og samlet var der for omkring 250.000 kroner. Audio Note har en mærkelig egenskab med at se så enkelt ud, og altid lyde godt. Selvom at prisen kan virke skræmmende, så koster J / LX højttalerne altså stadig under 50.000 for et sæt, og Audio Note laver en ganske velspillende serie der hedder Zero med komponenter der koster under 10.000 kroner. Vi kan i øvrigt anbefale Audio Consults butik på Frederiksberg, en rigtig klassisk hififorretning uden fladskærmstv og soundbars. Vi er i tvivl om de overhovedet anerkender eksistensen af den slags produkter. Selvom Audio Note er kendt for dyrt analogt grej, så kostede pladespillerværket nu stadig ”kun” 24.000 kroner.


Studio Sound skuffer aldrig, og har altid noget interessant med. Denne gang var første overraskelse subwoofere løftet væk fra gulvet, og den klassiske Mummy mk4 højttaler fra hORNS der er kommet ned under 50.000 for et sæt. Udover interessant musik som altid, så var det NuPrimes nye Evolution Two monoblokke der leverede effekten til højttalerne, og en Earthaquake XJ-700-DSP der trak Taga Thunder subwooferne. Isolator, strømforsyning til netværk og netværks-Switch var fra SOtM, imens Aurelics Vega, Leo, og Aries tog sig af streaming, DAC og alt andet digitalt.



Scan-Speak havde en af de mest anderledes rum, det var ikke som sådan et produkt, men hele deres Ellipticor serie som de fremviste med en Gryphon Diablo 300 og tilhørende Scorpio S cd-afspiller – der var brugt en del enheder til at lave et sæt ”A-50” som Troels Gravesen står bag, og det var godt nok ikke helt billigt, Scan-Speaks mand på stedet estimerede at prisen var mindst 100.000 kroner for et sæt da også delefilteret var lavet med noget af det bedste man kan købe, men hold da op hvor spillede det godt, Diablo 300 havde virkeligt godt fat og der blev leveret en sindssygt slagkraftig mellemtone og stenhård bas kombineret med en meget ren og klar diskant.


 
Inventum er en af landet store distributører, og havde i år et voldsomt head-fi rum med stort set alt hvad der findes af Audeze hovedtelefoner og head-fi produkter fra Chord Electronics, hver med en lille tablet og fuld streaming – det var virkeligt gennemført, og har næppe været billigt. Det var yderst imponerende, og priserne gik fra et håndfuld tusinde til prisen på en velholdt brugt bil, og alt var sat op i en masse små lyttestationer. Der var i øvrigt fremvisning af Weiss DAC501, en i Danmark ret ukendt producent og produkt, og head-fi produkter far Goldnote.  En anden relativt ukendt fremvisning var fra LTA og deres Z10E, en elektrostat hovedtelefonforstærker i den ikke så billige ende. For dem der gerne betaler samme pris for headfi som for en mellemstor familiebil var der også et komplet DCS setup.

 

Technics var som altid på pletten, og viste at mærket stadig er ”still going strong” hele vejen rundt. SB-G90M2 højttaleren blev parret med en SU-R1000 reference forstærker, men stjernerne var SL-1000R og SP10R pladespillerne. Forstærker og højttalere var 100.000, SL1000R er i øvrigt 145.000 kroner uden pickup, så det var ikke ligefrem fordi at Technics har tænkt sig at se stille til på de andres prisniveau. Der var også to DAC/CD-afspiller løsninger. Det er dejligt at se at et så gammelt og nobelt mærke stadig holder fanen højt, og selvom at eks. SL-1000R ikke er billig, så er det en vare der forhandles flere steder i Danmark.

Dali demonstrerede deres nye flagskib, Kone, der både er nemme at drive, og blev præsenteret af både direktøren og chefudvikleren. De er ikke billige, 600.000 for et sæt, og så var der Hegelmonoblokke for over 250.000 bag ved. Det var en yderst grundig gennemgang med musik til at understøtte hvert punkt og komponent, og der blev også demonstreret hvorfor at subwoofere ikke nødvendigvis er essentielt hvis man investerer i sådan et sæt kæmper. Det var meget imponerende, og på trods af prisen, så var lyden også derefter. Det var desværre endnu en låst demo med begrænsede pladser og faste demotider, men Hifiklubbens ”dørmand” ude foran var ganske vidende, og ikke bleg for at forklarer og fortælle når der blev stillet spørgsmål til højttalere og elektronik.



Gryphon Audio havde deres helt eget rum hvor den danske forhandler Audiophile.dk havde sørget for at Gryphons salgschef Rune Skov kunne regerer uhindret og i fuld vigør. Der er ikke mange der som ham kan vise hvad Gryphons produkter kan, og fokus var i år på de nye EOS 2 højttalere der fik saft og kraft fra Essensece seriens for- og effektforstærker. Det hele var forbundet med de relativt nye Rosso kabler som Gryphon også laver, og så var der endda særdeles fint besøg fra firmaets stifter og chefudvikler, Flemming Rasmussen. Elektronikken var dyr nok i forvejen, men en Gryphon Etos CD-afspiller kom den samlede pris op på noget der ligner 600.000 kroner, og da EOS 2 ”kun” koster lidt over 200.000 for et sæt og med Rosso kabler hele vejen rundt, så kommer den samlede pris også over en million kroner, men det er faktisk ikke så voldsomt for et komplet Gryphon setup, og lyden var skam også derefter.


Hos Dune Blue var der et dedikeret og meget stort headfi rum, noget der lignede 15 lyttestationer var sat op, ligesom at der var en hel snes medarbejdere til at servicere lyttere og potentielle kunder. Der var temmelig mange forskellige produkter på både hovedtelefon siden fra Meze Audio og HifiMan, og elektronik fra Feliks Audio, Hifi Rose, Enleum, Violectric og Earmen samt et par andre, og så en meget farverig Viva Audio Egoista 2A3 hovedtelefonforstærker til 73.000. Det var ret imponerende var hvor meget grej der var presset ind i et enkelt rum. Der var også et sæt Hifiman Susvara hovedtelefoner til over 50.000 for dem der er virkeligt seriøse omkring headfi.



Audiophile.dk havde en finger med i en del rum, men havde også to egne dedikerede rum,  det ene havde en hel sektion kun med Newontech produkter, og manden bag, Ole Nielsen, havde taget turen forbi for at fortælle og fremvise. Newontech har i mange år været velkendt blandt entusiaster, men er først for nyligt for alvor kommet ud i mere mainstream hififorretninger. Et sæt YG Vantage var sat sammen med Chord elektronik fra øverste hylde i en lækker sort finish,  inklusiv monoblokke, og havde så følgeskab af en mand fra Chord Electronics. Det hele var sat sammen med Stealth Audio kabler for en formue, toppet af med Isotek strømrensning og dedikeret streaming løsning fra Pachanko Labs. Prisen var mindst halvanden million.

Deres andet rum båd på Aretai, et helt nyt mærke her i landet, og deres Contra 200F højttalere og der var elektronik fra Metronome, en MSB DAC og effekt fra en Viva Solista forstærker og kabler fra Siltech. Den samlede pris var over en million kroner. Til gengæld lød det også godt.  

Ortofon havde et diskret rum, uden så mange dikkedarer, Mark Levinson forstærker med Revelhøjttalere, en Micro Seiki pladespiller der reelt bare fungerede som præsentationsplatform for det vigtigste, en Ortofon MC Diamond pickup der med sit meget specielle gummiophæng, titanium krop og ikke mindst diamantnål er det vildeste Ortofon tilbyder. Der blev spillet med ro og overskud, hvilket nok også skyldes at folk var gode til at tale sagte og i det hele taget være stille i rummet. Desværre koster sådan en også 68.000 og er dermed ikke noget man lige montere på sin nye begynder-pladespiller.
 


Audio Group Denmark der har mærkerne Aavik / Asuz / Børresen havde to rum, det ”lille” havde fokus på Børresen X3 højttaleren der vitterligt lige var blevet lanceret samt den et nyt mærke i form af en Axxess Forte forstærker der teknisk set var en prototype. Alt var naturligvis forbundet via Ansuz kabler. 
 

I det andet rum var der et sæt X6 med Aaviks 580 serie bag der leverede streaming og DAC, strømrensere galore og Ansuz kabler for alle pengene, og med det mener vi at det var D-TC linjen inden for strømrensning, strømskinner og strømkabler, og der var også en integreret I-880 forstærker med som trak det hele. Med kabler der kostede lige så meget som en forstærker, og strømrenser der kostede det dobbelte af højttalerne er vi lidt i tvivl om totalprisen, men vi er oppe over to millioner, og nok nærmere tre. Det var i øvrigt muligt at se den anvendte playliste og det var den allestedsnærværende Fritz Dalmose der med vanligt overblik demonstrerede systemet.


Tape connection havde udnyttet deres lidt skæve rum ret godt, og havde skabte en korridor med et system på hver side. En HifRose streamingforstærker gav liv til et sæt Revival Audio Atalante 3 – til 19.000 kroner for et sæt måske messens bedste lyd målt per krone brugt. Prisen uden kabler var lige under 50.000, med kabler en del mere da de var fra NordOst. 

Det andet setup var Monitor Audios Platinum 300 3G, den nye topmodel, Rockna Wavelight DAC og Inous server, samt Rotel Michi M8 monoblokke. Og Nordostkabler oven i en pris på mindst 250.000 kroner. Men med den konkurrence der var kan man måske godt forstå at Tapeconnection havde brug for at vise at de også magter anlæg i den mindre tilgængelige ende af skalaen.



Lydspecialisten havde inviteret Ole Klifoth fra Audiovector med, men lod grejet tale for sig selv – de havde fået det til at spille på den lange led af rummet, og kunne derfor virkeligt lade to R Sub Arrete udfolde sig, sammen med ikke overraskende, et sæt Audiovector R6 Arrete. Der var elektronik fra Primares 35- og 15 serie, og selv uden Ansuz kablerne indregnet var der for over 400.000 kroner. Det var i øvrigt indrettet så man først kom ind i et udstillingsområde med en lang række produkter, for så at gå over i demoområdet. Det burde flere gøre. 

 

Custom Audio var desværre de eneste med en dedikeret hjemmebio, og her kunne man for 246.000 kroner, eller hvad et enkelt sæt højttalerkabler kostede i et af de tilstødende rum, få et JBL Synthesis-system med Kaleidescape movie server og JBL Synthesis hele vejen rundt i form af SDR35, MA4D, 5x SCL6, to SCL8 og to SSW2 dobbelt 12” subwoofere. Det var et ægte Dolby Atmos 5.2.2 setup som Custom Audios stifter og ejer Mads Nyegaard havde sat op, og hans entusiasme smittede i den grad af på demonstrationen – det gør det nok også lidt nemmere når man har installeret et langt vildere system i sin flagskibsbutik i Holbæk. Det var i hvert fald tankevækkende hvad man – også  - kan få for samme pris som en lille familiebil hvis man helere vil have smæk på sin hjemmebio der endda kan bygges ind i vægge og loft.

Buchardt Audio havde to nye produkter på programmet, deres lille P300 til 10.000 kroner med delefilter stumper fra Janzen, der blev trukket af en I150 forstærker, også fra Buchardt Audio, og så deres ligeledes spritnye A500 Signature Edition der dog er aktiv, men så også koster 33.000 for et sæt. Det lød som altid virkelig godt, med masser af hul igennem, og det var sjovt at se A500 Signature, en højttaler med de nye Purifi long stroke enheder, der ikke kostede det samme som en mellemstor bil, og der så stadig var råd til ægte træ og intern kabling i sølv. Desværre bliver signatureudgaverne kun lavet i 50 sæt per træsort, så man skal være hurtig – vi håber der kommer en A500 mkII i ubegrænset oplag og med samme komponentvalg.


Highend Sound Havde et solidt setup med PSB T800 højttalere, Icon Audio Stereo 40 mk4 rørforstærker, PS3 RIAA og en Kuzma R Point 4 med Shelter 901 pickup og en Playback Designs DAC. Det var – desværre – også en af de få steder hvor man kunne gøre en god handel på dagen. Selvom prisen ikke var billigt, over 250.000 uden kabler for setuppet, så var det rart med så meget fokus på vinyl og rør.


Bülow Steensen havde et highend JBL / Mark Levinson rum. Der var ikke mange pladser, og det var en timet demo der var rift om, vi måtte tre gange stå forgæves i kø før vi kom ind. Til gengæld var det også ventetiden værd. Der var et sæt JBL Everest DD67000, Mark Levinson No. 526 forforstærker, No. 50 Jubilæums monoblokke, og en Kalista dreamplay XC DAC/SACD afspiller og det hele var forbundet med Straightwirekabler. Lige over to millioner kroner for det hele. Der blev kørt en ekstremt overbevisende demo, og der blev afsluttet med et ægte ”dakkedak” nummer hvor der på forhånd blev advaret om at der blev spillet højt, alligevel måtte en enkelt flygte, nok ikke på grund af lyden, den var ekstremt ren og klar, men techno er ikke for alle, til gengæld viste det for alvor at det er muligt at kombinere ægte highend med PA agtige lydtryk. Efter dagens sidste demo blev der i øvrigt givet et par ekstra numre for en far med barn der bare synes det var spændende, og det blev med stor glæde imødekommet af Thomas Rasmussen bag volumenkontrollen – måske ikke et salg i dag, men det barn vil bruge resten af livet på at spare op til sådan et setup.


Der var dog et rum rum med Metronome, Mark Levinson forstærker og et sæt F328B fra Revel. Et enkelt men ganske vellydende setup - men med en beryliumdiskant er prisen også voldsom for højttalerne alene, 140.000 for at være mere præcis.






Fra Nerds.dk skal lyde en stor opfordring til at besøge messen igen næste år – og gerne om søndagen.