Den 17. november 2025 fejrer Bang & Olufsen et århundrede med innovation, design og lyd i verdensklasse. Siden 1925 har Bang & Olufsen været kendt for at forene lyd, design og teknologi – med stor indflydelse både i Danmark og internationalt. Bang & Olufsens produkter har i generationer været fast inventar i danske hjem og udgør en central del af den visuelle fortælling om Danmark - fra Struer til Shanghai.
Bang & Olufsen blev grundlagt i 1925 af to unge ingeniører med store idéer og modet til at tænke anderledes. I et stuehus i Struer udviklede Peter Bang og Svend Olufsen Eliminator - en lille boks, der kunne forbinde en batteridrevet radio med lysnettet. De gjorde op med batteriernes begrænsninger og lagde grundstenen til et brand, der skulle forandre måden, vi lytter og lever på. Det blev begyndelsen på en ny æra for lyd og starten på en rejse, der førte Struer ud i verden.
“Vores 100-års jubilæum er ikke kun en fejring af en banebrydende og begivenhedsrig fortid – det er også et blik ind i fremtiden. Vi bygger videre på vores ikoniske design-DNA, ekstraordinære smukke lyd og stolte håndværkstraditioner for at skabe oplevelser, der bevæger mennesker. Det har altid været vores drivkraft, og det vil det også være i det næste århundrede,” siger Kristian Teär, CEO i Bang & Olufsen.
En del af Danmarks historie – og fremtid Bang & Olufsens historie er også historien om, hvordan en lille vestjysk by kom på verdenskortet. Struer er i dag synonym med lyd og innovation og med en stolthed over at være hjemby for et brand, der i 100 år har været med til at definere, hvordan teknologi kan integreres med æstetik. Peter Bang og Svend Olufsen beskrev deres vision i 1925 som: "En aldrig svigtende vilje til kun at skabe det bedste ... og altid finde nye måder at gøre tingene på." Her, 100 år senere, lever denne vision videre i alt, hvad Bang & Olufsen gør. Virksomhedens mission er fortsat at forandre, hvordan vi hører, ser og mærker verden gennem produkter, der ikke blot leverer lyd, men også skaber stemninger, vækker minder og forbinder mennesker gennem tidløst design, exceptionel akustik og enestående håndværk.
En ny æra for Bang & Olufsen Med strategien Luxury Timeless Technology har Bang & Olufsen indledt en ny æra med fokus på at styrke sin position som global aktør i luksussegmentet. Strategien bygger på tre grundpiller: at skabe emotionelle kundeoplevelser, videreføre det ikoniske designarv og udvikle teknologier, der bevarer funktion, følelse og relevans over tid. Samtidig har Bang & Olufsen gentænkt måden at skabe audio produkter, der kan holde, repareres og genanvendes på en ambition, der bl.a. satte nye standarder med lanceringen af Beosound Level i 2021, verdens første Cradle to Cradle®-certificerede (bronze niveau), højttaler. Siden da er otte produkter blevet certificeret, med målet om en fuldt certificeret produktportefølje.
“Vi skaber ikke blot produkter, men oplevelser, der forbinder mennesker gennem design, teknologi og følelser. Med Luxury Timeless Technology bygger vi videre på vores arv og former fremtiden med tidløs innovation og lang levetid for vores produkter. Bang & Olufsen er et brand, som folk får et følelsesmæssigt bånd til – fordi vi forbliver relevante og fortsætter med at inspirere i det næste århundrede,” siger Kristian Teär.
Kultur møder fremtidens lyd Bang & Olufsen har længe samarbejdet med globale ikoniske luksusbrands og fortsætter med at bygge bro mellem eksklusiv kultur og fremtidens lyd. Disse partnerskaber afspejler brandets vision om at forene teknologi, design og kulturel relevans – og skabe produkter, der forbinder fortid, nutid og fremtid. Porteføljen omfatter nu også Reloved, der tilbyder certificerede, pre-owned produkter, og Recreated Classics, hvor ikoniske designs nænsomt genskabes som limiterede udgaver med opdaterede komponenter og reprocesserede materialer. Og med Bang & Olufsen Atelier får kunderne mulighed for at sætte deres personlige præg på designet -fra specialtilpassede farver til unikke, håndlavede detaljer, der gør hvert produkt til et ægte mesterværk. Derudover tilbyder Bang & Olufsens Bespoke-program skræddersyede løsninger, helt ned til det enkelte og specialfremstillede produkt.
”Vores ambition er at gøre Bang & Olufsen til det mest elskede audiobrand – ikke kun i Danmark, men globalt. Vi fokuserer fortsat på at designe tidløse produkter med smuk lyd, der begejstrer og inspirerer vores dedikerede fans – generation efter generation. Vores kunder, partnere og fans er blandt de mest kvalitetsbevidste i verden, og deres høje standarder har altid drevet os til at skabe det allerbedste. De er passionerede design- og musikelskere – og det er dem, der gang på gang giver os viljen til kun at skabe det bedste.” siger CEO Kristian Teär.
Bang & Olufsen fejrer sit jubilæum verden over med en række eksklusive events og initiativer. Følg med på www.bang-olufsen.com
Af
Bang & Olufsen