Lyngdorf TDAI 1120

Af
Kim Kruse Petersen 

TDAI 1120 er en ny integreret forstærker på 2x 60 watt fra Lyngdorf Audio og er dermed den mindste i Lyngdorf Audio’s serie af forstærkere. Den indeholder et væld af features her i blandt indbygget streamer og selvfølgelig firmaets RoomPerfect til at rette op på lytte rummets negative påvirkning. Det skulle vise sig at være en forstærker, som sætter nye normer for lydkvalitet / pris.

Lille og lækker
TDAI 1120 leveres i en forsendelsesboks, der med størrelsen 43 x 31 x 29 cm og en vægt på kun 8 kg ikke ødelægger hverken arme eller ryg. 

I den lille forsendelsesboks ser vi naturligvis den i praksis godt emballerede forstærker og en meget fint quick-start plade. Under denne ligger en boks med et mikrofonstativ, et 5 m XLR kabel og en målemikrofon. Både mikrofonstativ og målemikrofon oser af kvalitet. 
 


Kabinettet er udarbejdet i ganske pæn finish, og har en robust overflade hvor evt. fingeraftryk let kan fjernes. Det er ikke altid tilfældet på moderne produkter.

Der medfølger ingen fjernbetjening, men det er ikke nogen stor mangel, da alt i forstærkeren kan styres via en smartphone (Android eller IOS). Det vender jeg tilbage til.

TDAI 1120 er den mindste model i Lyngdorf Audios produktserie. Og nok er den også lille i fysisk udformning, men med hensyn til faciliteter, ydeevne og lydkvalitet er den ganske stor.

Integreret forstærker med streamer og rumkorrektion
Med sine 10 x 30 x 26 cm og kun 8 kg vægt må den integrerede TDAI 1120 siges at være temmelig kompakt og tager ikke megen plads op. Alligevel er forstærkeren fyldt med teknologi.  De 2x60 watt i 8 ohm leveres af Lyngdorf’s Equibit teknologi, som i praksis betyder at forstærkeren er 100 % digital, på nær analoge indgangssignaler, der konverteres til digitalt format. Det betyder at udgangstrin er baseret på PWM digital signal, hvor volumen så udelukkende reguleres med justering af udgangsspænding. Det giver tæt på fuld opløsning ved alle niveauer.

Der er indbygget streamer, som understøtter Airplay, Bluetooth og Chromecast. Af sammen grund er der god grund til at kalde TDAI 1120 for en streamer forstærker. Desuden understøttet Roon streaming og musik softwaren, og der er virtuelle indgange (altså ikke fysiske tilslutninger) for Spotify samt vTuner radiofunktionalitet. 

Forstærkeren indeholder også Lyngdorf’s RoomPerfect, der voldsomt reducerer lytte rummets indflydelse på den gode lyd. 

ICC og CEC Power on
En rigtig god feature er mulighed for at konfigurere det maksimale lydniveau, som forstærkeren skal kunne leve. Desuden findes”Intersample Clipping Correction” (ICC), der er Lyngdorfs bud på at forhindre clipning af for højt udstyrede albums eller i de tilfælde, der sker clipning ved oversampling. Hvis forstærkeren registrerer clipning i det digitale signal, reduceres det totale lydniveau. Effekten kan høre på fx Steely Dan albummet ”Back to Nature”. Også et sub-sonisk filter kan slås til, særdeles brugbart til at undgå lavfrekvente signaler fra LP til at nå frem til højttalerne. 

Målemikrofon i fornem kvalitet og mikrofonstativ følger med i kassen.

Også “CEC Power on” kan sættes, så forstærkeren tænder når TV tændes. 

Alt i alt er der i forstærkeren teknologier, som giver denne forstærkerarkitektur nogle temmelig skelsættende resultater for lyden. Da forstærkeren reelt er digital hele vejen igennem er det ikke forkert at se TDAI 1120 som en digital konverter, som er i stand til direkte at drive et sæt dynamiske højttalere. En sådan topologi sparer indkøb af en mængde kabler, super kort signalvej, og som jeg vil vende tilbage til, givetvis er direkte medvirkende til den ganske høje lydkvalitet. 

 

 

Finish helt i top, uden dog at have sart, skarpe kanter

Ind- og udgange i rigt mål
Listen af fysiske indgange på den integrerede forstærker er lang. Af de digitale indgange findes der to SP/DIF, to Toslink og en HDMI for TV-tilslutning, der desuden understøtter ARC (Audio Return Control). Disse indgange modtager digitale signaler op til 196 kHz. TDAI 1120 har ikke support for DSD, ej heller MQA. To fakta, der ikke generer mig.

Herudover findes to sæt analoge indgange, en linie indgang og en indgang for moving magnet for pladespiller (MM indgang). Signalerne fra disse indgange bliver som vanligt fra Lyngdorf straks konverteret til det mere robuste digital signal, inklusiv RIAA korrektion, og forbliver digital helt fem til højttalerbøsningerne. 

Af udgange findes to ubalancerede phono-udgange, som kan omdirigeres til at fungere som enten mono- eller stereo subwoofer udgang.

Hertil kommer de logiske indgange, hvor TDAI 1120 også er ganske vel udstyret. De logiske indgange får signal via RJ-45 lokalnet tilslutning eller via wi-fi. Hermed kan der vælges mellem Chromecast (Googlecast), Spotify, Airplay, Bluetooth, UPnP og ikke mindst Roon Ready indgang. Hertil kommer mulighed for at afspille musikfil fa tilsluttet USB memory kort.

Man kan tilpasse navnene på alle indgangene, ligesom hver indgang kan disables, så den ikke fremgår af forstærkerens indgangsmenuer. Niveauet på hver indgang kan yderligere fastsættes fra 0 – 24 dB, som også en Home Theater gennemgang med mulighed for at sætte delay til 0-500 msek., udenom volumenregulering.  Som en sidst ting kan der sættes separat ”voicing” på hver enkelt indgang.

Jeg mindes ikke før at have set en forstærker med så stor fleksibilitet i indgange og mulighederne for at konfigurere hver indgang. I sandhed ganske imponerende for en forstærker i denne prisklasse.

Kompakt konstruktion
TDAI 1120 er en fornem ambassadør for, at forstærker udstyr ikke behøver bestå af streamer, forforstærker og effektforstærker, altså en række bokse, for med TDAI 1120 er det tilstede i en enkelt boks. Det inviterer i sig selv til mulighed for bedre lyd: Selve signalvejen i forstærkeren er kort, selv signaler i det digitale domæne er rekord lav. Der er ikke forskellige stelniveauer mellem de enkelte bokse, som potentielt kan påvirke lyden, der er ikke en mængde interface kabler nødvendige. 

På selve denne Lyngdorf’s mindste forstærker har der tydeligvis været focus på integration til andre produkter. Det vidner 12 v triggerne på bagpladen om. Man må dog undvære hovedtelefontilslutning. 

Opsætning og brug af TDAI
TDAI 1120 konfigureres via en browser på adresse tdai1120.local. Herved får man adgang til stort set det samme softwareinterface, som ses på Lyngdorfs større model TDAI 1120 3400. Det er i alle henseender en meget lækker opbygget software interface, som gør det enkelt at konfigurere forstærkerens temmelig omfattende muligheder. Herunder også en meget fin guided trin-for-trin gennemgang af opsætning af RoomPerfect, der på bedste moderne vis kan gennemføres helt uden brug af PC, kun behøver man adgang til en browser på fx smartphone.


Et smukt oplyst logo, som er godt dæmpet, når forstærker er sluttet. Ingen grim blå lysdiode her!

Under hele den lange test periode oplevede jeg ikke et eneste klik ved skift af samplingfrekvenser eller nogen som helst bilyde, bortset fra at et lækkert og diskret klik fortæller at forstærker er klar til brug. 

Afspiller man streaming fra smartphone fx via AirPlay, vælger tænder Lyngdorfen automatisk og vælger AirPlay som indgang. Stopper man og starter musik via Roon, ja så vælges Roon Ready indgangen. Det giver i praksis en utrolig stor brugervenlighed.

Forstærkerens store display bliver ikke rigtigt udnyttet. Man ser hvilken indgang, man har valgt, men hele cirklen af indgange – som det ses på flere af Lyngdorfs officielle billeder – kan ikke i praksis ses. 

Ingen indbygget streamer software
Som før beskrevet har TDAI indbygget net-streamer, der kan modtage signaler via wi-fi eller via netkabel. TDAI har dog ikke nogen egentlig indbygget streamer software. Det betyder at al musik streaming skal foregå via en smartphone og ind i TDAI via Chromecast (Android) med protokollerne Blutooth eller Chromecast iPhone/iPad (ISO) via AirPlay. Men som nævnt understøtter TDAI Roon mediaserver, og selvom det for mange vil være uden for budget også at skulle investere i Roon, bør det dog noteres at TDAI er det mest Roon integrerede produkt, jeg endnu har oplevet. 

Her er skruet op over ”Comfort” leven i Roon. TDAI 1120 bliver rød om lyskransen

TDAI 1120 har ikke streaming software indbygget, så streaming skal altid foregå via din smartphone med mindre du vælger at investere i Roon musiksoftwaren. Med denne kan Tidal er og TDAI styres direkte. Og den kombination kan bestemt anbefales, selvom det koster ekstra i hardware og software licenser. Integrationen til Roon oplevede jeg nemlig som en yderst gennemført integration. Man vælger musik, TDAI tænder automatisk fra sit 1,7w standby, den vælger Roon indgang og efter ca 4 sekunder er der musik i højttalerne. Det er ganske enkelt imponerende, taget den tunge anvendelse af software. I den daglige brug er denne hurtige start et meget stort plus.

Streamer man fra smartphone vælger forstærkeren også her den rigtige indgang, fx Airplay eller Chromecast. Tidal kan altså afspilles direkte fra Tidal app på smartphone og dermed bibeholde den høje streaming kvalitet fra Tidal. På samme vis med Spotify via Airplay. Kun Bluetooth kræver lidt mere manuelt arbejde.

Straks musikken flød
Jeg har prøvet TDAI på et sæt BW 801, et par bedagede Quad ESL-63 og et par Monitor Audio Gold 300 G5. Alle højttalere har stået på den normale og optimale placering i mit lytterum, dvs. ½ meter fra side vægge og 1½ meter til bagvæg. De er altså ikke blevet opstillet direkte mod bagvæg, som Lyngdorf anbefaler, da en sådan placering ikke er mulighed i mit lytterum.
 

Højttalertilslutninger – også i høj kvalitet.

Især mine gamle Quad’erne livede kolossalt op ved at få spændt TDAI på som forstærker. Men det passer fint med mine tidligere erfaringer med Class D forstærkere, at de af en eller anden grund giver et ekstra – og velkomment – spark bagi på elektrostater. Nok kan 2x60 watt virke som lidt på papiret. Men praksis fortalte mig noget ganske andet.

Lyngdorf skal have stor ros for at TDAI trods den ekstrem komplekse indvendige teknologi er nem at sætte op. Det er umådeligt let og hurtigt at få de første toner ud af højttalerne. Det er godt, for når man er hjemkommet med sine nye forstærker, kan det som regel kun gå for langsomt med at få musik ud af højttalerne. 

Jeg tilsluttede TDAI mit lokal netkabel, højttaler kabler og tilslutning for 230 volt. Wifi tilslutning er også ret ligetil og enkel. Herefter gik jeg ind i min Roon musiksoftware til at styre min musiksamling, og aktiverede TDAI. Jeg fandt lidt musik frem og ved at taste ”Play” i Roon tændte TDAI automatisk og jeg kunne høre musikken strømme ud af højttalerne godt fire sekunder senere. Ganske imponerende let og hurtigt.

Som det bør og skal være slukker TDAI automatisk, når den ikke har modtaget musik i et fastlagt konfigureret tidspunkt fra 15-60 min. 

Volumenkontrol via smartphone app
Med kun tre kontroller på fronten er forstærkeren minimalistisk. En indgangsvælger, en on/off og en volumenkontrol. Denne er udført som en stor drejeknap, hvor en lyskappe viser hvor højt der er skruet op. Det kan dog være svært at aflæse denne volumen lysrække, med mindre man sidder i øjenhøjde med forstærkeren. Jeg ville her foretrække en numerisk udlæsning på det store display, der i øvrigt ikke rigtigt bliver anvendt helt ud. 

Bagsiden, bemærk Triggers og jord til MM-indgang.

Men Lyngdorf skal have stor ros for integrationen af volumen med Roon. Roon musiksoftwaren kan instilles, så man har ”Comfort” lytte niveau. Kommer man over dette niveau bliver lysrækken på TDAI rød, som indikation af at ”Comfort” zonen for valgt max lydtryk er overskrevet. Det er smart og lækkert og godt lavet! Og ikke nok med det: Disse indstillinger bliver også overholdt selvom man manuelt skruer volumen højt op på volumenkontrollen på forstærkeren.

Desværre er volumenkontrollen ikke med samme superlækre svinghjuls-volumenkontrol som det ses på de dyrere Lyngdorf produkter.  Via smartphones kan der reguleres i 0,1 dB spring. Det må række til de fleste. Jeg finder nu disse steps lidt for fine, så foretrækker de 1 dB steps, som er tilstede via volumenregulering i Roon. Volumen reguleres ved at justere udgangsspænding, en ganske smart løsning, der helt tiden vil sikre bedste opløsning.

Svinghjulseffekt oplever man til gengæld, hvis man vil styre TDAI fra smartphone. Det er ganske lækkert lavet.  

Rumkorrektionen
RoomPerfect er Steinway-Lyngdorf’s varemærke for rumkorrektion. Det er en ganske omfangsrig udvikling, der ligger bag dette system til at reducere lytte rummets negative indvirkning på lyden. 

Efter nogle års hvile igen at have prøvet RoomPerfect må jeg konstatere, at teknologien i den grad er moden og færdig. Desuden afviger RoomPerfect på fire væsentlige fra andre af mig kendte korrektionssystemer.
 

Selvom forstærkeren kun vejer 8 kg, står den rigtigt godt fast. Det sikre disse gennemtænkte fødder for.

For det første er brugervenligheden meget høj. Udmåling af lytterummet består i praksis blot af at stille mikrofon præcist i lyttepositionen, aktivere lydmåling, og herefter bliver man guidet igennem at placere mikrofonen vilkårligt andre steder i rummet. Der skal kun sikres mindst ½ meter til højttalere og mikrofonen skal altid kunne se højttalerne. Efter 6-7 placeringer har RoomPerfect opbygget en såkaldt ”Room Knowledge”. Systemet danner altså nærmest et akustisk billede af lytterummet.

Systemet opererer med en focus-indstilling og her placeres målemikrofonen i ”Sweet Spot”. Men i modsætning til andre systemer er der desuden mulighed for at tilføje yderligere et focus punkt. Systemet nivellerer så efter disse to måle punkter.

For det andet ændrer systemet ikke den grundlæggende klang i højttaleren. Dermed skal man ikke sidde og justere frekvenskurver, så man ”rammer” den grundlæggende lyd fra højttaleren. Dette arbejde med justeringer af kurverne var en årsagerne til at jeg tidligere er gået væk fra rumkorrektionssystemer. Jeg rodede efterhånden mere tid på disse ”target” kurver end med at høre musik. 

For det tredje er målinger ganske konsistente. Jeg har målt mange gange, flere gange på hvert højttalersystem, og resultatet er hver gang blevet det samme. Systemet er ikke specielt følsom for grundstøj, og man behøver ikke at måle ved specielt højt lydtryk. RoomPerfect bliver ved med at lave målinger på hver mikrofonplacering indtil der er tilstrækkelig sikkerhed for målingerne. Og er der for megen støj, fortæller systemet det.

I en moderne forstærker ses ingen store net-trafoer eller kæmpe ladelytter. 

For det fjerde kan alle målinger udføres uden PC. Det eneste nødvendige redskab er en smartphone med IOS (Apple) eller Android. Slut med at rode med windows interfaces etc.!

Efter aktivering af RoomPerfect kan man vælge imellem tre indstillinger: Global, Focus og Bypass. Den første anvendes, hvis man ønsker effekten af RoomPerfekt spredt til hele lytterummet. Det er baseret på en række gennemsnit, og reducerer den overordnede effekt. Fuld effekt med RoomPerfect får man med indstillingen ”Focus”. Til sidst har vi ”Bypass”, der kan anvendes til at vise effekten af RoomPerfect rumkorrektionen. Til alt held kan denne fravælges i forstærkerens opsætning, for har man først hørt effekten af ”Focus” indkoblet, får man ikke længere brug for ”Bypass”. 

Roomperfect kan – naturligvis – også håndtere subwoofer(e). Mere om dette senere. 

Voicing
En ganske og faktisk enestående god facilitet ved TDAI er muligheden for brug af ”Voicing” indstillinger. Det er en funktion, som også er nedarvet fra de dyrere Lyngdorf produkter. Med denne funktion kan man ændre klangen på lyden og dermed voicing. Man kan fx hæve bas en anelse, sænke mellemtone, og hæve diskant. Eller man kan vælge imellem de i alt 14 forskellige voicing kurver, som Lyngdorf har udviklet og som er direkte tilgængelige via smartphone, eller man kan tilpasse dem til eget behov. Jeg brugte under det meste af testen ”Neutral” og i nogle tilfælde med rytmisk musik, valgte jeg ”Bass 1” når der skulle lyttes ved lavere niveauer. Så bibeholdt musikken det lækre skub i bassen. Hvis ikke dette er nok, kan man lave sine egne. Det er fleksibilitet i lydens tjeneste!

Et helt essentielt faktum ved Lyngdorf RoomPerfect er, at den digitale signalbehandling korrigerer for rummets negative indvirkning, samt giver mulighed for at tilpasse subwoofer. Men i modsætning til de rumkorrektionssystemer, jeg tidligere har prøvet, sker korrektionen uden at ændre selve klangen fra højttaleren.  Standard indstillingen er med kurven ”Neutral”. Denne betegnelse skal tages bogstaveligt, for den ændrer ikke den grundlæggende korrektion af højttaleren, men kun frekvensniveauerne.

”Voicing” kan tilknyttes hver enkelt indgang. Det betyder at man til fx en analog indgang kan vælge en voicing, som måske hæver bassen en anelse og dæmper mellemtone. Og til en digital indgang vælge ”Neutral” og en helt tredje til behandling af tv-lyd. Det er i praksis ganske nyttig funktionalitet.

Lyden fra ren forstærker
For først at få en ide om, hvordan TDAI 1120 lyder blev første lytning gennemført uden RoomPerfect, voicing eller andet tilkoblet. 

Men de mange indgange er TDAI en yderst alsidig forstærker. Jeg lod den erstatte min kostbare rig bestående af topudstyr fra Auralic og Ayre, uden at have den mindste mistanke om, hvad der ventede mig. Jeg har prøvet forstærkeren indgående på Monitor Audio Gold 300 5gen og et par Quad ESL-63.  Over begge systemer lød forstærkeren yderst musikalsk, uden aggressive elementer. De 60 watt kunne se ud som en begrænsning, men jeg oplevede aldrig at forstærkeren kom i åndenød og manglede effekt, men andre lytte præferencer og vaner kan selvfølgelig give en anden konklusion. 

Den kan i direkte sammenligning høres, at de sidste procenter i gennemsigtighed og krop mangler i forhold til Auralic/Ayre, men også at TDAI 1120 til tider faktisk spillede en streg mere ”behageligt”. 

TDAI spiller med en ganske udmærket klarhed og gennemsigtighed, spillestilen dynamisk men samtidigt afslappet, og transienter leveres rigtigt uden tilføjelse af aggressivitet.  Måske ikke helt på samme niveau som over mit referenceudstyr, men det er en sammenligning, der i alle henseender er vanvittig, alene af den grund at det udstyr koster næsten 25 gange mere end TDAI. Men ”tight race” det er det, og en kamp, hvor TDAI senere overhaler. Mere om dette senere.

En CD med guitaristen Göran Söllcher og violinisten Gil Shaham (”Schubert for Two”) kommer ofte ca. 40 sekunder inde til at lyde noget presset og aggressivt, men tværtimod med en attraktiv ”varme”, som var det lyden fra en rørforstærker. Eller Stan Getz, ”Night And Day” med Jan Johansson, helt samme dynamiske og detaljerede top. 

Streamer-delen i TDAI 1120 er sin opgave voksen. I direkte sammenligning med separat streamer, spiller den betydeligt dyrere Auralic Aries G2 med en anelse mere detaljerigdom, hvilket især kan høres med en større rigdom omkring fx en violintone. Det er overraskende, at forskellen ikke er større og i praksis så lille at den ingen betydning har. Måske vinder Lyngdorf ind ved ikke at have eksterne kabelforbindelser, eller forstyrrende elementer på grund af flere bokse. Jeg oplever i hvert fald ingen grund til at anvende separat streamer i stedet for den indbyggede.

RoomPerfect fjerner tunnel fornemmelse
Så kom tidspunktet hvor jeg prøvede forstærkeren efter rumopmåling med den medfølgende mikrofon.

Efter tilkobling af RoomPerfect oplever jeg, at ”tunneleffekten” i soundstage fuldstændigt er blevet elimineret. Perspektivet er altså præget at, at jeg ikke længere lytter til et par højttalere placeret for enden af stuen, men helt integreret – ganske enkelt virker det som om mine vægge i stuen er revet ned. Eller at højttalerne ikke længere står for enden af en tunnel.

Klangligt er der også store ændringer. Nu oplever jeg at bassen nu pludseligt spiller i takt med resten af musikken (det vil de fleste sikker synes godt om!) og spiller nu helt uden de kendte bas-booms, mellemtonen virker mere ”varm” og mens mellemtonen før virkede som om den spiller i et andet rum, virker den nu mere dynamisk og ”lækker”. Og da både bas og mellemtone opleves som mere rigtigt, bliver diskanten pludseligt mere som en naturlig del af hele lydbilledet.

Integration til Roon er perfekt. Og der rapporteres rigeligt tilbage til Roon om signalvej

Selvom mit lytte rum i forvejen er forsøgt forbedret til musikaflytning via AST absorbers, så har ingen, som har været forbi mit lytte rum kunnet overhøre ændringen til det bedre. Det har været både almindelige musikelskere og personer, som er trænet i musiklytning. 

Det mest overraskende er at RoomPerfect stort set har haft den samme indvirkning på lyden fra de to højttalesæt, jeg har anvendt til denne test. Jeg har prøvet indgående med QUAD ESL-63 og Monitor Audio Gold 300 G5. I begge tilfælde var det den samme indvirkning på lydbilledet: Bas kom i takt, samme bas-booms forsvandt, mellemtonen blev i hvert tilfælde mere ”lækker” og diskant kom på plads. Tunneleffekten elimineret, væggene rent akustisk revet ned. 

Det fortæller mig, at RoomPerfect præcist gør, hvad den er annonceret til at gøre: At fjerne unodernes indvirkning på lyden uden at påvirke selve højttalerens ”sound” eller voicing. Ganske fornemt!

Et album som ”The Beat Goes On”, fra Patricia Barbers “Companion”, starter med ostinat i bas, som uden RoomPerfect har adskillige betoner. Med RoomPerfect ren, og en nærmest syngende bas. På Fourplay albummet ”Yes, Please” nummeret ”Free Range”, oplevede jeg over begge højttalersystemer igen en betydelig mere ”rigtig” bas, og et soundstage uden nogen tendens til at musikerne står og vader oven i hinanden. 

Realistisk gengivelse af flygel
I den klassiske koncert med violin koncert af Haydn med den fantastisk italienske violinist Carmignola på Archiv, høres nu med RoomPerfect et langt mere naturligt stereoperspektiv, hvor nogle musikere kommer tættere på og andre lidt længere bagud og mere korrekt placeret i lydbilledet. 

Det er alt sammen beskrivelser, der dækker nogle faktuelle forhold i lydgengivelsen. Og som det fremgår, forhold som overordnet har forbedret gengivelsen af musik. 

Men det er især med gengivelse af flygel, at man kommer til at trække på smilebåndet når RoomPerfect bliver slået til. Uden rumkorrektion lyder det i direkte sammenligning som om flyglet ikke spiller i takt med sig selv. Ved solo optagelser af flygel kan det til tider lyde som om der er flere flygler, fordi mellemtone og diskantanslagt ikke rigtigt følger med hinanden. Med rumkorrektion slået til – RoomPerfect aktiveret – lyder flyglet nu helt igennem dynamisk, homogent og med en autentisk placering i lytterummet.

Remote på smartphone

Hør f.eks Benny Andersson på hans solo album ”Piano”. Hør dette album og opdag så, hvor vanedannende RoomPerfect er for oplevelsen af den modne ABBA musiker som pianist. 

Efter at have konstateret dette er det ikke så mærkeligt, at Steinway fabrikkerne i New York kontaktede Peter Lyngdort for at indgå et samarbejde med en hi-fi producent, som kan producere et anlæg, der kan gengive med en rigtig flygel lyd. For det er tydeligt, at det er noget Lyngdorf kan. 

Men den allerstørste oplevelse fra RoomPerfect er, at musikken simpelthen kommunikerer bedre med mig. Jeg hører mere musikken, tænker langt mindre på teknik, og læner mig tilbage og mærker: ”Hvor er det dog skønt at høre musik”. Kan man ønske sig mere?

Skelsættende lyd med subwoofer
Jeg har i mange år eksperimenteret med at få integreret en subwoofer ind i dipolære højttalere som fx elektrostater. Desværre uden større held. Derfor er det selvfølgelig godt at RoomPerfect også på ganske enkelt vis kan justere en subwoofer ind i systemet, både med hensyn til niveauer, korrekt tid (fase) og frekvensgang. Med Lyngdoft TDAI 1120 fik jeg mod til igen at prøve med subwoofer.

Jeg anvendte min MartinLogan Descent subwoofer med 3 x 10” basenheder og servo-styring, satte delefrekvens i TDAI til 80 hz og valgte 4. ordens Linkwitz Riley filter. Herefter målte jeg som guiden skriver afstanden til subwoofer og hovedhøjttalere og tastede den ind i RoomPerfect. Dermed kender RoomPerfect afstanden og ikke mindst forskelsafstanden mellem hovedhøjttalerne og subwoofer – en vigtig betingelse for at få fase mellem hovedhøjttalere og subwoofer på plads. Netop et punkt, der er næsten umuligt at få til at fungere uden brug af moderne digital teknik. En god feature på TDAI 1120 er ”Verify speaker setup”, der giver mulighed for hurtigt at sikre at alle højttalerledninger er korrekt tilsluttet, ja om subwooferen i det hele taget er tændt! Herefter er jeg så klar til en ny rummåling.

Efter måling skulle der igen lyttes. Det blev en skelsættende oplevelse for mig at høre dette resultat med subwoofer.

Resultatet er forbløffende. For RoomPerfect får subwooferen til fuldstændigt at blive integreret og gjort akustisk ”usynlig”. Og selvom den dybeste bund nu er slagkraftig, ekstrem impulsrig og afgrundsdyb, lyder det hele uden nogen form for bas booms, eller ”et-tone-bas” i systemet.  Musikken lyder letflydende og dybt engagerende for lytteren. Man bliver simpelthen inddraget i musikken. Og ja, foden kommer til at vippe!

Opsamling
Som det fremgår har jeg i høj grad anvendt TDAI 1120 som streamer til min musiksamling på server og via streaming service som Tidal. Næsten udelukkende styret via Roon.  Jeg har dog også anvendt både Airplay og Blutooth, begge forbindelser foregik helt uden problemer. 

Også analog indgangene er blevet afprøvet, og for mig er der ingen grund til at rynke på næsen af digitaliseringen af de analoge signaler. Det, som konverteringen tager af signalet med hensyn til transparens, rum og dybde, får man til fulde retur gennem RoomPerfect rumkorrektionen. 

TDAI 1120 har under hele den lange test periode kørt uden nogen som helst problemer, hverken internt eller i den i øvrigt meget lækre udarbejdede software på iPad/iPhone og browsere. TDAI 1120 bliver ikke varm, end ikke engang lunken, hvilket givetvis giver forstærkeren lang levetid.

Konklusion
Lyngdorf TDAI 1120 er et produkt, der sikkert vil give ejeren mange og store lytte oplevelser kombineret med stor ejerglæde. Den er gennemarbejdet, fremstår i lækker finish uden at være ekstravagant og sårbar og lyden er mere end tilfredsstillende. 

Det er dog med tilkoblet RoomPerfect at TDAI 1120 giver en musikoplevelse, som på tværs af alle musikgenre med stor margen overhaler det meste, inklusive selv dyrt udstyr. Hertil kommer så muligheden for ordentlig integration med subwoofer – alt i alt et setup, der nemt kan blive svært at undvære.

Det skaber kort sagt en stor musikoplevelse at lytte til musik gennem Lyngdorf TDAI 1120. I sandhed imponerende at opleve så fin lydmæssig performance og et touch af de store og dyre Steinway-Lyngdorf systemer for kun 14.999,-. Den forstærker bliver et hit! Og så er alt endda udviklet og produceret i Danmark.

Kan klart og uforbeholden anbefales!

Speficikaitoner:
Lyngdorf TDAI 1120 Streaming forstærker
Pris: kr. 14.995,-
Effekt: 2x60 watt i 8 Ohm
Roon Ready
Wifi
HDMI-ECE/eARC
Subwoofer udgang
RoomPerfect med målemikrofon medfølger
 

For yderligere information, kontakt forhandleren:
Hifiklubben
www.hifiklubben.dk