Harman overtager Sound United

Af kim, 7 maj, 2025
Af
Nerds.dk
Bowers & Wilkins, Denon, Marantz, Classe, Polk Audio og andre vil nu være ejet af Harman-koncernen

Harman har købt - omend de sidste godkendelser mangler, forbruger-lydsafdelingen af koncernen Masimo der tidligere har ejet en lang række audiobrands under navnet Sound United. 

Prisen er 350 millioner dollars, og i den offcicielle pressemeddelelse siger Harman selv

"Quentin Koffey, næstformand i Masimos bestyrelse, udtaler: »At finde det rette hjem for denne virksomhed har været en erklæret prioritet for den nye bestyrelse fra dag ét, og denne transaktion repræsenterer en vigtig milepæl, da vi fortsætter med at positionere virksomheden til at nå vores mål om at fremskynde omsætningsvæksten og samtidig levere disciplinerede marginer. Masimo har enorme muligheder foran sig, og vi er overbeviste om, at vi har den rette sundhedsfokuserede strategi, et erfarent ledelsesteam og en innovationskultur på plads til at bygge videre på vores betydelige positive momentum.«

Dette skal ses i lyset af at Masimo satser på produkter tilknyttet sundhedssektoren fremadrettet. Narrativet understøttes ligeledes af en efterfølgende udtalelse fra Harmans side:

"Dave Rogers, direktør for HARMANs Lifestyle-division, siger: »Dette opkøb repræsenterer et strategisk skridt fremad i udvidelsen af HARMANs kerneforretning og fodaftryk på tværs af vigtige produktkategorier som Home Audio, Headphones, Hi-fi-komponenter og Car Audio. Det supplerer vores eksisterende styrker og åbner nye veje for vækst. Sound Uniteds portefølje af lydmærker i verdensklasse, herunder Bowers & Wilkins, Denon og Marantz, vil slutte sig til HARMANs ikoniske familie af mærker, herunder JBL, Harman Kardon, AKG, Mark Levinson, Arcam og Revel. Bygget på en fælles arv af innovation og ekspertise inden for lydteknologi, vil denne kombinerede familie af mærker sammen med de talentfulde medarbejdere i begge virksomheder levere komplementære lydprodukter, styrke vores værditilbud og tilbyde flere valgmuligheder til forbrugerne.«

Der er ikke oplysninger om hvordan det vil påvirke tingene internt, andet end at man håber at Harman så vidt muligt vil lade de forskellige mærker fortsætte som hidtil.