Herunder følger den fulde tekst som Soundboks har udarbejdet og udsendt til pressen efter at sagen er blevet kendt. Nerds.dk har herudover fået lov at viderebringe den grafik som Soundboks har udarbejdet for at visualisere det fulde omfang af kopieringen. Omend at trådløse festivalhøjttalere ikke er noget nyt i sig selv, så er der en hel del detaljer, samt ikke mindst det samlede totalindtryk der gør at det tilsvarende produkt fremstår som en total kopi. Der er andre, også danske virksomheder, der laver lignende højttalere uden at kopiere designet, så det er jo ikke umuligt at lave et konkurrerende produkt inden for lovens rammer. Det skal dog siges at få kan matche hvor højt og hvor længe en soundboks kan spille med sine 126 dB som maksimalt SPL
Da Megafonundersøgelsen som lægges til grund for argumentet omkring forvekslingsrisiko er betalt af Soundboks, har Nerds.dk spurgt en række jurister og tekniske eksperter om de er enige i at produkterne er nemme at forveksle, selvom der var stor enighed heri, ville kun en enkelt udtale sig anonymt til citat og den teklniske ekster sagde at "(Det er) tydeligt at de (Sharp) forsøger at få folk til at tro de(Sharp/Sumobox) er Soundboks".
Her følger den uredigerede pressemeddelelse:
Soundboks sagsøger international elektronikgigant for at stjæle design
Danske Soundboks har valgt at sagsøge Sharp, fordi de mener, at den globale elektronikproducent med produktet SumoBox har kopieret designet på deres populære festhøjttaler. En markedsundersøgelse bekræfter, at forbrugerne ikke kan kende forskel på de to produkter.
Den innovative danske højttalerproducent Soundboks har set sig nødsaget til at sagsøge elektronikgiganten Sharp. Selskabet mener, at Sharp med festhøjttaleren SumoBox har kopieret Soundboks’ unikke og velkendte design og kræver nu, at Sharps kopiprodukt fjernes fra forhandlernes hylder.
Det forklarer Soundboks’ CEO og medstifter, Jesper Theil Thomsen. Han er chokeret over, at en global koncern med 45.000 ansatte og en årlig omsætning på langt over 100 milliarder kroner ser sig nødsaget til at ty til plagiat.
”Vi er chokerede over, at Sharp så åbenlyst lukrerer på den ide og det produkt, vi selv har skabt og udviklet siden 2014. Det er fuldstændig uacceptabelt. Vi byder altid konkurrenter velkomne, men hvis verdens største elektronikvirksomheder på den måde har frit spil til at kopiere produkter, så bliver der de facto tale om et monopol i sidste ende. Så har mindre startups som Soundboks ikke har en jordisk chance for at konkurrere. Vi vil ikke finde os i det, og derfor står vi op for os selv, fordi der er et vigtigt principielt spørgsmål på spil i denne sag,” siger Jesper Theil Thomsen.
Konkret opdagede Soundboks i sommeren 2023, at Sharp havde sendt en højttaler på markedet under navnet SumoBox Pro. Soundboks har gennem længere tid forsøgt at løse striden på diplomatisk vis uden om retten ved at bede elektronikgiganten om at fjerne deres kopiprodukt fra markedet, indtil designet på SumoBox ikke er identisk med Soundboks’ højttalere. Det har Sharp dog nægtet.
”Sharp har desværre ikke været interesseret i at finde en løsning sammen med os, og derfor må det nu afgøres i retten. Ingen er tjent med den her slags opførsel: Branchen bliver fattigere af kopiprodukter, og forbrugerne ender som de helt store tabere, når de bliver forsøgt lokket til at købe produkter, der ikke svarer til deres forventninger,” forklarer Jesper Theil Thomsen.
Megafon har lavet en markedsundersøgelse for Soundboks, som bekræfter de absurde ligheder. Her fremgår det, at 99 procent af de forbrugere, som genkender Soundboks’ design, ikke er i stand til at se forskel på de to højtalermærker. Ligheden er så komisk, at da Christoffer Nyvold, medstifter og COO i Soundboks, første gang så et billede af Sharps SumoBox, troede han, at hans venner lavede sjov med ham.
”Jeg mener helt klart, at vores rettigheder er blevet krænket. Når man ser de to højtalere ved siden af hinanden, kan man ikke være i tvivl om, at de ligner hinanden – summen af identiske elementer er simpelthen for stor. Sharp bruger blandt andet vores velkendte rubber ball corners på hjørnerne, som vi selv har designet og udviklet til vores Soundboks efter værdifuld feedback fra vores egne kunder,” siger Christoffer Nyvold og fortsætter:
”Det kan jo overraske, at Sharp har følt sig kaldet til at efterligne vores design i så voldsom grad, når man tænker på, at Sharps slogan er ’Be Original’. I den her sammenhæng er der i hvert fald intet originalt ved deres produkt. Tværtimod. Det ser ud til, at de forsøger at udnytte vores populære produkt, innovationskraft og den goodwill, vi har opbygget hos forbrugerne.”
Stævningen er blevet indleveret ved Sø- og Handelsretten i København 11. april. Nu afventes Sharps svarskrift til sagen, inden parterne skal mødes til mægling.
Fakta om sagen:
Soundboks’ søgsmål mod Sharp indeholder blandt andet:
• Forbud mod at markedsføre og sælge SumoBox
• Påbud om at tilbagekalde og tilintetgøre de omfattede produkter fra forhandlerne
• Påbud om at tilbagetrække og destruere alt fysisk markedsføringsmateriale vedr. de omfattede produkter
• Forbud mod at anvende Sumobox som varemærke for højttalere
• Et indledningsvist erstatningskrav på 650.000 kr.
Forbrugerundersøgelse:
Soundboks har fået udarbejdet en markedsundersøgelse af festhøjttalere blandt et repræsentativt udsnit af forbrugere via Megafon. I undersøgelsen fremgår det blandt andet:
• Forbrugerne er indledningsvist blevet præsenteret for et billede af enten en Soundboks eller SumoBox uden logo og har skullet tilkendegive, om de genkender den.
• Herefter er de, der har svaret ja, blevet spurgt ’hvilket festhøjttaler-mærke kommer du umiddelbart til at tænke på, når du ser disse billeder’, og her svarer 99 procent af de, som umiddelbart tænker på et mærke, at det er en Soundboks. Ingen genkender designet på højttaleren som en SumoBox.
Fakta om Soundboks:
• Soundboks blev stiftet i 2014 af de tre gymnasiekammerater Jesper Theil Thomsen, Christoffer Nyvold og Hjalte Emilio Wieth.
• De tre fik idéen til at producere den perfekte højttaler, fordi de savnede netop det i deres camp på Roskilde Festival, så de kunne bringe mennesker sammen og skabe minder for livet.
• Soundboks forhandles i 40 lande – heriblandt Danmark, USA og Tyskland.
Soundboks har indtil videre solgt flere end 250.000 højttalere på verdensplan.